Integrovaná Didaktika společenskovědních témat ČaJS a Plánování a realizace výuky
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Integrovaná Didaktika společenskovědních témat ČaJS a Plánování a realizace výuky
Požadavky k ukončení předmětu

  • docházka a aktivní účast na seminářích (tolerujeme 1 neomluvenou absenci)
  • pravidelné plnění zadaných úkolů (viz rozpis níže) a jejich průběžné odevzdání do stanovených termínů do příslušných odevzdáváren
  • zpracování, realizace a reflexe projektové výuky
  • tvorba a grafické zpracování hledačky pro žáky 1. stupně
Nesplnění průběžných požadavků (více nedostatečně nebo velmi nekvalitně zpracovaných úkolů) – X.


Zadané úkoly a termíny odevzdání:

  1. Tematický plán učiva - 22. a 24. února
  2. Odborný vhled k vybranému tématu - 1. a 3. března
  3. Integrovaná příprava pro výuku vybraného společenskovědního tématu ČaJS - 8. a 10. března
  4. Vzájemné hodnocení odevzdaných příprav + téma projektové výuky - 15. a 17. března
  5. Integrovaná příprava - zapracování připomínek po vzájemném hodnocení - 30. března
  6. Zpracování projektu dle vlastní výuky se zapracováním sebereflexe - 27. dubna
  7. Integrovaná příprava - opravené přípravy na základě připomínek vyučující(ho) - 3. a 5. května
  8. Hledačka - pokladová hra pro žáky 1. stupně - 11. května
Kolokvium bude uděleno za všechny odevzdané úkoly v souladu s požadavky.

Doporučená studijní literatura

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (2025). NPI. - verze zveřejněná v lednu 2025: Rámcový vzdělávací program - Člověk a jeho svět

Češková, T. (2020). Když potenciálně rozvíjející situace nerozvíjí: kritické didaktické incidenty v problémově orientované výuce. Pedagogika70(2), 197-223.

Hájková, E., Kulich, J. & Hušková, B. (2023). Učíme (se) místem. Středisko ekologické výchovy SEVER Horní Maršov.

Hušková, B. (2014). Questing. Tvoříme hledačky pro lidi a s lidmi. Actea.

Janík, T. (Ed.). (2013). Kvalita (ve) vzdělávání (zejm. kap. 8).  Masarykova univerzita.

Kratochvílová, J. (2016). Teorie a praxe projektové výuky. Masarykova univerzita.

Kühnlová, H. (2007). Život v našem regionu. Nakladatelství Fraus. 

Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. (2017). Transdidaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Masarykova univerzita.

Sobel, D. (2004). Place-Based Education: Connecting Classrooms and Communities. Orion Society.

Tomková, A., Kašová, J. & Dvořáková, M. (2009). Učíme v projektech. Portál.

Kapitola obsahuje:
2
Odevzdávárna
2
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 17. 2. 2025 do 23. 2. 2025.
Kapitola obsahuje:
2
Odevzdávárna
2
PDF
1
Studijní materiály
1
Studijní text
3
Web
Učitel doporučuje studovat od 24. 2. 2025 do 2. 3. 2025.
Kapitola obsahuje:
2
Odevzdávárna
1
PDF
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 3. 3. 2025 do 9. 3. 2025.
Nyní studovat

Kapitola obsahuje:
2
Vzájemné hodnocení
3
PDF
2
Studijní materiály
3
Studijní text
4
Web
Učitel doporučuje studovat nyní – od 10. 3. 2025 do 16. 3. 2025.
Týden 5: Projektová výuka a příprava projektu pro souvislou praxi
Učitel doporučuje studovat od 17. 3. 2025 do 23. 3. 2025.
Týden 6: Souvislá pedagogická praxe
Učitel doporučuje studovat od 24. 3. 2025 do 30. 3. 2025.
Týden 7: Souvislá pedagogická praxe
Učitel doporučuje studovat od 31. 3. 2025 do 6. 4. 2025.
Týden 8: Souvislá pedagogická praxe
Učitel doporučuje studovat od 7. 4. 2025 do 13. 4. 2025.
Týden 9: Reflexe souvislé pedagogické praxe a projektové výuky. Metody výuky dějepisného učiva na 1. stupni ZŠ.
Učitel doporučuje studovat od 14. 4. 2025 do 20. 4. 2025.
Týden 10: Velikonoční a konzultační týden
Učitel doporučuje studovat od 21. 4. 2025 do 27. 4. 2025.
Týden 11: Klíčové kompetence, didaktické formalismy ve výuce. Deskové a jiné hry ve výuce vlastivědy
Učitel doporučuje studovat od 28. 4. 2025 do 4. 5. 2025.
Týden 12: Terénní výuka v centru Brna
Učitel doporučuje studovat od 5. 5. 2025 do 11. 5. 2025.
Předchozí