Speciální pedagogika I

Legislativní opatření

Mezinárodní úmluvy

  • Všeobecná deklarace lidských práv (1948) 
    • Právo na bezplatné povinné základní vzdělání pro všechny děti. 
  • Úmluva OSN o právech dítěte (1989) 
    • Právo všech dětí získat vzdělání bez jakékoliv diskriminace. 
  • Světová deklarace vzdělání pro všechny (1990) 
    • Právo na vzdělání pro všechny bez rozdílu. 
  • Salamanská deklarace UNESCO (1994) 
    • Běžné školy s inkluzivní orientací jsou nejefektivnějším nástrojem v boji proti diskriminaci, ve vytváření přátelských komunit, v budování inkluzivní společnosti a v dosahování vzdělávání pro všechny. 
  • Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením (2006, ratifikace 2009) 
    • Státy zajistí inkluzivní systém vzdělávání na všech úrovních, plnohodnotný rozvoj lidského potenciálu a smysl pro důstojnost a vlastní hodnotu.

Na základě ratifikací -->

  • byl zpracován Národní plán vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením (2010–2014) 
  • koncipován Národní akční plán vzdělávání (NAPIV) z března roku 2010 
  • Akční plán inkluzivního vzdělávání 2016-2018 
  • Akční plán inkluzivního vzdělávání 2019-2020 Vychází z priorit stanovených ve Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2020

Možnosti vzdělávání v současných podmínkách 

  • Školský zákon č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů 
    • novela - zákon č. 82/2015 Sb.
    • § 16 Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se SVP 
    • § 116 Školská poradenská zařízení
  • definuje vyhláška č. 27/2016 Sb. - § 19 
    • upřednostnění ve škole, která není zřízena pro žáky podle druhu znevýhodnění (§16 odst. 9 zákona) 
      • za využití podpůrných opatření --> ideálně ve škole hlavního vzdělávacího proudu 
    • shledá-li školské poradenské zařízení (ŠPZ), že… by samotná podpůrná opatření nepostačovala… doporučí ŠPZ zařazení žáka do školy … zřízené podle § 16 
    • V odůvodněných případech se v nich mohou vzdělávat i žáci s jiným znevýhodněním… 
      • počet nesmí přesáhnout ¼ nejvyššího počtu žáků
  • Vyhláška č. 27/2016 Sb. Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
    • Podpůrná opatření 
    • Individuální vzdělávací plán (IVP), 
    • Plán pedagogické podpory (PLPP) 
    • Asistent pedagoga 
    • Postup v souvislosti s poskytováním podpůrných opatření 
      • při poskytování PO 1. st. 
      •  před přiznáním PO 2-5. st 
      • při poskytování PO 2.-5. st. 
    • Zpráva a doporučení 
    • Organizace vzdělávání žáků s přiznanými PO 
    • Vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona 
    • Vzdělávání nadaných žáků

Kurikulární dokumenty

Rámcové vzdělávací programy (RVP)

RVP pro základní vzdělávání (leden 2018)

  • část D; kapitola 8 
    • vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 
      • vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními (PO) 
      • systém péče o žáky s přiznanými PO 
      • podmínky vzdělávání žáků s přiznanými PO 
  •  část D; kapitola 9 
    • vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných 
  • definují podmínky vzdělávání

RVP pro obor vzdělání základní škola speciální 

  • 1. díl - Vzdělávání žáků se střednětěžkým mentálním postižením
  • 2. díl - Vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami

Odpovězte na níže položené otázky


Jaké jsou rozdíly mezi jednotlivými RVP? 

Jaké jsou rozdíly mezi dílem 1. a 2. RVP ZSŠ?