TÉMA 8 - Filmová hudba z hlediska pedagogického
8.1 Školní prostředí a pedagogické zázemí filmové hudby
V současné
době, kdy jsou produkty filmové a audiovizuální tvorby nedílnou součástí každodenního
života, reagují i vzdělávací instituce adekvátním způsobem, tedy především ve
smyslu osvětovém a prevenčním. Produkty masmédií pod záštitou zábavního průmyslu
totiž vedle kulturního a společenského vyžití představují i nejedno riziko.
Přestože
nelze film beze zbytku zahrnovat pod masmédia typu televizního zpravodajství,
internetu či rádia, jedná se o produkt s velkým masmediálním základem
a podobnými způsoby tvorby a šíření. Stejně tak může být filmových děl zneužito
pro ideologické, reklamní či jiné účely. Rozdílem je pak oproti dalším
jmenovaným masmédiím hlavně zpracování a obsah umělecky zaměřených filmových
žánrů. Ty se principům masové kultury vzdalují směrem k pozitivněji hodnoceným
tvůrčím ideálům a předpokládá se u nich menší pravděpodobnost vzniku kýčovitých
děl, které jdou často ruku v ruce s principy masové produkce.
Z pozitivnějšího
úhlu pohledu je tato oblast žákům a studentům předkládána ze strany tvůrčí či
společenské. Musíme ovšem brát na zřetel, že obsah učiva, metodické postupy i dokumenty,
které je zákonně upravují, jsou věcí proměnlivou a stále se vyvíjející. Proto mají
některé níže uvedené informace omezenou platnost.
V rámci
základního vzdělávání, jistě nelze opomenout Rámcový vzdělávací program
(dále jen RVP), závazný dokument upravující podmínky pro jednotlivé etapy
vzdělávání a částečně i jejich náplň. Zde lze mezi tzv. průřezovými tématy
nalézt Mediální výchovu. Její náplní
bývá povětšinou mediální komunikace a pro žáky důležitá práce s mediálním
obsahem. Kompetence žáků vycházející z mediální výchovy se proto týkají
zejména těchto oblastí.
Odlišná situace nastává v případě jednoho z tzv. doplňujících vzdělávacích oborů, kterým je Filmová/Audiovizuální výchova. Jedná se o jakési obohacení „hlavních“ vzdělávacích oblastí, které se v RVP objevilo přibližně v roce 2010. Ačkoli je koncipováno spíše směrem k vnímání filmových/audiovizuálních děl obecně, rozhodně je zde prostor i pro hudební, resp. zvukovou složku filmů. RVP sice v popisu oboru přímo nepoukazuje na filmovou hudbu, bývá zde však vyzdvihováno propojení s ostatními uměleckými obory. Zaměření na hudbu může být posléze konkretizováno v rámci tzv. Školních vzdělávacích programů (ŠVP). Zajímavostí je, že v rámcovém vymezení učiva pro doplňující vzdělávací obor Dramatická výchova figuruje scénická hudba jako součást procesu inscenační tvorby.
Logickým
krokem by v případě zařazení filmové hudby do školní výuky bylo její
spojení s předmětem uHHudební výchova. Na základních
školách konkrétně prostřednictvím vzdělávací oblasti Umění a kultura, na školách
středních (gymnázia) tamtéž, pod názvem Hudební
obor. Vzhledem k očekávaným výstupům, orientovaným v rámci
základních škol i gymnázií na tzv. činnostní pojetí, kam se řadí činnosti vokální,
instrumentální, hudebně-pohybové a poslechové,[1] lze
oficiálně filmovou hudbu coby žánr prezentovat ve větší míře jen u poslechových
činností. Jiná situace samozřejmě nastává u projektů, mezioborového propojení
učiva a podobně. Záleží ovšem na osobě pedagoga, do jaké míry a jakým způsobem
je ochoten a schopen filmovou hudbu implementovat do běžné hudební výchovy. V tom
mohou za jistých podmínek pomoci i nově zaváděné Standardy RVP, tedy podpůrné
metodické materiály stanovující minimální cílové požadavky na vzdělávání.
