Rozvoj česky psané literatury pro děti a mládež ve 2. polovině 19. století
Vliv událostí z roku 1848 na kulturní dění, literární generace a
skupiny ovlivňující vývoj celonárodního písemnictví. Přínos generace májovců,
ruchovců a lumírovců a jejich pozdější pozice tzv. čítankových autorů. Zrod moderní poezie pro děti a mládež na
sklonku 19. století a její současné reedice (J. V. Sládek, K. V. Rais, J. Kožíšek).
Tipy a úkoly k samostudiu:
- Zopakujte si charakteristiku literárních generací májovců, ruchovců a lumírovců. Na základě vlastní četby poezie J. V. Sládka charakterizujte jeho tvorbu (často používané umělecké prostředky, tematické okruhy jeho poezie pro děti).
Následující kapitola z monografie Hany Šmahelové Návraty a proměny (Albatros: Praha, 1989) se zabývá problematikou lidové pohádky a jejích adaptačních podob.
Tipy a úkoly k samostudiu:
- Zopakujte si charakteristiku romantismu a připomeňte si, jakým způsobem českou literaturu ovlivňoval romantismus v propojení s tendencemi národního obrození.
- Z jakých důvodů se u nás začaly sbírat lidové pohádky? Jaké rozdíly byly mezi sběratelskou a adaptátorskou činností K. J. Erbena a B. Němcové? Byly první edice lidových pohádek adresovány dětem?
Zrod autorské pohádky (J. Karafiát)
v návaznosti na inspiraci světovou literaturou (H. Ch. Andersen, O. Wilde,
Lewis Carroll, Carlo Collodi).
Tipy a úkoly k samostudiu:
- Na základě vlastní četby charakterizujte pohádky autorů uvedených v sylabu. Soustřeďte se na jejich zařazení na časové ose (kdo mohl ovlivňovat koho), na témata pohádek (překrývají se s lidovými, nebo jsou v nich nové, originální, civilní prvky?), na způsoby rozvíjení děje a řešení i vyústění zápletek (opakují se tradiční kompoziční schémata typická pro lidovou pohádku, nebo se tyto autorské pohádky blíží spíše povídce; mají šťastný konec, konec s výchovným posláním, filozofické poselství, nebo spíše přerůstají v nějaký realistický postřeh?).
Historická tematika v neintencionální četbě
mládeže (K. V. Rais, Z. Winter, A. Jirásek), utváření korpusu tzv. starých
pověstí českých v kontextu společenského dění 2. poloviny 19. století
(vliv kronik a lidové slovesnosti, A. Jirásek).
Tipy a úkoly k samostudiu:
- Připomeňte si pověsti z Jiráskova souboru Starých pověstí českých (můžete se s nimi seznámit i na základě novodobého převyprávění Alenou Ježkovou v knize Staré pověsti české a moravské) a přemýšlejte o nich v souvislosti s dobou jejich vzniku na sklonku 19. století. Odkud Jirásek čerpal inspiraci pro jejich vznik a proč je adresoval mládeži?
- Můžeme dnes tyto pověsti považovat za historicky relevantní?
- Jaká další zpracování (například komiksová) těchto pověstí znáte? Jsou vhodná pro seznámení s tímto pověsťovým souborem?
Proměny v pojetí dětského hrdiny
v literatuře 19. století, inspirace světovou literaturou (Ch. Dickens, E. de Amicis).
Tipy a úkoly k samostudiu:
- Znáte z vlastní četby nějaká díla s dětským hrdinou, která vznikla v 19. století? Jaké výchovné ideály se zde dětským čtenářům předkládají?
Počátky literární tvorby pro dívčí čtenářky (M. D.
Rettigová), proměny prózy s dívčí hrdinkou ve 2. polovině 19. století (K.
Světlá, E. Krásnohorská, jejich tvorba a emancipační aktivity),
Tipy a úkoly k samostudiu:
- Přečtěte si ve Slovníku autorů literatury pro děti a mládež 2, Čeští spisovatelé (2012) hesla věnovaná výše uvedeným autorkám.
- Jaké požadavky byly kladeny na dívky a jejich výchovu v 19. století?
- Čím přispěla Eliška Krásnohorská ženskému emancipačnímu hnutí a proč se její pokrokové názory nepromítly i do její literární tvorby pro dívky?