Tankery
STUDIJNÍ MATERIÁL
V roce 1869 přivezla ropu speciálně upravená plachetnice Charles z USA do Evropy. Lze ji proto pokládat za první tanker – loď na přepravu ropy. Důležitým parametrem každé lodi a tedy i tankeru, je její nosnost. Udává se buď v DWT (dead weight tons – tj. maximální nosnost v tunách), nebo v BRT (brutto registrovaná tuna – 2,83 m3, udávající celkový objem uzavřeného prostoru lodi). Z ekonomického hlediska docházíme k závěru, že čím větší je loď, tím levnější je doprava, ale bohužel i tím horší je manévrovací schopnost lodi a tím větší jsou případné zničující důsledky pro životní prostředí v případě katastrofy. Z toho důvodu nekotví tankery v přístavech, ropa je přečerpávána daleko od přístavu do podmořského potrubí. V současné době staví největší tankery Japonci. Hladiny moří brázdí asi 700 supertankerů (jedním z největších je Happy Gigant, který má ponor 24 m, šířku 68 m a délku 486 m. Jeho kapacita je 200 000 DWT). Celkem je v provozu více než 6000 tankerů různé velikosti a kvality, plující pod vlajkami různých států. I přes stále se zvyšující nároky na kvalitu tankerů (každý tanker dnes musí mít dvojité stěny) dojde občas k jejich ztroskotání a následné ekologické katastrofě.
Zařízení na přepravu ropy jsou snadno zranitelná přírodními událostmi a haváriemi. Dochází při nich k únikům surové ropy, která tak zamořuje půdy, vody v tocích a jezerech, případně v moři, a na souší na dlouhou dobu také podzemní vody. K podobným událostem dochází i na přepravních trasách podél ropovodů či na námořních liniích tankerů |
Název lodi | Místo | Datum | Uniklá ropa |
Torrey Canyon | Cornwall | 18. 3. 1967 | 120 tisíc tun |
Olympic Bravery | La Manche | 23. 1. 1976 | není přesný údaj |
Amoco Cadiz | La Manche | 16. 3. 1978 | 234 tisíc tun |
Aegean Captain | Tobago | 19. 7. 1979 | 300 tisíc tun |
Exxon Valdez | Aljaška | 23. 3. 1989 | 206 tisíc tun |
Mobby Prince | Itálie | 10. 4. 1991 | 82 tisíc tun |
Brear | Shetlandy | 5. 1. 1993 | 85 tisíc tun |
Sea Empress | Wales | 15. 2. 1993 | 128 tisíc tun |
Erika | Bretaň | 12. 12. 1999 | 12 tisíc tun |
Limburg | Aden | 6. 9. 2002 | není přesný údaj |
Seledang Ayu | Aleuty | 8. 12. 2004 | 2 tisíce tun |
Tab. Největší světové havárie ropných tankerů
Havárie tankerů mají za následek dlouhodobé otrávení pevninského i mořského životního prostředí, nehledě na přímé následky způsobené organismům závislým na mořském ekosystému. Katastrofy tankerů mají dlouhodobý destruktivní vliv na životní prostředí, těžce postihují vodní ptáky, ryby a ostatní mořské tvory. Proto je třeba ropnou skvrnu vždy co nejdříve zlikvidovat, například pomocí norných stěn, kterými se skvrna omezí a odsaje. Další možnost je posypat skvrnu dřevěnými pilinami, ty ropu nasají a po vysušení mohou sloužit jako palivo.
Potápka zasažená ropnou skvrnou |
Ropná skvrna po havárii tankeru Exxon Valdez v březnu 1989