Stejný
případ se objevuje i v RVP středních odborných škol. Pokud zde figuruje hudební
vzdělávání, je zaměřeno buď obecněji (střední pedagogické školy), nebo na konkrétní
hudební obor (konzervatoře). Filmová hudba se tu proto prosadí daleko hůře, i když
tuto skutečnost nelze hlavně v druhém zmíněném případě zobecnit, především
z důvodu poměrně velkého počtu škol konzervatorního charakteru a jejich
různých zaměření a statutů.
Na Konzervatoři
Brno filmová hudba nemá v současnosti žádné oficiální zastoupení v učebních
plánech. Studium se zde ubírá výhradně směrem klasické hudby, případně jazzu. Totéž
platí pro Pražskou konzervatoř nebo Janáčkovu konzervatoř v Ostravě.
Větší důraz na multižánrovost absolventů, tedy i na scénickou, popřípadě filmovou
hudbu, kladou na Konzervatoři a Vyšší odborné škole Jaroslava Ježka
v Praze. Totéž se očekává u soukromé Mezinárodní konzervatoře Praha.
Obě školy jsou totiž z velké části zaměřeny na populární hudbu, jazz a
muzikálovou tvorbu. Opět ale záleží na konkrétních pedagozích. Pokud je například
student kompozice více zatížený na filmovou tvorbu, měl by jeho mentor
přizpůsobit výuku aktuálním potřebám. To se však v českém systému zatím často
nestává.
Vedle
konzervatoří existuje několik středních škol, většinou soukromých, jejichž odborné
zaměření se týká přímo audiovizuální a filmové tvorby. Pro příklad uveďme Střední
školu a Vyšší odbornou školu reklamní a umělecké tvorby Michael. Výuka
se zde realizuje podle Školního
vzdělávacího programu Filmová tvorba (podle něj i název jednoho z oborů),
který byl vytvořen na základě Rámcového
vzdělávacího programu Multimediální tvorba. Výuka se zaměřuje především na
práci s vizuálním materiálem, přesto žáci přicházejí do styku se zvukovou
dramaturgií audiovizuálních děl.
Podobnou
institucí je Creative Hill College, Střední škola
filmová, multimediální a počítačových technologií, s. r. o. Její obor Mediální tvorba je obdobou
Filmové tvorby na SŠ a VOŠ Michael. Za zmínku stojí i Střední průmyslová škola sdělovací techniky v Praze, mezi jejíž obory patří
Filmová a televizní tvorba. Zde, opět analogicky k první zmíněné střední škole
Michael, probíhá seznamování studentů s filmovou hudbou a zvukovou dramaturgií
taktéž rámcově v předmětech Režie audiovizuálního díla a Zvuková
složka multimediálního díla.
Ve vysokoškolském
sektoru se filmová hudba těší poměrně solidní podpoře. Již ve druhé polovině
minulého století působili přední čeští filmoví skladatelé na pražské Akademii
múzických umění (AMU). Pedagogem filmové hudby zde byl například Václav
Trojan, a to mezi léty 1949–62. Dnes jsou s filmovou hudbou obeznamováni
okrajově studenti Katedry zvukové tvorby, Katedry režie a Centra audiovizuálních
studií na tamní Filmové a televizní fakultě (FAMU). Skutečnou almou mater
filmové hudby je u nás tamní Hudební fakulta (HAMU). Přestože je zde možnost volby
oborů Hudební režie a Zvukové tvorby, samostatný předmět s filmovou hudbou v učebních
plánech nefiguruje. Jinak je tomu ale v případě Katedry skladby. V navazujícím
magisterském studiu zde mají studenti možnost výběru ze tří studijních směrů.
Je to Klasická kompozice, Elektroakustická hudba a Filmová hudba.
V rámci
poslední jmenované specializace jsou studenti seznamováni jak s problematikou
filmové kompozice, tak i s dalšími aspekty filmové tvorby, jako je studiová
práce, zvuková režie, zvukový design audiovizuálního díla a jeho dramaturgie nebo
základy dirigování. Rovněž zde probíhá příprava ekonomická a právní (tvoření
smluv, autorské právo). Tento úzce zaměřený směr je mírně anticipován už ve
studijním plánu bakalářského studia oboru kompozice, kde jsou studentům ve vybraném
předmětu předkládány různé způsoby filmového uchopení hudebního materiálu a
rovněž zadávány úkoly k elementárnímu vytváření filmového doprovodu.
