Inkluzivní speciální pedagogika - I. stupeň

Podpora žáků s tělesným postižením / zdravotním znevýhodněním

Asistent pedagoga 

  • je partnerem pro učitele, společně se domlouvají na práci ve třídě; pomáhá s přípravou pomůcek; pokud je třeba, je s žákem mimo třídu; podporuje žáky, kteří to potřebují (pozor na vytvoření závislosti dítěte na pomoci AP) 

Rehabilitační, kompenzační a učební pomůcky 

  • např. trackbally – alternativní myši, speciální klávesnice (zvětšené klávesy), joystick pro ovládání počítače, vozík, hole apod. 

Individuální vzdělávací plán (IVP) / plán pedagogické podpory 

  • stanovuje konkrétní podpůrná opatření a specifika ve vzdělávání žáka 

Podpora začlenění dítěte do kolektivu třídy 

  • přiblížit žáků, jaké je to žít s tělesným postižením 
  • ukázat, v čem je žák dobrý 
  • podporovat empatii a vzájemnost - každý máme svá specifika a třeba "táhnout za jeden provaz" 

Spolupráce s dalšími organizacemi 

  • SPC pro tělesně postižené; neziskové organizace, apod. 

Žáci se vzdělávají dle RVP ZV 

  • případné konkrétní úpravy jsou uveden v IVP 

Úprava obsahu a rozsahu vzdělávání 

  • zkrácené úkoly, poskytnutí více času, někdy i změna očekávaných výstupů, místo klasické TV mají zdravotní TV apod. 

Přiměřené tempo, individuální přístup k žákovi 

Úprava hodnocení

  • počet chyb/správných odpovědí, procenta, slovní hodnocení. To umožní nenadhodnocovat a zároveň přednést hodnocení žákovi přijatelným zohledňujícím způsobem. 

Využívat zdravotní tělesnou výchovu, motivace k pohybu! 

Úkoly na motoriku mohou být velice náročné. Je nutná kompenzace, přípravná cvičení, relaxační cvičení, možnost odpočinout si v relaxačním koutku (sedací pytle, polohovací pomůcky…) 

Předmět speciálně pedagogické péče nebo pedagogické intervence


Konvalinka a kol. Zásady správné komunikace s osobami s tělesným postižením (pozn. Nenechte se zmást názvem materiálu)

Podpora hrubé a jemné motoriky  str. 57-65

Práce s kolektivem a úprava prostředí Čadová a kol. 90 - 99


Možné reakce a postoje dítěte ve škole

  • „Děti mohou v důsledku psychické zátěže způsobené závažností postižení neadekvátně reagovat na různé obtížné situace ve škole.
  • „Možné způsoby vyrovnání se situací
    • agrese, únik a jejich různé podoby, negativismus.
    • identifikace se silnější osobností, kompenzace v jiné oblasti, 
    • přeceňování svých schopností, upoutávání pozornosti, 
    • hledání viníka, izolace, regrese, únik do nemoci (psychosomatické obtíže)
  • „Všechny tyto projevy je nutné sledovat, řešit je a nejlépe jim předcházet.
  • Mohou ovlivňovat školní úspěšnost dítěte, třídní klima a celkově edukační proces.