Jednopřípadové výzkumné strategie v praxi

Týden 5 - 6 Metoda Journalingu

Na společném setkání se studující seznámí s osobním psaním (psaní deníku, journaling) jako metodou sěbru dat k zkoumanému případu. Prakticky se naučí autonomně využívat journaling jako výzkumnou strategii a prostředek k identifikaci vhodných řešení. Získají teoretický úvod do základů journalingu jako nástroje osobního rozvoje, terapeutického nástroje, nástroje pro sběr dat. Praktický nácvik psaní bez teoretického úvodu (základní techniky). Sdílení procesu ve skupinách. 

Adams, Kathleen (1991). Journal to the Self. Twenty-Two Paths to Personal Growth. Warner Books Inc. (kapitola o technice seznamů, strany 124-134)

Pennebaker, J. W. a Evans, J. F. (2014). Expressive Writing. Words that Heal. Idyll Arbor Books.

Pennebaker, J. W. a Evans, J. F. (2016). Opening Up by Writing it Down. How Expressive Writing Improves health and Eases Emotional Pain. The Guildford Press. Strany 65-80 (Chapter 5: Writing to Clear the Mind: Expressive Writing in Learning and Education.

Seelig, Tina: InGenius: A Crash Course on Creativity. (2012) Hay House UK.



Do 9. 4. odevzdejte do odevzdávárny analýzu vašeho stopoložkového seznamu. Můžete pracovat v týmu o max 5 osobách, nebo i jednotlivě. Úkol bude zadán během společného setkání.


Metoda stopoložkového seznamu

Pokud jste při setkání chyběli, podívejte se a záznam setkání, vyzkoušejte si jednotlivé metody. Při plnění úkolu 3 postupujte dle návodu níže:


  1. Na setkání jsme si sepsali seznam 100 věcí, jak lze využít vyžvýkanou žvýkačku. Pokud jste v hodině nebyli, zkuste si podobný seznam vytvořit doma.

  2. Položky hotového seznamu okódujte (rozčleňťe do různých kategorií).

  3. Pak vypište všechny kategorie, které se vám objevily, a napište si ke každé, kolik položek vám do ní spadá.
  4. Vytvořte týmy po 2 - 5 osobách a porovnejte si své seznamy. V čem se vaše seznamy liší, v čem jsou stejné, máte stejné kategorie, objevuje se v některém seznamu položka či dokonce kategorie zcela unikátní (nikdo jiný ji nemá), myslíte si, že různý počet položek u jednotlivých kategorií něco signalizuje?
  5. Zamyslete se nad tím, zda vám vytvořené kategorie a porovnání práce jednotlivých členů týmu něco sdělila.
  6. Zreflektujte užitečnost této metody. Dovedete si představit, že ji někdy použjete ve své profesi?

  7. Napište závěrečnou zprávu z této “výzkumné sondy”, stačí krátké zhodnocení tohoto cvičení, reflexe nápadů i procesů, které se odehrály (1 - 3 strany) a zavěste jej do ISu, kde bude mít možnost prohlédnout si závěrečné zprávy ostatních týmů. Nelekejte se výrazu “závěrečná zpráva”, jde opravdu o sdílení všemožných nápadů, postřehů, interpretací, poznámek a komentářů týkajících se, jak toho, co vám z experimentu vyšlo, tak přímo toho, co si o tomto cvičení myslíte. Učiňte tak do 11. 4.


Pokud chcete seznam analyzovat ve skupině, najděte si další členky/členy teamu na tomto fóru.