Situace
je blízká i studiu kompozice v bakalářském programu na Janáčkově akademii
múzických umění v Brně (JAMU), kde budoucí skladatelé navštěvují
předmět Scénická hudba, v jehož rámci se řeší jak hudba k divadlu,
tak k filmu. Na hudebních akademiích je zařazení tohoto odvětví hudební
tvorby logické, když uvážíme, že skladatel, jakkoli zaměřený, by měl být připraven
na různé situace a úkoly, které se ho v praxi mohou týkat. I na brněnské
akademii pak nedávno došlo k rozšíření možností studia skladby v zaměření na
filmovou hudbu.
Zvuková
dramaturgie filmového díla se objevuje v různých podobách ve studijních plánech
takřka všech škol daného zaměření. Je tomu tak i v případě Vysoké školy
múzických umení (VŠMU) v Bratislavě, konkrétně na tamní Filmové a televízne
fakulte.
Zajímavá
je situace na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, kde studenti fakulty multimediálních
komunikací, adepti na profesi filmových tvůrců, režisérů, producentů, v průběhu
studia prochází hned dvěma předměty zaměřenými na technologii tvorby hudby pro
film, v bakalářském a poté i v magisterském studiu.
Výklad
o filmové hudbě v rámci terciárního vzdělávání by i v takto přehledovém
podání nebyl kompletní, kdyby se v něm neobjevily také instituce
klasického univerzitního zaměření. Myšlena je tím Univerzita Karlova (UK) v Praze,
Masarykova univerzita (MU) v Brně nebo Univerzita Palackého v Olomouci
(UPOL). Struktura tohoto typu univerzit je povětšinou tvořena velice podobně
a shody lze nalézt i nabídce příslušných oborů.
Z hlediska
našeho zájmu stojí na prvním místě filozofické fakulty, které téměř bez výjimky
nabízejí zájemcům o filmové umění náležitě zaměřené studijní odvětví. Jmenovitě
je to Filmová věda na Katedře filmových studií FF UK, Filmová studia či
Filmová, divadelní, televizní a rozhlasová studia na Katedře divadelních a
filmových studií FF UPOL nebo Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury na
FF MU. Jedná se v těchto případech o studium převážně teoretické, oproti
filmovým oborům na odborně specializovaných školách.
Zapomenout
by se pak nemělo ani na tematické přesahy do filmové hudby v oborech muzikologických
a hudebněvýchovných. Zde již nikoli ve smyslu studia filmového umění, ale coby
hudebního žánru. Jeho zmíněných charakteristik totiž může být využito jak pro
účely vědeckého bádání v rámci hudební vědy a teorie, ať už z pohledu
kompozičního, sémantického, psychologického či ontologického, tak ve formě výkladu
o žánrech 20. a 21. století a jejich didaktizování v hudební výchově. V přípravě
učitelů hudební výchovy zatím filmová hudba nemá pevné postavení, objevují se
ale první snahy o její zavedení (Pedagogická fakulta MU).
Přestože
je text věnován výhradně zařazení filmové hudby do vzdělávání v českém prostředí,
bude jistě výhodné alespoň stručně nastínit jinak poměrně rozsáhlou
problematikou filmové hudby na školách zahraničních. V potaz se zde musejí
brát rozdíly ve školských systémech, které panují nejen mezi Evropou a zámořím,
ale i v sousedních zemích. Pro ilustraci zmiňme dva referenční typy
škol a jejich přístup k námi zkoumané látce.
První
typ se do značné míry překrývá s přístupem, který zastává většina našich škol
oborově zaměřených na filmovou a audiovizuální tvorbu. Takovou institucí je
v zahraničí například University of Glasgow a její magisterský studijní
program Film & Television Studies. V průběhu studia zde studenti získávají
znalosti z různých podoborů filmového umění, včetně práce se zvukovou
(hudební) složkou. Jedná se tedy o vzdělání širšího zaměření, typického i pro
naše domácí prostředí.
Druhý
typ je více orientován na systém vzdělávání, jehož principem je hlubší
specializace pouze na jednu konkrétní oblast, podobně jak tomu bývá
v případě našich uměleckých škol, případně doktorských studijních programů.
