Intervence 3P žáků s ADHD/ADD
Terminologické vymezení ADHD, ADD
Terminologie
- ADHD je označením pro neurovývojový syndrom, který je daný narušením oblastí mozku souvisejících s plánováním, předvídáním, zaměřením a udržením pozornosti a sebeovládáním
- Projevuje se dlouhodobě nepřiměřenou úrovní pozornosti, impulsivity a hyperaktivity, které nelze vysvětlit na základě neurologických, senzorických nebo motorických postižení, mentální retardace nebo závažných emočních problémů
- Postupným vývojem a
dozráváním CNS se mohou zmirňovat některé viditelné projevy hyperaktivity,
přetrvává ale neklid, impulzivní chování, emoční labilita, zkratkovité
jednání, nízká frustrační tolerance apod
Výskyt v populaci
- 5-10% v dětské populaci
- Výskyt v poměru 10:1 v neprospěch kluků
- Přibližně v 50% případů dojde kolem 12 roku života k samovolnému ústupu problémů
- U dívek častější ADD
Typologie - dělení podle DSM – V
- ADHD s převažující poruchou pozornosti (ADD; prostá porucha pozornosti)
- ADHD s převažující motorickou hyperaktivitou a impulzivitou
- Kombinovaný typ (smíšený) – jde o kombinaci výše uvedených subtypů
ADHD s převažující motorickou hyperaktivitou a impulzivitou
- Psychomotorický neklid, potřeba neustále něco dělat
- Vnitřní neklid
- Netrpělivost
- Rychlé, impulsivní jednání, ukvapenost
- Mnohomluvnost, skákání do řeči, časté dotazy
- Problém počkat, vydržet až na ně přijde řada
ADHD s převažující poruchou pozornosti (ADD; prostá porucha pozornosti)
- Výpadky pozornosti, snadné odvedení pozornosti jinými podněty
- Působí jako duchem nepřítomní, ve svém světě, denní snění
- Potíže s pamětí, zapomínání na denní povinnosti
- Vyhýbání se úkolům, odkládání na poslední chvíli, prokrastinace
- Neschopnost odhadovat a organizovat si čas
- Problémy se systematickým řešením úkolů, chaotičnost