Kurz je e-learningový. Můžete jej studovat kdykoliv a odkudkoliv. Každý týden se vám otevře nové téma, které si prostudujte. U některých témat bude krátký úkol. U některých není úkol žádný. Celkem splníte pět malých úkolů. Všechny povinné úkoly odevzdáváte do odevzdávárny. Důkladně tedy čtěte zadání. Předmět je ukončen online krátkým testem. Podmínkou zdárného ukončení kurzu je absolvování všech úkolů/testů.
Úvod do práce s informacemi, uchopení problému
Naučit se dobře zacházet s informacemi může být užitečné nejen při tvorbě odborného textu. Umět vyhledat kvalitní a relevantní informace, vyhodnotit jejich správnost, sdílet a publikovat či vědět, jaké zdroje jsou k dispozici, uplatníte v různých oblastech života.
V době, kdy je možnost šíření informací široká, možnost publikování má každý a na internetu přibývají informace nepředstavitelnou rychlostí, je důležité znát, jak s informacemi pracovat. Tento kurz vám dá základní vhled do toho, jak si dobře uchopit téma, jak přemýšlet o zdrojích, jak v nich vyhledávat a z nalezených informací poznat ty, které jsou pravdivé a relevantní. Také se naučíte, jak informace třídit, jak k nim přistupovat z pohledu etiky a autorství, jak dobře zpracovat text a jak jej publikovat.
Jednotlivé postupy se liší podle zvyklostí daného oboru. Je tedy vhodné, abyste si vždy ověřili, jak se s informacemi pracuje ve vašem oboru, a tuto zvyklost dodržovali.
Jak bude probíhat celý kurz
Jak pracovat s informacemi
S informací, tedy zprávou, věděním či údajem, se setkáváme
po celý život. Definovat informaci není jednoduché a záleží na tom, jakým
oborem na ni nahlížíme.
Pro naše potřeby nám bude stačit fakt, že informace je
jakési vědění o subjektu či objektu vysílané k příjemci pomocí určitého
kanálu. Pro tvorbu odborného textu a práci s ním, ale i pro jakoukoliv
běžnou práci s informací je důležité znát postupy a procesy, které nás povedou
k tomu, že budeme mít informaci pravdivou, relevantní a aktuální.
Pro účely našeho kurzu se budeme učit pracovat s informací
pro tvorbu odborného textu, ale naučené postupy uplatníte i v jiných situacích.
Informace může procházet několika procesy a mnohé z nich uplatníte sami v tomto kurzu. Aby informace vznikla, je potřebné ji vytvořit. Taková informace může být sdělena pomocí vybraného kanálu dále a může být také zaznamenána.
Různí lidé a různé instituce pak informace shromažďují, organizují, spravují a uchovávají. Takovým zařízením může být např. knihovna nebo archiv, ale třeba i soubory ve vašem počítači. Některé informace se mohou i standardizovat. Pokud je ke vzniklé informaci umožněn přístup, stává se dohledatelnou a možnou k užití někým dalším.
Uchopení tématu
Jak jsme si řekli výše, budeme se v kurzu zabývat příkladem práce s informací – tvorbou odborného textu. Než začnete na samotném textu pracovat, stojíte před určitou úlohou, ke které je potřebné najít správné řešení. První kroky vás povedou k volbě tématu. Dobře zvolené téma vás bude bavit, naučí vás něco nového a váš text bude sloužit i dalším čtenářům k obohacení o nové poznatky. Máte-li možnost si volit téma sami, stojíte před prvním krokem, tedy volbou takového tématu, které zvládnete dobře zpracovat.
Je před vámi první psaní odborného textu v oboru?
Vybírejte téma s rozmyslem. Nevolte jen téma lákavé,
dobře znějící, nebo dokonce lehce vypadající. Může to být zrádné a práce takové
téma vám může dát pořádně zabrat. Podívejte se, o čem píši jiní, co je
v oboru aktuální a co vás baví číst. Nebojte se zeptat i odborníka v oboru,
jaké téma by vám doporučil.
Už jste ostřílení v psaní odborných textů?
Projděte si témata, které se řeší na konferencích, jaké
články k oboru vychází v zahraničí a zamiřte i do oblastí sociálních
sítí. V dnešní době odborníci publikují názory i tam a mohou vás tak
inspirovat, příp. se tam s nimi můžete spojit a probrat vaše téma.
-
Baví mě o tématu číst? Je pro osobně zajímavé?
-
Umím na téma nahlížet nezaujatě?
-
Co téma přinese mému oboru nového?
-
Vím, kde získám potřebné informace
k tvorbě?
Stanovení cíle práce
Stanovení cíle vám pomůže nejen při ujasnění si tématu, jeho hloubky a šíře, ale také vás bude motivovat v psaní. Cíl práce je také důvod, proč práci píšete, kam směřujete. Pro dobré stanovení cílů si můžete klást otázky, které vám pomohou najít dobrý směr.
Klást si můžete základní otázky i otázky již velmi podrobné.
Určitě si položte otázku: „Co je tím, co neznám a hledám na to odpověď?“. Také si vezměte vaše téma a předělejte jej do otázky.
Příklad
Tématem práce bude zpracování návrhu terénní výuky
v NP Podyjí pro hodiny zeměpisu. Napište si všechny otázky, které vás
napadají. Otázky, které si můžete klást: Pro jakou třídu bude terénní výuka
zpracována? V rámci jakých hodin zeměpisu? Jakou formu bude mít terénní
výuka? Jaké metody budou zvoleny? Budu pracovat s celou rozlohou NP, nebo
jen s určitou částí? Co bude cílem výuky? Atp.
