Téma 7 - Psychologické aspekty audiovizuálního díla
Podání
výkladu o filmové hudbě z hlediska psychologického je v celé jeho
šíři problematické. Odborné publikace zaměřené na filmové umění většinou
podobný výklad směřují na vybraná psychologická kritéria týkající se filmu
obecně. Z důvodu komplexního působení audiovizuálního díla ani není příliš žádoucí
postupovat jinak. V případě méně častého zaměření na hudbu se pak čerpává
spíše z metod obecné hudební psychologie. Ta se ale naopak v drtivé většině
případů nezaobírá hudbou coby částí většího (filmového) komplexu, ale jako
autonomním druhem umění, tedy na základě vztahu hudební psychologie a
muzikologie.
V takto
koncipovaných hudebněpsychologických publikacích bývá nejčastěji tematizována problematika
hudebního vývoje jedince, neurofyziologických základů hudebních činností, role
hudby v každodenním životě, talentu či hudebního sluchu. Ačkoli se jedná o
předpoklady, bez kterých by vnímání hudby ve filmu ani nemohlo dostatečně fungovat,
jde o oblast, jejíž zaměření se vzdaluje tématu filmové hudby, mimo jiné z důvodu
vystavění textů na základech technických či fyziologických, nikoli uměleckých. Přesto
lze i v obecných výkladech o hudební psychologii nalézt množství paralel
vhodných jak pro hudbu obecně, tak pro její filmovou adaptaci. Jako příklad uveďme
v první řadě hudební percepci neboli vnímání.
Stejně jako
před půlstoletím, kdy významný český muzikolog Jiří Pilka vydal útlou, ale cennou
publikaci Tajemství filmové hudby, je i dnes vnímání filmové hudby častým
diskuzním tématem. Vznikají otázky, zda lze vytrhávat filmovou hudbu
z kontextu filmu, zda tím nepostrádá svoji funkci nebo zda má být na pozadí
filmu vůbec vnímána. Citovaný autor tvrdí, že hudba pomáhá vytvářet nálady,
dokreslovat různé situace a umocňovat prožitek z filmového díla.
Divák ji citově vnímá, ale její podíl na působivosti filmu si leckdy vůbec
neuvědomuje.[1]
S ohledem
na různou obsahovou závažnost filmů můžeme vnímání hudby v nich obsažené dělit
na tři složky: vědomé, nevědomé a polovědomé. Uvážíme-li pak, že
vědomá percepce díla je už u hudby samotné relativně náročnou záležitostí, lze
počítat s jejím vědomým vnímáním v rámci filmu pouze u diváků, kteří s tímto
záměrem daný film od začátku sledují a soustředí se pouze na jeho zvukovou
složku. Taková situace však není obvyklá, ba dokonce žádoucí. Při běžném
sledování filmových děl se proto setkáváme spíše s nevědomým a polovědomým
vnímáním hudby. Souvísí s tím otázka povahy filmu, charakteru či žánru hudby
a její nápadnosti, ať už záměrné či bezděčné. Jde také o míru plynulosti
spojení obrazu s hudbou.
V této
souvislosti by bylo vhodné poukázat na celostní působení filmového díla na
pozornost vnímatele. Celá řada filmů totiž v konečném důsledku klade
nemalé nároky na psychiku diváka. Říká se, že právě hudba pomáhá dotvářet konečnou
podobu filmu a je jakýmsi pojítkem mezi jeho dějovým pozadím, myšlenkami a
náladami. Měla by proto být vytvořena tak, aby nevystupovala jako další separovaná
složka filmu, které divák musí věnovat zvláštní pozornost, snad s výjimkou
hudebních filmů (→ Téma
9). Tím bychom v podstatě nalezli možnou odpověď na již položenou otázku,
zda má divák hudbu ve filmu vůbec vnímat. Nelze ovšem podobné závěry zobecňovat,
a to především z toho důvodu, že hudba plní ve filmu různé funkce a záleží
tedy vždy na konkrétní situaci a tvůrčím záměru. Vzhledem k možným skrytým
i zjevným významům může nastat situace, kdy má hudba podstatný vliv na
pochopení děje nebo jeho další směřování (→ Téma
5). Vědomé vnímání hudby na pozadí obrazu je pak v tomto případě žádoucí, i když zde opět hraje roli hudebnost diváků, žánrové
preference či hudební vzdělání.