Školou takového typu je mezi mnoha dalšími severoanglická Leeds College of
Music nabízející mimo jiné specializované vzdělávání ve filmové hudbě
z hlediska kompozičního, technologického a produkčního. Stejné zaměření
poskytuje známá Berklee College of Music sídlící v Bostonu, stát Massachusetts.
Univerzita
v Berklee je známá kromě jiného rozsáhlým e-learningovým systémem, jehož
prostřednictvím nabízí vedle oficiálních studijních programů i nepřeberné
množství on-line kurzů. Zaměření tedy může být na filmovou kompozici jako
takovou nebo na hudbu pro film, televizi a videohry. Jedná se buď o jednorázové
certifikované kurzy, letní vzdělávací programy, nebo o plnohodnotné studijní
zaměření, probíhající samostatně vedle klasické nebo jazzové kompozice.
Podmínky
pro studium kompozice či teorie filmové hudby jsou logicky příznivější
v zemích, které určují směr mainstreamové filmové produkce. Celkově však
filmová hudba v současnosti proniká jako součást (mas)mediálních produktů
do povědomí lidí plošně a téměř neomezeně. Předešlá rešerše byla zaměřená
primárně na školní prostředí. Bylo by stejně tak možné díky ní sestavit sérii
tvrzení odkazujících nejen na stav pedagogického zázemí pro filmovou hudbu v České
republice, ale i na její teoretickou a tvůrčí základnu.
Při
hodnocení současného stavu ovšem nesmíme opomínat hlavní limitující faktory pro
zařazení některých metodických postupů do výuky, kterými jsou technické vybavení
a kompetence uživatele, jelikož je práce s novými technologiemi základním
předpokladem vzniku audiovizuálního díla stejně jako pedagogické práce. Přestože
v používání technologií nastávají pozitivní změny, jsou vesměs pozvolné a neadekvátní
rychlosti vývoje společnosti.
Druhá
část tématu se bude věnovat metodickému a didaktickému základu filmové hudby,
tedy konkrétním postupům, které je možné využít při výkladu filmové hudby.
8.2 Didaktické a metodické postupy
Existuje
řada metodických materiálů, které zpracovávají audiovizuální tvorbu pro účely vzdělávání.
V českém školství je též nespočet možností vytváření podpůrných textů a
postupů pro tuto oblast, včetně jejich elektronického sdílení. V poslední
době bývá nejčastěji citovaným serverem s těmito atributy Metodický portál
RVP, přestože dnes již čelí progresivnějším konkurentům. K filmové hudbě
zde ale bohužel není mnoho k nalezení.
Mezi
dalšími zdroji jmenujme publikaci Využití
audiovizuálního sdělení v mediální výchově autorů Jana Maška a Vladimíry
Zikmundové z roku 2012.[2] Ta již
dle svého názvu naplňuje požadavky metodické podpory spíše pro oblast Mediální výchovy (dle RVP), byť je její
obsah z velké části zaměřen na témata ryze filmového charakteru, tedy
oblast Audiovizuální výchovy.
Jiná
situace nastává u cizojazyčných zdrojů, zejména v případě autorů z německy
mluvících zemí. Zde je k nalezení řada starších i novějších publikací,
periodik a spisů k filmové hudbě ve vzdělávání. Začněme prací Achima Schudacka
z roku 1995,[3]
ve které se věnuje interdisciplinární analýze a integrativnímu hudebnímu
vyučování na příkladu filmu V přístavu
[On the Waterfront, 1954] režiséra Eliy
Kazana s hudbou Leonarda Bernsteina. Popisuje zde problémy vyvstávající ze
vzájemného působení filmu a hudby, a přes zevrubnou analýzu Kazanova filmu se dostává
k didakticko-metodické části práce. V ní je čtenář seznámen s principy
hudebně-filmového vzdělávání a jeho podmínkami. Výklad je zakončen modelovým
příkladem s nástinem jednotlivých bodů, které jsou podle autora stěžejní
při didaktickém uchopení audiovizuálního díla.
Podobně
obsáhlou knihou je výzkumně zaměřená monografie Christy Lamberts-Pielové z roku
2005,[4] ve
které autorka seznamuje čtenáře se základními východisky filmové hudby v rovině
obecné, výzkumné i vzdělávací. Prezentuje zde poměrně rozsáhlou rešerši učebních
materiálů pro práci s filmovou hudbou, a to na základě různých kritérií. Je mezi
nimi například volba postupu, věcná správnost, praktické využití, výběr filmů
nebo hudební náročnost. Poté jsou zde popsány také výsledky dotazníku, který Lamberts-Pielová
sestavila pro zjištění stavu zavádění filmové hudby do výuky.
