Video žurnalistika
Záběry a trocha teorie
Záběr
- základní jednotka jakéhokoli stříhaného video žánru
- ucelený úsek děje, má začátek a má konec
- něco se v něm ideálně děje
- má jednu myšlenku
- děj se dá rozkouskovat do sekvencí záběrů
Velikosti záběrů
- různé druhy záběrů nesou různé významy
- velký celek a celek ukotvují příběh do prostoru
- polocelek je hlavní velikost záběru pro akci, když se něco děje
- polodetail je ideální na zpravodajské rozhovory s respondenty
- detaily a velké detaily nesou emoce, používají se i pro intimnější publicistické rozhovory
Střídání záběrů a osa
- tři hlavní velikosti záběrů střídáme, tím vzniká dynamika
- pravidlo osy - akce i rozmluvy osob točíme z jedné strany osy (představíme si nad hlavami mluvících čáru - osu a tu nesmíme s kamerou překročit, můžeme se pohybovat kdekoliv na jedné straně osy, ale překročit ji - na to bychom museli mít dobrý důvod a vypomoct si krajním záběrem: celkem nebo detailem)
Délka záběrů
ve zpravodajství mívají jen 3-5 vteřin, pokud to není třeba jízda nebo jiný speciální záběr
rozhovory a standupy na 10-20 vteřin
v publicistice bývají delší, protože můžou být zajímavější, může se v nich víc odehrávat
Výrazové možnosti
- statický
záběr - nebojte se jich, jsou autoritativní, děj se může odehrávat v
nich, vyhledávejte děj, který můžete v záběru ukázat
- švenk -
panorama - přejezdy zleva doprava a naopak, můžou dobře přiblížit
nějaké prostředí, ale používejte je zřídka, jen jako "rozhlížení" se po
okolí; podobně zřídka užívejte zvedáky - záběr zdola nahoru nebo shora
dolů, zase jedině jako rozhlídnutí, ne jako dodání jakéhosi umělého
pohybu do jinak mrtvého prostředí; mobil zvládá velice špatně
- trafo - zoom - ještě víc zřídka používejte trafování, zatímco otočit hlavou zleva doprava člověk může, přiblížit si prostředí nemůže, zoom je velice nepřirozený, technika typu mobil to navíc absolutně nezvládá
- přeostření - naopak vždycky osvěží, nebojte se pohrát si s prvním a druhým plánem (něco v popředí, něco jiného v pozadí - a vy přeostříte mezi nimi), ale s naší kapesní technikou zase problém
- chůze/jízda - nebo třeba jízda výtahem nebo jakýkoliv pohyb kamery, oživí, ozvláštní, ale taky nenadužívat - pro všecko musí být nějaké opodstatnění
- drony a netradiční pohledy z výšky (hloubky) - další skvělá věc
- triky - natočené gopro nebo mobilem někde v šuplíku, pod vodou apod. skvělé, neobvyklé, upoutá
- první a druhý plán - něco se děje v popředí, ale něco zajímavého se odehrává i v pozadí nebo naopak (například na fotce z Comic-Conu asi nepřekvapí postava z Hvězdných válek, která je ostrá a je tím hlavním, co si z fotky odnášíme; zajímavý doplněk k ní je ale v popředí rozostřená matka kolébající mimino)