Seminář III. - Podpora žáků s tělesným postižením a zdravotním oslabením
zdravotní oslabení, tělesné postižení, primární vs. sekundární, vrozené vs. získané, tělesné postižení, bezbariérové prostředí, kompenzační pomůcky, ICT
Zdravotní oslabení:
- alergická a astmatická onemocnění – astma bronchiale, cystická fi bróza, alergie (celiakie)
- kožní onemocnění – psoriáza, ekzémy (atopický ekzém)
- poruchy metabolických procesů – diabetes mellitus, chronické onemocnění ledvin, infekční onemocnění jater (hepatitida), fenylketonurie
- nádorová onemocnění – nádory zhoubné/nezhoubné, leukemie
- záchvatová onemocnění – epilepsie
- onemocnění trávicího traktu – Crohnova nemoc, ulcerózní kolitida
- onemocnění krve a kardiologická onemocnění – hemofilie, vrozené srdeční vady
- psychiatrická onemocnění – schizofrenie, psychózy, dětské úzkosti, deprese, poruchy příjmu potravy
- jiná, méně častá onemocnění – Prader-Willy syndrom atp. (In Čadová a kol., 2012)
- vrozené nebo získané (úraz nebo choroba)
- Typy:
- vadné držení těla
- obrny, amputace, malformace a deformace končetin
- degenerativní onemocnění svalstva
- stavy po úrazech s trvalými následky
- mozková obrna
- rozštěpy páteře (In Pipeková, J., 2010)
Žák se zdravotním oslabením
- Jakým způsobem jsou jednotlivé aspekty života dítěte ovlivněny?
- Somatický aspekt – časté hospitalizace, zdravotní péče, oslabení organizmu, únava, apod.
- Psychický aspekt – uvědomění znevýhodnění ovlivňuje psychiku. Ovlivňuje vnímání sebe sama, sebevědomí aj.
- Sociální aspekt – dítě může být vyloučené z kolektivu, mohou se zpřetrhávat se rodinné vazby vlivem pobytů v léčebnách, lázních, atp.
dietní omezení, pohybový režim, edukační program, zařazení do kolektivu aj.
- Rodiče by měli zvážit, které osobní informace o zdravotním stavu dítěte učiteli sdělí a jaké bude mít případné následky jejich nesdělení. Např.: krizová situace na školním výletě.
Žák s tělesným postižením
- Častá je kombinace např. mentální postižení a tělesné postižení.
- Určuje se pak primární a sekundární postižení podle toho, které z nich má větší závažnost, hloubku a tím dopad na život daného člověka.
- Ovšem někdy může postižení mást. Ku příkladu mozková obrna může mít vliv na sníženou srozumitelnost řeči, což může na lidi neznalé problematiky působit i jako mentální postižení.
- V případě vrozeného postižení je žákův vývoj sice více omezen, na druhou stranu se mnohdy lépe adaptuje.
- Člověk se získaným postižením se musí vyrovnat s přijetím nové životní situace.
- Viz. dokument Jsme úplně normální, kde jeden účastník vypovídá, že lidé jsou odmítaví, předsudeční, nechtějí komunikovat, nebo jsou lítostiví, příp. úzkostiví a neví jak komunikovat nebo bývají hodně aktivní, možná až příliš?
- psychické, sociální, seberealizace a uznání.
- Oproti tomu biologické/fyzické potřeby často nemá problém okolí naplňovat.
- Proč myslíte že tomu tak je?
Úprava prostředí, bariéry a kompenzační pomůcky
- Motivovat a připravovat na školní docházku a následně výuku.
- Mít reálná očekávání.
- Účastnit se běžných aktivit školy za pomocí úprav prostředí a pomůcek.¹
Dokument Jsme úplně normální, kde dívka vysvětluje, jak okolí často nepřijímá, že chce provozovat běžné aktivity.
- Zplnomocňovat i žáky s postižením, aby chápali a nesli důsledky svého chování a přijali za ně zodpovědnost.
