Inkluze je komplexní a dynamický přístup, jehož cílem je odstranit systémové nerovnosti ve vzdělávacím i profesním prostředí. Pravá inkluze nespočívá jen ve viditelném zastoupení různorodých skupin, ale vyžaduje hluboké porozumění a odstranění strukturálních překážek, které omezují plnou účast znevýhodněných skupin. Díky právním nástrojům a inkluzivní politice, je možné vytvářet prostředí, kde se každý cítí podporován, respektován a rovnocenně zastoupen. Inkluze se tak stává základním principem, který vyžaduje skutečné naplnění zásad diverzity, rovnosti a přístupnosti s cílem vytvořit prostředí, kde jsou hlas i zkušenosti každého jednotlivce plně uznány a respektovány (Gómez, 2013; Botha & Kourkoutas, 2016; Montoya, 2024).
Interaktivní osnova
Inkluze
Specifika žáka se sluchovým postižením
Žák se sluchovým postižením se potýká s překážkami v komunikaci, porozumění a přístupu k informacím, které mohou ovlivnit jeho vzdělávací proces i sociální integraci. Závažnost těchto obtíží závisí na stupni sluchové ztráty, době vzniku postižení a využívání kompenzačních pomůcek, jako jsou sluchadla nebo kochleární implantát. Největší výzvou ve vzdělávání je omezená schopnost přijímat a zpracovávat mluvený jazyk, což může vést k opožděnému vývoji slovní zásoby, obtížím v porozumění delším a abstraktním textům a k potřebě vizuální podpory při učení. Důležitou roli hraje také způsob komunikace – někteří žáci preferují mluvenou řeč s odezíráním, jiní znakový jazyk nebo kombinaci obou forem. V běžné třídě se mohou setkat s izolací od spolužáků, pokud nemají dostatečnou podporu v komunikaci a interakci. Pro úspěšné vzdělávání těchto žáků je klíčové přizpůsobení metod výuky, důraz na vizuální složku komunikace, trpělivá podpora při rozvoji jazykových dovedností a zapojení asistenta pedagoga, který pomáhá překonávat bariéry a zajišťuje porozumění obsahu výuky.
Jaké projevy může mít žák se SP ve výuce?
- nereaguje na pokyny učitele, je nesoustředěný, neorientuje se v dění, neodpovídá adekvátně
- jeho reakce jsou horší v hlučném a akusticky náročném prostředí (tělocvična, přestávky, při otevřeném okně), nerozumí spolužákům ve vzdálenější lavic
- dělá chyby při psaní, v diktátu – zaměňuje zvukově podobná slova nebo párové hlásky
Nejznamějtří a zároveň největřím horským masimem v evropě jsou alby. Autobusi ujíží hlubokým údolím a pak náhle zamíří do prudkého stoupání. Nahle vidíme paromana vysokých horských ščtítů a ledovců. Dychá na nás chlap a okoulujicím cíla pžírody. Nyní je to krasný pohled. Rozpuchané ledvské jazyky končí v zelením lesích.
Výuka prezenční studium: 10.3., 7.4., 14.4. učebna 60 8.30 - 11.50
Požadavky na ukončení předmětu:
Vyberte si jeden úkol a ten zpracujte a vložte do interaktivní osnovy. Vyberte si takový úkol, který je pro vás nejvíce smysluplný. Pokud ani jeden z úkolů pro vás nedává smysl a napadá vás jiný, domluvte se se mnou na jeho alternativní realizaci. Úkol však musí obsahovat tématiku asistenta pedagoga a sluchového postižení.
🔹 1. Reflexivní esej: Jak bych podpořil/a žáka se sluchovým postižením?
✅ Cíl: Studující prokáže schopnost propojit teorii s praxí, porozumět specifickým potřebám žáka se sluchovým postižením a navrhnout vhodná podpůrná opatření.
✅ Zadání:
- Studující si vybere modelovou situaci nebo vytvoří vlastní kazuistiku žáka se sluchovým postižením (např. na základě informací z výukových materiálů).
- Popíše potřeby žáka, možné překážky ve vzdělávání a jejich vliv na proces učení.
- Navrhne konkrétní podpůrná opatření z pohledu asistenta pedagoga (např. komunikační strategie, adaptace materiálů, spolupráce s učitelem a rodinou).
- Reflektuje možné výzvy a osobní připravenost na práci asistenta pedagoga.
✅ Rozsah: 1,5 – 2 normostrany
📌 Varianta: Studující může zpracovat tento úkol i ve formě prezentace s mluveným komentářem nebo video-reflexe.
⚠️Odkazovat se na zdroje.
🔹 2. Analýza a úprava výukového materiálu pro žáka se sluchovým postižením
✅ Cíl: Studující prokáže schopnost identifikovat bariéry v běžných výukových materiálech a přizpůsobit je tak, aby byly přístupné pro žáka se sluchovým postižením.
✅ Zadání:
- Studující si vybere konkrétní pracovní list nebo výukový text vhodný pro základní/střední školu.
- Analyzuje problematická místa (např. složitá terminologie, dlouhé věty, chybějící vizuální podpora).
- Navrhne úpravy:
- Zjednodušení textu / přidání vizuální podpory.
- Použití vhodných metod (stručné pokyny, piktogramy, strukturované zápisy).
- Vytvoří výslednou upravenou verzi materiálu a připojí stručné zdůvodnění provedených změn.
✅ Hodnocení: Studující prokáže pochopení vzdělávacích potřeb žáka se sluchovým postižením a schopnost adaptovat materiály do inkluzivního formátu.
📌 Varianta: Výstupem může být nejen upravený text, ale i krátká video-prezentace s komentářem, proč byly změny provedeny.
⚠️Odkazovat se na zdroje.
🔹 3. Rozbor spolupráce asistenta pedagoga s učitelem a rodinou
✅ Cíl: Studující prokáže schopnost analyzovat roli asistenta pedagoga ve vztahu k učiteli a rodině žáka se sluchovým postižením.
✅ Zadání:
- Na základě dostupných materiálů popsat ideální model spolupráce asistenta pedagoga s učitelem – jaká je jeho role, kde jsou hranice jeho kompetencí, jaké metody spolupráce fungují.
- Rozebrat význam komunikace asistenta pedagoga s rodinou žáka – jak by měl komunikovat, co by měl a neměl sdílet, jak může rodině pomoci.
- Identifikovat nejčastější problémy a navrhnout jejich řešení (např. asistent pedagoga není zapojen do plánování výuky, rodiče očekávají jiné formy podpory, než je možné zajistit).
✅ Rozsah: 1,5 – 2 normostrany
📌 Varianta: Studující může vytvořit přehledný model komunikace (např. myšlenkovou mapu nebo infografiku), která ilustruje vztahy mezi AP, učitelem a rodinou.
⚠️Odkazovat se na zdroje.