Představa
o hudbě by měla převážně splývat s povědomím o celém filmu, což lze
hodnotit jako ideální poměr hudby a obrazu, kdy zvuková složka podpoří děj, ale
nezastíní ho. Nelze zde opět nevzpomenout značně kontroverzní a ve druhé
polovině minulého století často diskutovanou problematiku podprahového obsahu.
Jeho aplikace, která předpokládá podvědomé působení, bývá nejčastěji spojována
s televizní reklamou a jako taková využívá nejvíce vizuálních podnětů,
ačkoli i hudba může svým způsobem podobné zprávy umocnit. Možnost kombinace vizuálního
a auditivního působení filmu tak za jistých okolností představuje vhodný prostředek
k jejich šíření, odhlédne-li se od morálního pozadí podobných praktik.
V mnoha
odborných a zvláště populárně-naučných publikacích se dozvíme, že hudba je pomocníkem
citů. Podobná tvrzení ale bývají kritizována za svoji přílišnou náklonnost
k čistě sentimentálnímu výkladu citů, což můžeme i nemusíme přijímat.
Považujeme-li city zjednodušeně řečeno za komplex prožitků a na ně navazujících
reakcí, lze vyložit jejich význam pro vnímání hudby mnohem šířeji. U filmů pak
to platí dvojnásob. Již samotný obraz působí na lidské prožívání nemalou měrou,
stejně jako se to děje u výtvarného umění, které se principielně od kineticky
podmíněného filmového plátna tolik neliší. Ve spojení s hudbou však bývá emoční
prožitek při sledování filmu mnohem silnější. Hudební prožívání je proto další oblastí hudební psychologie, která
má své opodstatnění i v rámci výzkumů filmové hudby.
Není
účelné podrobně popisovat, jaké stavy či procesy vznikaní a probíhají při
sledování filmu. Důležité je, že předpoklad jejich přítomnosti je oproti izolovanému
poslechu hudby opět zintenzivněn množstvím současně působících psychických
stimulů, které filmové dílo na jedince přenáší. Dokonce můžeme v tomto
případě hovořit o zesílení dojmu z hudby pomocí obrazu, nikoli naopak, což
bývá častějším případem.
Nelze
také opomenout velmi prozaické faktory, které ovlivňují intenzitu filmového
vnímání, jako je momentální emoční stav a nálada diváků.
Emoce, komplexní pojem, na nějž je
možno nahlížet z různých hledisek, bývá důležitou součástí hudebně-filmové
tvorby. V oblasti uměleckých oborů se ustálil pojem estetické emoce
(estetické city). Jejich spojení s hudebním prožíváním nabízí mnoho
rozličných podob, i když se v případě filmové hudby mnohdy mluví jen o oné
sentimentální povaze. Navíc nelze jejich působení nijak unifikovat, už jen
z důvodu toho, že každý jedinec může danou scénu či úsek hudební skladby vnímat
odlišně. Proto se také emoce v praktickém slova smyslu obtížně interpretují,
přestože ve filmové produkci existuje řada zavedených postupů k jejich vyjádření.
Psychologie
řadí uvedené estetické emoce, tedy prožívání spojené s uměleckými díly, do
tzv. vyšších emocí. Ty většinou v konečném důsledku nelze odtrhnout od jednodušších,
avšak nikoli méně důležitých projevů emocí nižších, kam se řadí pocity libosti
a nelibosti, spjaté se základními potřebami člověka a také s afekty.[2]
Romantické
filmy i filmy s vážnými tématy, kde je úhlavním elementem láska, mají
rozhodně svůj prvotní impulz zaměřit právě na ony sentimentální projevy nižších
emocí. Díky jistým kompozičním klišé a podmanivým hudebním podkresům v nich
bývá dosaženo vysokého stupně emočního prožívání u diváků. Dalo by se debatovat
o tom, zda nemá v tomto případě hudba větší vliv na jejich rozpoložení než
film samotný. Mnoho filmů navíc úspěšně využívá známých písní coby ústředních
motivů a jejich hudební materiál je pak v obměněné podobě umístěn na další
místa filmu, čímž se hudebně stmeluje jeho výraz hudební i emoční.