- Spolupracovat s rodiči a respektovat jejich právo na volbu výchovného stylu, preferencí spojených s výukou dítěte apod.
- Je nutné brát v potaz rodinou socioekonomickou situaci, rodinné vztahy, přístup rodičů k dítěti (odmítavý až hyperprotektivní), přístup rodičů ke škole a jejím zaměstnancům, celkovou rodinnou situaci spojenou s handicapem dítěte.
- I když jsou rodiče odmítaví ke spolupráci, musíme hledat cesty, jak s nimi komunikovat a kompromisy.
- Rodiče jsou primárními vychovateli dítěte a v konečném důsledku s ním tráví nejvíce času, mají na něj největší vliv.
- Spolupracovat s rodiči na doplňujícím domácím vzdělávání formou domácích úkolů a příprav.
- I kdybychom upravili výuku dítěti ideálním způsobem, bez zapojení rodičů se výsledky našich snah ve škole minimalizují.
- Respektování potřeb dítěte.
- Samostudiu, sebevzdělávání a seberozvoj učitele (např. rozšiřování vlastních učitelských kompetencí).
Speciálně pedagogická podpora
- Asistent pedagoga
- Rehabilitační, kompenzační a učební pomůcky
- Individuální vzdělávací plán
- Podpora začlenění dítěte do kolektivu třídy
- Spolupráce s dalšími organizacemi
- Žáci se vzdělávají dle RVP ZV.
- Úprava obsahu a rozsahu vzdělávání
- Přiměřené tempo, individuální přístup k žákovi
- Úprava hodnocení – počet chyb/správných odpovědí, procenta, slovní hodnocení. To umožní nenadhodnocovat a zároveň přednést hodnocení žákovi přijatelným zohledňujícím způsobem.
- Využívat zdravotní tělesnou výchovu, motivace k pohybu!
- Úkoly na motoriku mohou být velice náročné. Je nutná kompenzace, přípravná cvičení, relaxační cvičení…
(pozn. Nenechte se zmást názvem materiálu)
Podpora hrubé a jemné motoriky:
Čadová a kol. str. 57-65
Práce s kolektivem a úprava prostředí:
Čadová a kol. 90 - 99
Možné reakce a postoje dítěte ve škole
- Děti mohou v důsledku psychické zátěže způsobené závažností postižení neadekvátně reagovat na různé obtížné situace ve škole.
- Možné způsoby vyrovnání se situací
- agrese, únik a jejich různé podoby, negativismus.
- identifikace se silnější osobností, kompenzace v jiné oblasti,
- přeceňování svých schopností, upoutávání pozornosti,
- hledání viníka, izolace, regrese, únik do nemoci (psychosomatické obtíže)
- Všechny tyto projevy je nutné sledovat, řešit je a nejlépe jim předcházet.
- Mohou ovlivňovat školní úspěšnost dítěte, třídní klima a celkově edukační proces.
Ukázky praktické pomoci a informace:
Pomoc s nastupováním do auta
Skládání mechanického vozíku
První pomoc při epileptickém záchvatu
První pomoc při hypoglykemickém šoku
První pomoc při anafylaktickém šoku
Inkluze v tělesné výchově:
National Centre on Health, Physical Activity and Disability
Film pro zájemce:
Nedotknutelní - o osobní asistenci, vztahu asistenta a klienta a dilematu zda naplnit přání klienta nebo se řídit "nejlepším zájmem".
Přednáška TED - Stella Young
Pořad České televize - Klíč - Mozková obrna (dříve označována jako Dětská mozková obrna)
Literatura:
Katalog podpůrných opatření: Tělesná postižení a závažná onemocnění
Pipeková a kol. (2010) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.
Vítková, M. (2007). Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I.: Education of pupils with special educational needs I. Brno: Paido.
Čadová E. (2012) Metodika práce se žákem s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním [Online]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Hájková, V., & Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada.
Bartoňová, M., & Vítková, M. (2013). Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VII: Education of pupils with special educational needs VII. Brno: Masarykova univerzita.