Sociální politika a sociální práce
Základní metody sociální práce
- Při práci s klientem je důležité mít na paměti, že i když nám se jeví jeho situace jako banální, on ji může vnímat jako velmi náročnou až na hranici jeho existenčních možností
- Toto je dáno především tím, že každý máme jinou startovní pozici a tím i jiné dovednosti, schopnosti, frustrační toleranci, atp.
- Vztah a jeho výsledek ovlivňuje jak SP, tak klient svým aktuálním stavem, příběhem a možnostmi
- Pro zajištění maximální míry spokojenosti klienta (samo sebou jako doprovázející element, nikoliv jako "sluha") je důležité jej poznat a objevit jeho dovednosti a schopnosti, které může využít při řešení své situace (Ptejte se na jeho zájmy, v čem je alespoň trochu dobrý a když vám to poví, tak se ptejte stylem "A co ještě? A co vás baví na tom, že vás to baví?")
Obtížné situace s klientem
- Pokud se dostaneme do obtížné situace s klientem, tak většinou máme tendence reagovat nevědomě, což ale ve vztahu SP a klient nevede k ničemu (i v běžném životě)
- Nevědomé reagování
- útok => SP a klient v protitlaku
- únik => SP v úkrytu
- Vědomé jednání
- připojení => SOUHRA, která řeší a uvolňuje
- myšlení, jednání a prožívání je v souhře
SOUHRA
- připojení může být
- identické
- dělám zrcadlo (klient křičí, tak křičím s ním !!!NE NA NĚJ!!!)
- kontraindikační
- dělám opak (klient křičí, zacpu si uši)
- komplementární
- dělám doplněk
- např. klient křičí, tak fandím