Poněkud
protichůdnou skupinou jsou akční filmy a snímky z již vícekrát zmíněné oblasti
fantasy a science-fiction. V nich je zapotřebí podtrhnout heroický ráz či nebezpečné
situace, v nichž se hlavní hrdinové nachází a ze kterých nakonec většinou po
urputných bojích vyváznou. V těchto scénách je divák stržen již samotnou akcí,
a když se k ní navíc přidá monumentální či tajemná hudba, napětí ještě
vzroste. Příkladné a aktuální jsou v tomto ohledu oblíbené filmové adaptace
komiksových příběhů a jejich postav, oplývajících unikátními či nadpřirozenými
schopnostmi, jako je Superman, Batman či novější Captain America.
Každá
z těchto výrazných postav bývá situačně doprovázena charakteristickým hudebním
tématem, se kterým je posléze nejčastěji pracováno na principu příznačného motivu.
Klíčová však může být i hudba následující po zdolání hlavního úkolu nebo dopadení,
případně zlikvidování záporné postavy. Ta může evokovat vítězství, pocit štěstí
a hrdinství, které je slyšet například z takto užitého hudebního tématuve filmech
o Indiana Jonesovi. Dějové vyvrcholení bývá provázeno i libým pocitem diváka,
způsobeným jednoduše řečeno uvolněním příběhového napětí. Z hlediska gestalt
psychologie zde hudba pomáhá v navození pocitu ukončení, následujícím
po dějovém vyvrcholení.[3] Vše je
ale podmíněno dějovým spádem a celkovým vystavěním koncepce filmu. Mnohem menší
emoční působení lze očekávat ve filmech dokumentárního či komediálního charakteru.
Někdy se také divák setká se záměrným porušením plynulého dějového a hudebního
vývoje, což může vést k různorodým reakcím.
Se
silným emočním prožíváním v rámci sledovaného filmu může v nemalé
míře souviset i vliv filmové hudby na prožívání jedince z hlediska motivačního.
Řeč je o takovém typu hudebního doprovodu, který díky svému filmovému
zasazení evokuje pocity odhodlání a doslova zvyšuje hladinu adrenalinu. Lze
hovořit o zvláštním druhu úzce sémanticky zaměřené hudby, který následně i bez
vizuálního podnětu navozuje u zasvěcených jedinců pocity fyzického vyburcování,
motivace k lepším výkonům.
Typicky
využívají motivační hudbu filmy ze sportovního, závodního či bojového
prostředí. Jako příklad zmiňme hudební doprovod ke snímku Ohnivé vozy [Chariots
of Fire, 1981] a ke kultovnímu filmu z prostředí boxingu Rocky [1976],
především pak skladby Gonna Fly Now a The Eye of the Tiger.
Z hudebního
hlediska bývá využíváno různožánrové instrumentace, ovšem s typickým motivickým
materiálem podporujícím majestátní, až hymnický zvuk. Pro dosažení motivačního
efektu se obecně vžily hudební prostředky udržující postupné napětí, dynamické
i harmonické. Tempo skladby zde není vždy rozhodující. Důležité je, aby divák
cítil vnitřní napětí scény až k jejímu obrazovému i hudebnímu vyvrcholení.
Tato funkce hudby je zde nezastupitelná a nelze s ní počítat pouze jako se
zvukovou kulisou. Filmy podobného zaměření se však díky svým lehce kýčovitým způsobům
vyjádření emocí stávají zdrojem ironizujících či humorizujících citací.
