Cílem předmětu je poskytnout studujícím základní orientaci v logice vědecké práce s přihlédnutím ke specifikům výzkumu v oblasti speciální pedagogiky. Studující získají poznatky, které využijí jednak pro přípravu a tvorbu diplomové práce, a pak také pro orientaci v odborné literatuře a aktuálních výzkumných poznatcích v oboru. V rámci předmětu se seznámí s logikou kvalitativního i kvantitativního výzkumu, včetně ukázek jejich aplikací v konkrétních výzkumných projektech. Naučí se plánovat postup vlastního výzkumu, formulovat výzkumné problémy, otázky a hypotézy, operacionalizovat koncepty prostřednictvím pozorovatelných ukazatelů, volit a realizovat vhodnou strategii sběru a analýzy dat. Osvojí si řadu pojmů, klíčových pro metodologii v sociálních vědách – reprezentativita, reliabilita, validita atd. |
Metodologie speciálně pedagogického výzkumu 2 kombinované studium
Úvod
Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu
K úspěšnému ukončení kurzu je třeba nasbírat minimálně 26 bodů ze 40 možných.
Tyto body studující získávají za vědomostní test o 20 otázkách, který
proběhne ve zkouškovém období. Bude se jednat o uzavřené otázky
s variantami odpovědí.
S formou a typem otázek pro test se seznámíme na přednáškách, bude i prostor pro jejich odzkoušení.
Přírodní
versus sociální vědy. Korelace, kauzalita a její pravidla, experiment. Základy
kvantitativního výzkumu.
Rozšiřující literatura
Disman, M. (2011). Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum Press. s. 12 - 30
(uloženo ve studijních materiálech)