Kultura projevu a akademické psaní

Téma plagiátorství


Cíle bloku Seznámit studenty s podstatou plagiátorství
 
Výstupy z učení Student bude schopen:
 
  rozumět příčinám a důsledkům plagiátorství v širším kontextu
   
Časová náročnost 3 hodiny samostudia, reflexe poznatků;  
Pro ty, kdo připraví prezentaci v rámci tohoto tématu –  5 hodin na studium tématu a přípravu prezentace


Obecná východiska plagiátorství

Historický pohled (lež, podvod)
Plagiáty v oblasti umění (výtvarné umění, hudba)
Plagiát v psaném textu
„Vykrádání textů“ (krádež myšlenek)
„Opisování pasáží textů“

Obecná nepřijatelnost plagiátorství – plagiát neobstojí v žádném ohledu


Plagiátorství ve světle etiky


Kategorický imperativ

„Kategorický imperativ je tedy pouze jediný, a to tento: jednej jen podle své maximy, od níž můžeš zároveň chtít, aby se stala obecným zákonem.“ (Kant, 1990, s. 84).

Zdroj

Kant, I. (1990). Základy metafyziky mravů. Praha: Svoboda, 1990.


Širší kontext plagiátorství

Plagiát – selhání jednotlivce či přirozený produkt systému?

Hurych, E. (2012). Plagiát – selhání jednotlivce či přirozený produkt systému?  E-LOGOS, Prague University of Economics and Business, vol. 2012(1), pages 1-14.


Závěr:

Vyhledávání plagiátů a následné represe jsou nutnou a pro určitou skupinu obyvatel nejúčinnější formou boje proti tomuto nešvaru. Nicméně nastavení systému, který by více dbal o smysluplnost vědecké práce, o zvýšení její obsažnosti a snížení formalismu (jenž se projevuje například v oblasti tvorby a přijímání projektů a vytváření grantových schémat), by pomohlo konsolidovat takovou atmosféru, v níž by plagiáty nebyly odsuzovány pouze navenek.