Navazující
oblastí, kterou se zabývá hudební psychologie a která může mít využití i při
analýze filmové hudby, jsou tělesné projevy vznikající při uměleckém vnímání.
Nejde ani tak o samostatné odvětví hudební psychologie, jako spíše o
podstupeň emocí a hudebního prožívání. Nejčastěji se hovoří o fyzických a
fyziologických projevech působících současně.
Hudební
psychologové v této souvislosti zmiňují nejrůznější povahu těchto projevů,
od zrychleného pulsu, tedy i zrychleného dýchání, až po pohyby těla.[4]
V našem
tématu jsou tyto proměnné opět rozšířeny o vizuální dimenzi, která má
samozřejmě potenciál zmíněné tělesné i psychické projevy zintenzivnit. Filmoví
tvůrci vědomě využívají například obrazového/dějového tempa ve spojení s tempem
užité hudby k docílení kýžených reakcí u diváků. S tím souvisí i
záměrné užití hudebních prostředků k umocnění okamžitých psychických i
fyzických reakcí jedince, zejména v „temnějších“ filmových žánrech. Vizuální
šok je zjednodušeně řečeno podpořen sluchovým vjemem náhlého hlasitého či jinak
sluchově nelibého zvuku.
Některými
autory bývá v případě takového vzájemného působení vizuální a auditivní složky
užíváno termínu synestézie v jeho obecnějším významu.[5]
Z čistě psychologického pohledu je tento pojem možné interpretovat též
jako smyslové souznění. Mnohdy se hovoří o tzv. barevném slyšení či v našem
případě o zvukovém vidění. Hudební převzetí synestetických přístupů je
přikládáno nejčastěji Alexandru Nikolajeviči Skrjabinovi a později Arthuru
Blissovi. V rámci filmové hudby by pak množství zasvěcených jistě jako průkopníky
podobných praktik uvedlo Bernarda Herrmanna a jeho hudbu k filmům Alfreda
Hitchcocka.
U hororového
žánru je také zapotřebí věnovat pozornost zvláštnímu účinku, který vyvolává
ticho. Ve vypjatých scénách nejednou absence hudebního doprovodu působí jako
velice zvláštní a účinný prostředek vyvolání napětí. Jedná se možná
o určitý paradox, kdy je ticho nositelem významu. Ve filmu, kdy je znějící
hudba logickou součástí, je však její náhlé vypuštění sice nečekaným, ale žádoucím
prvkem. Podobně může působit nesourodé hudební podkreslení zdánlivě uvolněné
scény (kontrapozice), kdy jedinec ambivalentně vnímá obraz i jeho hudební pozadí.
Na základě této nesourodosti je pak s rostoucím napětím očekáván
nějaký dějový zvrat.
Vedle zmíněného
bývá v hudební psychologii přikládána poměrně velká důležitost otázce
paměti, jednomu z hlavních témat psychologie.
Paměť, ať už v obecném nebo hudebním
smyslu, představuje předpoklad, bez kterého by většina funkcí filmové hudby a filmu
samotného ztrácela smysl. I když se nabízí již položená otázka vnímání filmové hudby
na pozadí filmu, s čímž paměťové operace rozhodně souvisejí, nelze neuvést
přinejmenším roli paměti při návratech hudebních motivů v průběhu filmu.
V současnosti
je poměrně kontroverzní záležitostí užívání zavedených kompozičních postupů pro
konkrétní filmové žánry, především v hollywoodské produkci. Děje se tak směrem
k naddimenzování hudebních ploch a zvukových efektů na úkor nosné a zapamatovatelné
hudby. Na druhou stranu existuje velké množství starších i soudobých filmů,
které uplatňují osvědčené leitmotivické a jiné tradiční postupy k vytvoření
celistvého hudebně-filmového výrazu. Přitom se skutečně jedná o motivickou
práci, ne jen o doslovné opakování vybraného hudebního celku. Příkladem jsou jednotlivá
díla s výrazným ústředním motivem (Casablanca, Titanic, Beowulf, …) a také filmové série. V nich obvykle hudební témata
prostupují celou ságou, dokonce i v případě, že se na jejich
vytváření podílí v průběhu let více autorů.
