Poster
Na konferencích je možné příspěvek sdělit nejen formou ústní přednášky, ale i prezentovat ve vyvěšené grafické podobě - posteru (plakátu). Prostor pro tuto prezentaci bývá obvykle organizátory omezen na předem stanovené podmínky (velikost, orientace...), proto je zapotřebí tvorbu posteru podmínkám přizpůsobit. Na konferenci je pak obvykle vyčleněn čas na posterovou sekci, kdy se mohou účastníci konference s jednotlivými příspěvky seznámit - v tuto dobu je tedy autor u svého posteru k dispozici pro případné otázky a diskusi nad prezentovaným příspěvkem. Tento styl prezentace má výhodu osobního kontaktu s publikem, názornosti a možnosti dokládat tvrzení na jednom místě současně. Pro inspiraci je možné si prohlédnout celou řadu posterů na chodbách ÚGV.
Zpracování
- text - nadpis by měl být v dostatečné velikosti, čitelný z 5-10 m (3 cm), název, pracoviště/škola, kontaktní informace; vlastní text stručný, krátký, výstižný, čitelný z 1-2 m (6-10 mm, nadpisy 10-20 mm); text by měl být nahrazován analogickými obrázky či schématy; použité písmo v textu patkové (např. Times), nadpisy bezpatkové (např. Verdana), je třeba se vyvarovat exotickým fontům (Gothic apod.); zvýraznění tučně, kurzivou či změnou velikosti nebo fontu, nepoužívá se podtrhávání
- přehlednost - informace v posteru by měly být analogické; jednotlivé části od sebe odděleny barevně či rámečkem; čtení by mělo být shora dolů a zleva doprava; obrázky a grafika v dostatečné velikosti, aby byly čitelné, ne však přehnaně; často bývají kladně přijímány postery s hlavní nosnou grafikou v centru
- barevnost - pozadí neagresivní, obvykle světlou barvou, nesmí být dominantní a odvádět pozornost od textu a sdělení posteru; text by měl být v kontrastu s pozadím pro lepší čitelnost, ne však přehnaně
- provedení - postery se výhradně tisknou na jeden arch o dostatečné gramáži, aby se netrhal; vytváří se v grafických programech (Corel, Illustrator, InDesign...), nevhodný je PowerPoint - má řadu omezení a problémů; velikost a orientace se řídí požadavky organizátorů; autor musí být vždy v určené době u svého posteru k dispozici; vhodné je poster doplnit o separáty článku, miniverze posteru k rozebrání publikem