tvořivý sloh; tvůrčí psaní; zvětšeniny; konkrétní podměty z Kožmínovy koncepce; tvorba věcných x uměleckých (esteticky sdělných) textů; 3 fáze tvorby textu - invence (inspirace), kompozice, stylizace (formulace)
Zdeněk Kožmín a tvořivý sloh; k problematice slohových cvičení
text k četbě: úvod ke knize Z. Kožmína Tvořivý sloh; z monotematického čísla někdejší revue Pulsy, věnovaného Z. Kožmínovi, si přečtěte k dané problematice velmi přínosný článek P. Kuběnského (s.28-34)
Cvičení č. 1: Popište cestu ze školy (z univerzity) a použijte přitom následující slova: LES, CIZINEC, ÚSILÍ
Cvičení č. 2: Z "čítanky" Cesta 2019 - cesta do školy (očima chlapečka první třídy) vyberte:
1) tři podle Vašeho názoru nejlepší texty (u této a následující otázky uveďte čísla strany v pdf, případně jinak jednoznačně identifikujte vybrané texty)
2) dva podle Vašeho názoru méně povedené texty
3) pojmenujte nejsilnější stránky nejlepších textů
4) zkuste v nejlepších textech najít alespoň jedno slabé místo, "slabinu" konkrétně pojmenujte
5) najděte v textech alespoň dva - z Vašeho pohledu - zajímavé obrazy, myšlenky, vyjádření, formulace - vypište
"Mami, to nemůžeš zazvonit?"
"Proč bych zvonila, Honzí? Mám přece klíče."
Když se matka na chodbě shýbá k taškám, vidím místo očí jen dvě nakrčené chlupaté housenky. Rády by se uprostřed čela navzájem dotkly hlavičkami, ale brání jim v tom hluboká brázda. Na fotkách z dob, kdy jsem nebyl na světě, měla matka čelo hladké, ale postupně se jí začalo jizvit stále hlubšími vráskami.
"Aspoň zaklepat by mohla," řeknu housenkám.
"A co tady, prosím tě, asi tak děláš, že nemůžu dovnitř?"
(fragment z povídky Viktorie Hanišové Zbytečný člověk, in Dlouhá trať, Brno: Host 2020)