Typickým
případem vícedílné produkce, kde se příznačné/vzpomínkové hudební motivy
promítají po desetiletí takřka beze změn, jsou Hvězdné války (Star Wars,
1977–2019). Dalším, i když méně hudebně celistvým zástupcem jsou filmy o Harrym
Potterovi (2001–2011), které si přes značné změny v obsazení skladatelů
(od třetího dílu) zachovaly přinejmenším ústřední téma, spojující jinak odlišné
vize hudebního doprovodu. Zajímavostí je, že pro finální sekvenci posledního dílu
celé řady bylo užito stejného hudebního materiálu, jenž zněl na konci dílu
prvního, čímž se hudební výraz celé série dodatečně upevnil. Zmíněná důležitost
hudební paměti zde pak hraje nezpochybnitelnou roli, pokud se má tento autorský
záměr naplnit.
Pro bystré
posluchače pak připravili menší test i tvůrci filmu Fantastická zvířata
a kde je najít [Fantastic Beasts
and Where to Find Them, 2016] coby volného retrospektivního pokračování potterovských
příběhů. Vedle množství paralel v ději a postavách pojících oba příběhy
lze nalézt propojení i v hudbě Jamese Newtona Howarda, která místy odkazuje
na stěžejní hudební témata Johna Williamse. Podobně vzdali hold témuž skladateli
i tvůrcům prvního filmu o Jurském parku autoři nového zfilmování, Jurského světa [Jurassic World, 2015].
Z velkého
počtu oblastí hudební psychologie zmiňme snad ještě triádu termínů vkus,
postoj a preference. Třebaže může být každý z nich vyložen různými
způsoby, ve filmové hudbě se v souvislosti s nimi nejčastěji hovoří o
žánrovém zaměření, kterému jsme se již věnovali.
Vzhledem
k psychologickému i sociologickému pozadí filmové hudby se lze zaměřit zejména
na hudební preference. I když můžeme za určitých podmínek předpokládat, že jedince
motivuje ke zhlédnutí filmu žánr užité hudby, mnohem pravděpodobnější je, že filmový
divák přijímá (mnohdy i pozitivně) hudbu jím nepreferovaného či přehlíženého žánru
díky tomu, že je vhodně zasazena do filmového děje a svými prostředky odpovídá jeho
charakteru. Příkladem mohou být prvky rockové hudby v akčních filmech či přeneseně
v počítačových hrách.
Dalším
typickým a mnohem rozšířenějším příkladem je použití symfonické hudby ve
snímcích dobrodružného a romantického charakteru. Již vícekrát vzpomínaný vztah
klasické a filmové hudby se pak promítá i do této oblasti. Některé výzkumy
navíc poukazují na možnost, že posluchači akceptují i komplikovanější klasickou
hudbu ve formě zvukové kulisy.[6] Moderní
kompoziční postupy tudíž mohou být lépe stravitelné a kladněji hodnocené
na pozadí filmu než v rámci izolovaného poslechu.
[1] PILKA, Jiří. Tajemství filmové hudby.
Praha: Orbis, 1960, obálka knihy.
[2] Srov. SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele.
Praha: Karolinum, 2013, s. 344–345.
[3] Více viz FERKOVÁ, Eva. Hudobná analýza:
Teória a stručné dejiny. Bratislava: AEPress, 2007, s. 76.
[4] Více viz např. HALLAM, Susan., Ian. CROSS a
Michael THAUT. The Oxford
Handbook of music psychology. New York: Oxford University Press, c2009, s.
121–130.
[5] Srov. DONNELLY, Kevin J. (ed.). Film music: critical approaches.
Edinburgh: Edinburgh Univ. Press, c2001, s. 3.
[6] CRHA, Bedřich, et al. Postoje
vysokoškolských studentů v České republice k artificiální hudbě prvních dvou
třetin 20. století. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 213–223.