Sociální politika a sociální práce

Základní metody sociální práce

  • Při práci s klientem je důležité mít na paměti, že i když nám se jeví jeho situace jako banální, on ji může vnímat jako velmi náročnou až na hranici jeho existenčních možností
  • Toto je dáno především tím, že každý máme jinou startovní pozici a tím i jiné dovednosti, schopnosti, frustrační toleranci, atp. 
  • Vztah a jeho výsledek ovlivňuje jak SP, tak klient svým aktuálním stavem, příběhem a možnostmi


  • Pro zajištění maximální míry spokojenosti klienta (samo sebou jako doprovázející element, nikoliv jako "sluha") je důležité jej poznat a objevit jeho dovednosti a schopnosti, které může využít při řešení své situace (Ptejte se na jeho zájmy, v čem je alespoň trochu dobrý a když vám to poví, tak se ptejte stylem "A co ještě? A co vás baví na tom, že vás to baví?")

Obtížné situace s klientem

  • Pokud se dostaneme do obtížné situace s klientem, tak většinou máme tendence reagovat nevědomě, což ale ve vztahu SP a klient nevede k ničemu (i v běžném životě)
  • Nevědomé reagování
    • útok => SP a klient v protitlaku
    • únik => SP v úkrytu 
  • Vědomé jednání
    • připojení => SOUHRA, která řeší a uvolňuje
    • myšlení, jednání a prožívání je v souhře

SOUHRA

  • připojení může být
    • identické
      • dělám zrcadlo (klient křičí, tak křičím s ním !!!NE NA NĚJ!!!)
    • kontraindikační
      • dělám opak (klient křičí, zacpu si uši)
    • komplementární
      • dělám doplněk
      • např. klient křičí, tak fandím