Dotazník
byl zhotoven ve dvou verzích, pro učitele a pro žáky. Učitelé odpovídali na
otázky týkající se četnosti a způsobu zařazování filmové hudby do učiva.
Žákovský dotazník byl zaměřen pro změnu na četnost návštěv kina a domácího sledování
televize, preferované filmové žánry, vlastnictví CD nosičů s filmovou hudbou
a povědomí o tvůrcích filmové hudby. Z výsledků, které však monitorují
pouze stav na gymnáziích v německé spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko,
může být pro naše účely směrodatné to, že většina učitelů, kteří dotazník vyplnili,
filmovou hudbu do svých hodin alespoň jednou zařadila. Většinou se tak dělo na
vyšším stupni gymnázií a žáci byli ve většině případů motivováni k vlastní
produkci hudby pro jejich vlastnoručně natočený film. Filmovou hudbu navíc učitelé
většinou tematizovali v uzavřených celcích, tedy bez širších souvislostí
či mezipředmětových vztahů.
Co se spokojenosti
s množstvím materiálů k výuce filmové hudby a jejich kvality týče,
byly odpovědi učitelů spíše negativní. Z odpovědí žáků, kteří se průměrně pohybovali
mezi 15 a 17 lety, můžeme vyzdvihnout poměrně pozitivní výsledky otázek k
vlastnictví CD nosičů s filmovou hudbou. V otázce, zda žáci znají
některé filmové skladatele, převládala negativní odpověď. Závěr publikace je pak
spíše okrajově doplněn o autorčiny náměty k výuce, s nimiž mohou
učitelé tematicky pracovat na principu komparace scén z navržených filmů
na základě použité hudby nebo rozpoznání osobního stylu skladatele.
Poměrně
starší a na školní prostředí více zaměřenou prací je Filmmusik im Unterricht hudebních didaktiků Martina Schreibera
a Wilhelma Torkela.[5]
Jedná se v podstatě o učebnici, skriptum, které je přímo zaměřené na
školní práci s hudebním doprovodem filmu. Autoři nastiňují možné funkce hudby
ve filmu, velmi atraktivní a nenásilnou formou seznamují čtenáře
s důležitými mezníky ve vývoji filmovéh hudby a zmiňují i důležitost hodnocení
hudby ve filmu, například na základě stylu jejího použití. Zřejmě nejcennějším přínosem
této práce je příloha obsahující několik výukových modulů, pečlivě rozvrstvených
a rozdělených do několika fází, které jsou navíc doplněny o hudební ukázky
a možnosti grafické vizualizace.
Další z
pedagogicky zaměřených počinů je zvláštní druh pracovního sešitu, vytvořený Ines
Müller-Hansenovou,[6]
obsahující šablony pro výuku na druhém a třetím stupni vzdělávání. Publikace
odráží různé složky filmu, od obrazové kompozice a technik práce
s kamerou až po problematiku děje, filmových žánrů, produkčních prací,
dějin filmu apod. Samozřejmou součástí je kapitola o zvukových složkách,
tedy hudbě, ruších a mluveném projevu. Tematizované kapitoly obsahují také podrobně
rozpracované náměty k jejich didaktickému uchopení.
Zaměříme-li
se na kapitolu o hudbě, nalezneme mezi úkoly pro žáky odpovídání na otázky
k přiloženému textu o roli, funkcích a podobách hudby ve filmu. Dalším
úkolem je přiřazování konkrétního hudebního nástroje místu, žánru, ději nebo
době (lokační zaměření hudby). Jedná se možná o sémanticky značně omezený tvůrčí
postup, ve vztahu k běžné filmové praxi však podobné zaměření činnosti
plní didaktickou funkci a má svůj smysl.
Podobného
zaměření je i další úkol, jenž spočívá v přiřazování charakteru hudby
k určitému druhu emoce či děje, tedy kupříkladu zamilování odpovídá spíše
klidné a odlehčené hudbě, stejně jako jízda na koni většinou evokuje
rychlé tempo a motorický charakter hudby.
