38. Střediska výchovné péče
Klíčová slova:
Střediska výchovné péče, prevence, intervence, poradenství, dětský diagnostický ústav, diagnostický ústav pro mládež, zákon č. 109/2002 Sb. ve znění pozdějších předpisů
Doporučené zdroje
PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené vydání: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
VOJTOVÁ, V. Úvod do etopedie. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-166-9
VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života dospělých. Brno: MU, 2010. ISBN 978-80-210-5159-1.
Další zdroje
ČERVENKA, K. Vůle ke změně a víra ve změnu. Důležitost subjektivního hlediska dítěte s poruchou chování pro pozitivní změnu situace. In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Brno: MU, 2010, s. 347-358. ISBN 978-80-5383-0.
VOJTOVÁ, V. Příležitost a podpora v edukačním prostředí školy se zaměřením na žáky s rizikem vývoje poruchy chování. In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Brno: MU, 2010, s. 359-366. ISBN 978-80-5383-0.
VOJTOVÁ, V. Dilemata podpory a intervence žáků s poruchou chování v období před uložením ústavní výchovy In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Brno: Paido, 2011, v tisku.
Elektronické zdroje
Školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy
Střediska výchovné péče
Významné legislativní postupy ve vztahu k preventivně výchovné péči
zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ze dne 5. února 2002, ve znění následných pozdějších předpisů, a prováděcí vyhláška ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy č. 438/2006 Sb., kterou se provádí zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních, ze dne 30. srpna 2006, upravuje celou oblast ústavní a ochranné výchovy.
Transformace institucionální výchovy
Rámcová koncepce MŠMT v oblasti transformace systému náhradní výchovné péče o ohrožené děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči
Postupný proces transformace systému náhradní výchovné péče ve školských zařízeních má v souladu s aktivitami Národního akčního plánu následující hlavní cíle:
- snížit počet dětí dlouhodobě umístěných ve všech typech ústavní péče, a to za předpokladu posílení preventivní složky práce s ohroženými dětmi a jejich rodinami, rozvoj a dostupnost souvisejících podpůrných služeb, včetně navýšení počtu kvalifikovaných pracovníků,
- vytvoření sítě specializovaných ambulantních pracovišť s těžištěm v profesionální péči orientované na potřeby dítěte a práci s celým rodinným systémem,
- transformování, diferenciace a specializace náhradní výchovné péče pro pomoc dětem, u nichž je umístění do zařízení institucionální výchovy nejlepším, nebo jediným reálným možným řešením jejich situace.