Zpřesňování názvu
Tím, že si budete klást otázky, můžete promýšlet nejen
jasnější cíl práce, ale i přesnější téma. Můžete jej rozšiřovat i zužovat. Jak
by to vypadalo na našem příkladu?
Rozšířené téma (zobecněné): návrh terénní výuky v NP
pro hodiny zeměpisu (téma bylo zobecněno na NP bez specifikace konkrétní NP
Podyjí)
Zúžené téma (konkretizované): návrh terénní výuky v NP
Podyjí pro hodiny zeměpisu 8. tříd ZŠ (téma bylo konkretizováno a zúženo na 8.
třídu ZŠ)
Rozšíření tématu tedy znamená, že jej pojmete více zeširoka, budete psát o více informacích, také k nim najdete asi i více zdrojů. Zúžení tématu vám umožní zaměřit na nějakou specifickou část velkého tématu.
Někdy budete muset svoje téma rozšířit nebo zúžit. Možná vám to přikáže vedoucí práce, ale relevantním důvodem může být např. fakt, že nemůžete mít příliš obecné téma na krátkou esej, nebo fakt, že k vašemu příliš specifikovanému tématu neexistuje dostatek zdrojů.
Pro esej na dvě normostrany si nemůžete zvolit téma "NP Podyjí". Toto téma je tak široké, že by se o něm dalo psát v desítkách knih.
Pokud budete téma zužovat, tedy více jej omezovat,
konkretizovat, můžete si pomoci tak, že téma omezíte časem, místem, osobami,
jedním či více aspektem tématu.
Příklad
Naše cvičné téma si zúžíme:
-
Čas: Návrh terénní výuky v NP Podyjí pro
hodiny zeměpisu v druhém pololetí 8. třídy
-
Místo: Návrh terénní výuky v NP Podyjí v Mločím
údolí pro hodiny zeměpisu
-
Osoba: Návrh terénní výuky v NP Podyjí pro
žáky se specifickými výukovými potřebami
-
Aspekt: Návrh terénní výuky v NP Podyjí pro
hodiny zeměpisu s přesahem do hodin anglického jazyka
Procvičte se!
Pokuste se nyní stanovit si cvičné téma pro váš obor a téma různě zužte a rozšiřte.
Jde vám to? Skvělé, tématu nejspíš dobře rozumíte a orientujete se v něm.
Dělá vám to problém? Možná jste si zvolili téma, ke kterému
nemáte dostatečnou odbornou slovní zásobu či rozsah vědomostí. I to může být
znakem pro to, abyste si zvolili jiné téma.
Dokážete pro svůj obor napsat alespoň 20 pojmů, které jsou
specifické pro vaše téma? Pak jste na dobré cestě. Znalost pojmů se vám bude
hodit při hledání zdrojů.
Klíčová slova
Klíčová slova vám pomáhají formulovat kvalitní název práce,
volit správné výrazy pro vyhledávání zdrojů i sepsat správně práci se všemi
náležitostmi (často kromě obsahu odevzdáváte anotaci či abstrakt a klíčová
slova).
Klíčová slova jsou slova, která podstatně vystihují obsah textu a mohou sloužit jako dobrá a rychlá orientace v tématu. Pokud dokážete k tématu volit správná klíčová slova, máte i vyšší šanci, že dohledáte relevantní zdroje. Zajisté to znáte při hledání na internetu – stačí trochu lépe přeformulovat slova a výsledek hledání je lepší.
Příklad
Podívejte se na příklady klíčových slov v odborných článcích.
- podstatná jména,
- názvy a ustálená slovní spojení,
- jiné slovní druhy.
Obvykle však za klíčová slova nepovažujeme
- příslovce,
- STOP slova (předložky, spojky a částice),
- nespisovné výrazy a
- rozhodně ne celé věty.
Jak volit klíčová slova?
-
Vybírejte podle názvu práce, anotace a abstraktu
-
Soustřeďte se na názvy kapitol
-
V literatuře k tématu sledujte
zvýrazněná slova a shrnutí
Klíčovými slovy nemusí být jen slova
z názvů a kapitol, ale i slova, která vystihují obsah textu a nejsou
příliš specifická.
Příklad
Pokud budeme psát práci s názvem „geologické
zhodnocení jesenického krasu“, zvolíme klíčová slova „jesenický kras“, ale
z názvu již nevybereme pojem „geologie“, který je příliš obecný, ale
klíčové slovo, které přibližuje obsah textu, tedy např. „přirozená
radioaktivita“ (o které se v textu budeme zmiňovat) nebo „chemické
složení“, neboť budeme zkoumat složení hornin.
Zvolte si téma vašeho oboru, o kterém byste rádi psali krátký odborný text. Samotný text psát nebudete, nebojte se. Na tématu si vyzkoušíte práci s tématem.
1. Napište vámi vybrané téma.
2. Uveďte množství otázek, které vás napadají, s tématem souvisejí a pomáhají vám o tématu přemýšlet.
3. Napište cíl vaší práce.
4. K tématu zvolte min. 6 klíčových slov.
5. Téma zužte.
6. Téma rozšiřte.
Úkol odevzdejte do úkolového vlákna do 18. 10. 2020 vč.