Publikací,
která díky autorským přesahům do jisté míry spojuje některá východiska a obsahová
specifika předešlých děl, je Musik und
Film – Filmmusik.[7] Vedle teoretické
části, obsahující informace k dějinám filmové hudby a jejím funkcím nebo k
analýze filmového díla, a přílohy, nabízející slovníček pojmů a cenný rejstřík
vybrané filmografie a osobností, je hlavním těžištěm práce didakticko-metodická
část. Ta obsahuje celkem šest výukových modulů, úrovňově odpovídajících druhému
stupni ZŠ a/nebo učivu na SŠ (vztaženo na německý systém). Vzhledem
k námětům je ovšem na první pohled jasné, že se jedná o obsah učiva předpokládající
vyšší úroveň znalostí a myšlenkových procesů. Příkladně se témata týkají raného
vývoje filmové hudby, filmové hudby v televizi na příkladu amerických televizních
seriálů, dále je zařazena vlastní tvorba filmové hudby či její estetika a dramaturgie.
Ačkoli
v českém prostředí existuje řada časopisů zaměřených na školní praxi
i vzdělávání, témata blízká nebo přímo se zabývající filmovou hudbou jsou
spíše raritou než pravidelným inspiračním zdrojem pro autory. Jelikož je
znatelný nedostatek materiálů k tématu filmové hudby ve vzdělávání i
v rámci knižních děl, lze usoudit, že domácí situace do značné míry pokulhává
za zahraničím či přinejmenším za sousedními německy mluvícími státy. Tento materiální
nedostatek je možná důvodem, proč filmová hudba v jiném než uměleckém či
tvůrčím ohledu není příliš častým objektem zkoumání.
Aby nebyly
upřednostněny pouze německy psané zdroje, obraťme pozornost na mezinárodní
databáze. Vedle knižních zdrojů, ke kterým bývá značně omezený přístup, existuje
poměrně velké množství odborných prací a příspěvků ze sborníků k mezinárodním
konferencím a renomovaných odborných periodik. Drtivá většina z nich však
svůj hlavní záměr nesměřuje přímo na metodické uchopení filmové hudby, nýbrž na
jiné oblasti pedagogiky. Kolektiv španělských autorů například přispěl k tematizování
filmové hudby na poli interdisciplinárním. Ve svém příspěvku poukazují na specifika
filmové hudby (především její atraktivitu u mladších generací a mnoholičnost
vyjádření) v kombinaci se stimulací studentů s poruchami pozornosti.[8]
K mezioborovým
počinům lze řadit i článek s názvem Exploring
the effects of film music in childhood. Autorka zde značnou část textu
věnuje smyslu a významu filmové hudby v dětství, včetně analýzy filmu
Happy feet z hlediska role hudby v příběhu a v sociologicko-hodnotovém
vyznění filmu. Nakonec poukazuje na možnost využití uvedeného ve prospěch učebních
osnov.
Zcela
odlišným způsobem přispěla námi probíranému tématu hudební pedagožka Estelle R.
Jorgensenová, emeritní profesorka na Indiana University Bloomington (USA). Ve svém
článku, věnovaném spojení hudby a mýtu, poskytla velice zajímavý pohled na
funkce filmové hudby na pozadí filmové trilogie Pán prstenů. Přes hudební a
výlučně narativní prvky těchto filmů se dostává k možným přesahům této látky
do hudebního vzdělávání.
Aby
bylo zahraničním materiálům učiněno zadost, zvláště vzhledem k odlišně laděným zdrojům
uvedeným v předešlých odstavcích, bude záhodno doplnit několik příkladů
elektronických zdrojů. Ty možná celkově nepůsobí dojmem silné materiální
základny, jsou však v rámci současné informační společnosti a politice
tzv. open-source neopominutelné.
V první řadě jsou nabízeny kurzy vzniklé na
podkladu zmíněných otevřených zdrojů (Open Access, Open Source). Jeden
z těchto kurzů pod názvem Using film
music in the classroom nabízí server OpenLearn.
Studující, v tomto případě učitel, zde získá potřebné penzum informací o filmové
hudbě a měl by být obeznámen s metodami, jak prezentovat téma filmové hudby
žákům. Dále by měl rozumět koncepci hudebního doprovodu filmů z hlediska skladby
a umět rozvíjet techniky k analýze filmové hudby skrz různé aktivity
ve třídě.
