Pedagogická praxe 1

Standardizovaný elektronický dotazníkový nástroj QualiTePE

  • v rámci pedagogické praxe využijete standardizovaný elektronický dotazníkový nástroj QualiTePE, který se zaměřuje na kvalitu výuky TV a byl vyvinut ve vzájemné spolupráci deseti evropských zemí (pokud Vás zajímají bližší podrobnosti o tomto mezinárodním projektu uvádíme níže základní webové odkazy)
  • reflexe kvality výuky s pomocí tohoto nástroje Vám poskytne další rozměr zpětné vazby pro Váš další úspěšný profesní rozvoj
  • a jak bude využití tohoto nástroje vypadat a co bude jeho použití vyžadovat?
    • abyste v rámci možností byli co nejlépe adaptováni na prostředí dané školy, realizujete toto elektronické dotazníkové šetření nejdříve po 5. vlastní samostatně odučené vyučovací hodině
    • aby zpětná vazba i od Vašich žáků byla co nejautentičtější, realizujete elektronické dotazníkové šetření v té třídě, ve které budete mít odučeny alespoň 3 vyučovací jednotky 
    • shrnuto a podtrženo, předcházející dva požadavky určují, že elektronické dotazníkové šetření budete realizovat nejdříve na konci 5. samostatně vedené vyučovací hodiny, přičemž to současně bude minimálně 3. vyučovací hodina u jedné konkrétní skupiny žáků (třídy)
    • pro realizaci dotazníkového šetření obdržíte 3 QR kódy – jeden bude pro Vás (studenty učitelství), jeden pro provázejícího učitele a jeden pro žáky té jedné konkrétní skupiny (třídy)
    • způsob distribuce QR kódů bude ještě upřesněn, ale předpokládá se jejich zaslání na Vaši univerzitní e-mailovou adresu
    • na závěr vybrané vyučovací jednotky uzpůsobíte organizaci tak, abyste měli dostatečný časový prostor (přibližná časová náročnost vyplnění dotazníku bude upřesněna nejpozději při zaslání QR kódů) na vyplnění dotazníků žáky i provázejícím učitelem
    • pro vyplnění dotazníku je nutné, aby jak žáci, tak provázející učitel měli s sebou ve výuce k dispozici elektronické zařízení (mobilní telefon), na který si načtou daný QR kód a na odkazu potom vyplní příslušný dotazník
    • v rámci závěru dané vyučovací hodiny vyplníte svůj hodnotící dotazník i Vy
    • s předstihem doporučujeme ověřit funkčnost dodaných QR kódů a možnost využití wifi v prostoru předpokládané realizace 
  • při vyplňování dotazníků žáky dbejte prosím následujícího:  
    • informujte žáky, že je prosíte o pravdivé odpovědi, protože jejich odpovědi slouží jako zpětná vazba pro vás, jak si jako budoucí učitelé vedete ve výuce
    • zdůrazněte jim, že jejich odpovědi jsou anonymní – nikde nevyplňují své jméno, třídu, ani školu, nikdo se nedozví, jak kdo odpovídal, protože výsledky budou zobrazeny souhrnně za celou třídu
    • zeptejte se, zda všichni vyplnili všechny otázky
    • poděkujte jim za zpětnou vazbu, kterou vám poskytli
  • a co se bude dít s výsledky dál?
    • z nasbíraných výsledků dostanete k dispozici graf, z něhož uvidíte, jak Vaše skupina odpovídala
    • tento graf bude sloužit Vám a vyučujícímu předmětu pedagogické praxe jako podklad pro společný závěrečný reflektivní rozhovor