Marketing, fundraising a komunikace v neziskovém sektoru

2. Téma: Marketing nehmotného produktu - vlastnosti služeb + 2.úkol: analýzy vnitřního prostředí

V minulém tématu jsme soustředili pozornost na různé definice marketingu, jeho historii, tj. vývoj jednotlivých podnikatelských koncepcí, na specifika marketingu v neziskových, resp. veřejných organizací, a konečně na obsah marketingového mixu.

V rámci úkolů jsme zčásti předběhli teoretickou látku, což vzhledem k pochopitelnosti analýz prostředí snad nevadí. Byli jste navedeni k tomu, abyste provedli analýzu vnějšího prostředí, konkrétně analýzu STEP a Porterovu analýzu konkurence, popř. její modifikace pro kulturní či neziskové organizace. K dispozici jste měli vzory jak v zadání úkolu, tak ve vložené vzorové práci studentů loňského roku. Pozor prosím, nekopírujte zcela tuto studentskou práci. Přestože byla hodnocena výborně, obsahuje i chyby. Pokud jste četli důkladně prezentaci se zadáním 1. úkolu, chybu v PEST analýze jste zajisté odhalili.

Během tohoto druhého tématu si v teorii projděte specifika nehmotného produktu a služeb, včetně jejich vlastností. Dodatečně si zčásti (jen stručně) zopakujete analýzy vnitřního prostředí, a nově nastudujete analýzy vnitřního prostředí.

Výklad k této přednášce si můžete poslechnout od kolegy Filipa Hrůzy níže: 

V zadání druhého úkolu se soustředíme na analýzy vnitřního prostředí. Níže se můžete podívat na prezentaci zadání 2. úkolu. Měli byste provést analýzy vnitřního prostředí, konkrétně pak především analýzu portfolia označovanou za matici šíři sortimentu (tj. ujasnit si, komu a co nabízíme - jaké cílové skupině které produkty a služby). V rámci analýz zdrojů můžete věnovat pozornost lidem, procesům, značce, know how a finanční analýze.

Pro potřeby této seminární práce stačí v rámci finanční analýzy uvést účetní rozvahu, resp. se soustředit na výši rozpočtu a jeho složení co do stránky veřejných zdrojů, vlastních příjmů a darů. Detailněji se tímto pak budete zabývat ve fundraisingovém auditu. 

Finanční analýza je vyučována jako samostatný předmět či jako součást manažerského účetnictví. Pokud tyto předmět nemáte, ale zajímá vás, jak důkladně ji můžete provést a k čemu vám může sloužit, podívejte se na tutoriál kolegy Filipa Hrůzy. 

V prezenčním on-line studiu :) v tomto semestru k tomu měl i samostatnou přednášku. Obsahově zřejmě půjde o stejný obsah jako u tutoriálu výše, ale zkusím zde uvést odkaz na záznam této přednášky, bohužel se mi nedaří ji stáhnout.:

https://web.microsoftstream.com/video/f6819c5e-3ddd-44c9-8cc9-a37da5acd1af