Příkladem
dalšího zdroje může být sice neaktualizovaný, nicméně obsahově velmi vítaný
server Teach with Movies, který nabízí
mimo jiné databázi hudebně zaměřených filmů s popisem děje, pozitivy a
negativy jeho zpracování, informacemi o historickém či společenském pozadí filmu
a mnoho dalšího. Tyto informace mohou mít nesporný užitek při práci s filmy
z nabídnuté databáze, ale také inspirují k metodickému plánování
vyučovacích hodin za použití jiných, zde neuvedených titulů.
Ve
zbytku tématu se pokusme v několika odstavcích shrnout alespoň některá
východiska pedagogického uchopení filmové hudby s ohledem na současné trendy v české
pedagogice.
Předně
lze na filmovou hudbu ve výuce nahlížet ze dvou hledisek. Prvním je výuka filmové
hudby, kdy je ona sama obsahem i cílem. V tomto případě je řeč o úzkém tematickém
profilu daných vyučovacích hodin, ve kterých mohou být žáci/studenti seznamováni
například s vývojem filmové hudby, ať už formou klasického dějinného výkladu
nebo úžeji v historických souvislostech vztažených na konkrétní oblast filmového
či hudebního umění. U druhého přístupu tím může být myšlen vývoj filmové hudby
z pohledu kompozičních přístupů a dobových trendů (němé filmy – symfonismus
30. let – sci-fi let 60. a 70. atd.) nebo ve vztahu k dominanci hudební
složky (dokumentární film – animovaný film – filmový muzikál). Vedle vývoje filmové
hudby může do prvního hlediska spadat též výklad různých funkcí hudby ve filmu,
jejích významů, psychologických přesahů a dalších aspektů popsaných
v předešlých tématech.
Druhým
hlediskem je naopak výuka pomocí filmové hudby. V takovém případě je ona
sama obsahem, ale dále již „jen“ prostředkem k dosažení jiných vzdělávacích
cílů než těch čistě hudebně-filmových. Výklad hudebního doprovodu zde proto pouze
doplňuje určitou sadu příbuzných témat. Tematicky relativně blízké jsou
v tomto případě ty, které se týkají filmového díla jako celku. Takto zasazené
téma pak již nemusí být ani vztaženo k hudebnímu vzdělávání. Dobře se uplatní
i na poli mezipředmětovém, projektovém nebo v rámci průřezových témat.
Předpokládané
jiné než filmově-hudební vzdělávací cíle mohou být obecněji laděné. Praktické
vytváření filmového díla spolu s jeho hudební složkou bezpochyby vede
k podpoře kreativity edukantů. Toto
téma bývá v posledním desetiletí hojně diskutováno. Náročnost takové látky
pak můžeme u různých věkových kategorií regulovat dle složek filmu, které mají
být vytvořeny, ale také dle technických možností a hloubky zpracování. Starší
žáci/studenti mohou v obsáhlejších školních projektech proniknout i do
netvůrčích oblastí vzniku filmového díla, jako jsou produkční činnosti, se všemi
jejími „pre“ a „post“ fázemi, nebo záležitosti reklamní a propagační.
Neopominutelnou
součástí umělecky zaměřené výuky by mělo být rovněž hodnocení. Tento proces vyžaduje na jednu stranu nemalé předpoklady
vědomostní, zkušenostní i osobnostní, na stranu druhou lze schopnost
hodnocení uměleckého díla považovat za jeden z nejdůležitějších cílů
vzdělávání v uměleckých oborech. Mělo by se tedy k této problematice
přistupovat zodpovědně a systematicky už od samotného začátku. Hodnocení filmového
díla není rozhodně nic jednoduchého, jelikož jde, jak již bylo mnohokrát řečeno,
o komplexní výtvor, na jehož finální podobě se spolupodílí celá řada složek
uměleckého i neuměleckého charakteru. V tomto duchu můžeme k jeho
hodnocení také přistupovat, tedy analyticky či synteticky dle toho, zda filmové
dílo hodnotíme ve vztahu k jeho jednotlivým komponentům nebo jako celek.
