Intervence 3P žáků s ADHD/ADD

Terminologické vymezení ADHD, ADD

Terminologie

  • ADHD je označením pro neurovývojový syndrom, který je daný narušením oblastí mozku souvisejících s plánováním, předvídáním, zaměřením a udržením pozornosti a sebeovládáním
  • Projevuje se dlouhodobě nepřiměřenou úrovní pozornosti, impulsivity a hyperaktivity, které nelze vysvětlit na základě neurologických, senzorických nebo motorických postižení, mentální retardace nebo závažných emočních problémů
  • Postupným vývojem a dozráváním CNS se mohou zmirňovat některé viditelné projevy hyperaktivity, přetrvává ale neklid, impulzivní chování, emoční labilita, zkratkovité jednání, nízká frustrační tolerance apod


Výskyt v populaci

  • 5-10% v dětské populaci
  • Výskyt v poměru 10:1 v neprospěch kluků
  • Přibližně v 50% případů dojde kolem 12 roku života k samovolnému ústupu problémů
  • U dívek častější ADD 

Typologie - dělení podle DSM – V

  • ADHD s převažující poruchou pozornosti (ADD; prostá porucha pozornosti)
  • ADHD s převažující motorickou hyperaktivitou a impulzivitou
  • Kombinovaný typ (smíšený) – jde o kombinaci výše uvedených subtypů

        ADHD s převažující motorickou hyperaktivitou a impulzivitou

        • Psychomotorický neklid, potřeba neustále něco dělat
        • Vnitřní neklid
        • Netrpělivost
        • Rychlé, impulsivní jednání, ukvapenost
        • Mnohomluvnost, skákání do řeči, časté dotazy
        • Problém počkat, vydržet až na ně přijde řada

        ADHD s převažující poruchou pozornosti (ADD; prostá porucha pozornosti)

        • Výpadky pozornosti, snadné odvedení pozornosti jinými podněty
        • Působí jako duchem nepřítomní, ve svém světě, denní snění
        • Potíže s pamětí, zapomínání na denní povinnosti
        • Vyhýbání se úkolům, odkládání na poslední chvíli, prokrastinace
        • Neschopnost odhadovat a organizovat si čas
        • Problémy se systematickým řešením úkolů, chaotičnost