Sociologické a psychologické aspekty sociální pedagogiky
Sociologické aspekty
Doporučuji si přečíst úvodní a závěrečnou teorii:
Klíčové pojmy:
- jazyk, symbol, kultura, globalizace, nová online kultura, network society (Castel)
Přesun komunikace do online rozhraní?
- výzkum: komunikace není v reálném čase, na reálném místě, možnost upravit významy (pomocí psaného textu) = úprava identity, virtuální identita
- globalizace, svět se propojuje, ale komunikace se izoluje (změny v komunikaci i na metabolické bázi = stres; online komunikace přišla o autenticitu)
- Castel, propojování vytváří network society = kultura, která má přístup ke kulturám všude na světě - přístup k různým vzorcům, fenoménům, kulturním ideologiím = fluidní identity (skrz síť se proměňuje moje kultura)
- skrze sociální sítě vzniká nová kultura, která má své vlastní sociální sítě (komory ozvěn - algoritmus, názorová podobnost vytlačuje jiné názory). Identifikace, uzavírání do svojí názorové identifikace, to redukuje můj pohled na svět
- pomocí symbolů organizují lidé pocity i své zkušenosti, jednání i řád ve světě
- příklad: Molleindustria (kontroverzní témata pro generaci Z - jak jim přinést témata v podobě symbolů, her), jednoduché flashové hry, které satiricky a prostřednictvím gamifikace poukazují na kontroverzní společenská témata (většinou prezentovaná politickou levicí)
- meme, kulturní symboly mimo jazyk, odlišný jazykový prostředek (vizuální artefakt, který reprezentuje důležité celospolečenské téma) - virální charakter (obrovský potenciál měnit každodennost)
- interakce má konstitutitní význam = v sociologii mluvíme o symbolickém interakcionalismu
- P. Bourdieu - kódy jazyka a kultury, které vytváří universa, sociální zákonitosti jazyka
Dobrovolné video pro relaxaci během studia:
DISKURZ V SOCIOLOGII:
Návodné otázky, které je možné aplikovat při rozboru:
- Z jaké pozice, instituce bylo hovořeno?
- Které pravidla, schémata byla použita?
- Co tento text říká o společnosti, ve které byl vyprodukován a pro kterou byl určen?
- Jaké důsledky může mít text na společenské vztahy?
- Jak kdo mluví a co tím získává v sociálních kontextech?
- Co nám odpověď respondenta říká o jeho postojích, přesvědčení a myšlení?
- Co tento diskurs dělá?
- Jak je distribuována moc?
- Jaké formy jednání jsou v promluvě?
- Jaké diskursivní strategie jsou přítomné?
- Jaké argumenty se používají v daném diskurzu?
- Jaké charakteristiky, kvality, rysy, atributy jsou připojeny k aktérům, objektům, událostem, procesům?
Video můžete sledovat z hlediska několika řečových aktů:
- expresivních (emoční) - vyjadřuje záměr, postoj, zážitky mluvčího
- regulativních - utvářejí normativní jednání v sociálních světech, organizují vztahy
- komunikačních - zacházení s jazykem
- konstantivních - zaměřené na objektivní svět
Jedná se jen o dobrovolný doplňkový materiál, který můžete využít i v pozdější fázi studia (v metodologii či při psaní bakalářské práce). Pokud vás zajímá, co jsou diskurzivní přístupy, tak doporučuji kapitolu 1 (jedná se o 4 strany textu). Není třeba číst celý text.
Dobrovolné texty:
Dalším zcela dobrovolným textem může být rozbor seriálu 8. A (společně jsme se dívali na ukázku z úvodu dokumentu). V přiloženém textu můžete nahlédnout do způsobů diskurzivního rozboru.