Příkladem
dalšího cíle může být motivace
k učení a s ní související pojem popularizace. Motivaci k učení lze zaměřit na naši oblast zájmu
a považovat v tomto ohledu filmovou hudbu za dobrý inspirační zdroj. Její
přínos vzdělávacím potřebám je nasnadě, přijmeme-li premisu atraktivity a zájmu
žáků či studentů o kinematografickou, televizní či jinou mediální produkci.
Může tak představovat odvětví, které zůstává více zakotveno v jejich paměti,
a lze s ním proto ve vyučování za jistých předpokladů a v přizpůsobených
podmínkách účinně pracovat.
Dále zmiňme,
že filmová hudba v sobě stejně jako hudba klasická integruje nepřeberné množství
hudebních výrazových prostředků a je navíc propojena s mimohudebním
programem, nemluvě o provázanosti a možném kombinování děl filmové
a klasické hudby. I při velké rozrůzněnosti filmové hudby totiž nelze
popřít jejich již mnohokrát připomínaný a dosti výrazný vztah, který u většiny
současných filmových produkcí přetrvává dodnes. Zde nastupuje druhý z uvedených
pojmů, kterým je popularizace.
V jistém
slova smyslu můžeme za popularizační snahy považovat už jen použití známé
koncertní skladby některého z velikánů klasické hudby jako součásti
filmového soundtracku. Totéž platí i pro hudbu populární, zde konkrétně s odkazem
na fenomén titulních písní. V takovém případě jde především o popularizaci
tvorby daného autora, resp. interpreta. V současné době se ale naopak rozmohly
snahy o popularizaci filmové hudby jako takové. Děje se tak většinou v podobě
samostatných (většinou symfonických) koncertů významných osobností filmové hudby
jako Ennio Morricone, Alan Silvestri, Hans Zimmer a další. Často je autory
přímo vidět v centru dění, buď za dirigentským pultem, nebo mezi
interprety. Velmi častým popularizačním aktem je dnes ale také promítání filmů
s původní hudbou hranou živým orchestrem. Organizace takové akce s sebou
přináší nejedno úskalí, a netýká se to jen věcí uměleckých. Zapotřebí bývá také
smlouva s filmovým studiem, z jehož produkce filmy vzešly. Ta
obsahuje někdy dost detailní požadavky na podobu produkce.
Na úplný
závěr kapitoly zmiňme zónu na pomezí výuky filmové hudby a výuky s pomocí
filmové hudby. Spadají sem mimo jiné hudební filmy, o kterých pojednává
následující (poslední) téma. Ty mohou totiž svým rozličným charakterem a zaměřením
sloužit různým, nejen didaktickým účelům.
[1] Viz např. SEDLÁK,
František a Rudolf SIEBR. Didaktika hudební výchovy 1: na prvním stupni
základní školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985.
[2] MAŠEK, Jan a Vladimíra ZIKMUNDOVÁ. Využití
audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Plzeň: Západočeská univerzita v
Plzni, 2012.
[3] SCHUDACK, Achim. Filmmusik in der
Schule: Studien zu Kazan/Bernsteins „On the Waterfront“: ein Beispiel interdisziplinärer
Filmanalyse und integrativen Musikunterrichts. Augsburg: Wissner, 1995.
[4] LAMBERTS-PIEL, Christa. Filmmusik
und ihre Bedeutung für die Musikpädagogik. 2., korrigierte Aufl. Augsburg:
Wißner-Verlag, 2005.
[5] SCHREIBER, Martin a Wilhelm TORKEL. Filmmusik
im Unterricht. Lilienthal/Bremen: Eres-Ed, 1984.
[6] MÜLLER, Ines. Das große Arbeitsbuch
Film Kopiervorlagen zur Geschichte, Analyse und Produktion von Filmen in der Sekundarstufe.
Mülheim an der Ruhr: Verlag an der Ruhr, 2014.
[7] MAAS, Georg a Achim SCHUDACK. Musik
und Film, Filmmusik: Informationen und Modelle für die Unterrichtspraxis.
New York: Schott, c1994.
[8] VILLODRE,
María del Mar Bernabé, María Ángeles Bermell CORRAL a Vicente Alonso BRULL. La
optimización de la atención a través de la música cinematográfica: prácticas en
Educación Secundaria Obligatoria. In: Educatio Siglo XXI. Murcia:
Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015, 33(2), s. 261–280.