Téma plagiátorství
Cíle bloku | Seznámit studenty s podstatou plagiátorství |
Výstupy z učení | Student bude schopen: |
Pochopitl problém plagiátorství | |
rozumět příčinám a důsledkům plagiátorství v širším kontextu | |
Časová náročnost | 3 hodiny samostudia, reflexe poznatků; |
Pro ty, kdo připraví prezentaci v rámci tohoto tématu – 5 hodin na studium tématu a přípravu prezentace |
Obecná východiska plagiátorství
Obecná nepřijatelnost plagiátorství – plagiát neobstojí v žádném ohledu
Plagiátorství ve světle etiky
„Kategorický imperativ je tedy
pouze jediný, a to tento: jednej jen podle své maximy, od níž můžeš zároveň
chtít, aby se stala obecným zákonem.“ (Kant, 1990, s. 84).
Širší kontext plagiátorství
Plagiát – selhání jednotlivce či přirozený produkt systému?
Hurych, E. (2012). Plagiát – selhání jednotlivce či přirozený produkt systému? E-LOGOS, Prague University of Economics and Business, vol. 2012(1), pages 1-14.
Závěr:
Vyhledávání plagiátů a následné represe jsou nutnou a pro určitou skupinu obyvatel nejúčinnější formou boje proti tomuto nešvaru. Nicméně nastavení systému, který by více dbal o smysluplnost vědecké práce, o zvýšení její obsažnosti a snížení formalismu (jenž se projevuje například v oblasti tvorby a přijímání projektů a vytváření grantových schémat), by pomohlo konsolidovat takovou atmosféru, v níž by plagiáty nebyly odsuzovány pouze navenek.