Ontogenetická psychologie

KAPITOLA 2. Prenatální období aneb Co všechno se děje před narozením

Cíle kapitoly – po prostudování tohoto textu student dokáže:

  • používat správně psychologickou (a částečně i biologickou) terminologii související s prenatálním obdobím a porodem
  • seznámit se stručně s psychologickou disciplínou prenatální psychologie
  • vyjmenovat důležité autory zabývající se tímto obdobím a pochopit jejich pojetí
  • nahlížet na tuto etapu v lidském životě z pozice vyvíjejícího se jedince (prenatální období) i z pozice ženy (období těhotenství)
  • přemýšlet nad problematikou umělého přerušení těhotenství v různých kontextech (biologický, psychologický, právní, etický, náboženský)
  • pochopit význam prenatálního období pro celý další život jedince
  • být přínosem těhotným ženám a být schopen vysvětlit jim, co je čeká

Doporučená studijní literatura:

  • Langmeier Josef, Krejčířová Dana (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
  • Mrowetz, Michaela, Chrastilová, Gauri, Antalová, Ivana (2011). Bonding - porodní radost. Praha: DharmaGaia.
  • Odent, Michel (2011). Znovuzrozený porod. Praha: Argo.
  • Říčan, Pavel (2004). Cesta životem. Praha: Portál.
  • Stadelmann, Ingeborg (2009). Zdravé těhotenství, přirozený porod. Praha: One Woman Press.
  • Vágnerová, Marie (2012). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.

Čas potřebný ke studiu:

Odhadovaný čas k prostudování této kapitoly, zodpovězení otázek a zamyšlení se jsou 3 hodiny.

Obsah kapitoly:

  • Základní vymezení prenatálního období
  • Problematika umělého přerušení těhotenství
  • Fyziologický vývoj plodu
  • Schopnosti a chování dítěte v prenatálním období
  • Prenatální psychologie
  • Fyziologické a psychické změny u žen v průběhu těhotenství