Ontogenetická psychologie

KAPITOLA 7. Mladší školní věk aneb Období střízlivého realismu

Cíle kapitoly – po prostudování tohoto textu student dokáže:

  • používat správně psychologickou (a částečně i biologickou) terminologii související s obdobím mladšího školního věku
  • rozlišit vývoj zdravého, přiměřeně se vyvíjecího dítěte na prvním stupni ZŠ od vývoje netypických a potenciálně ohrožujícího
  • seznámit se s problematikou školní zralosti a školní připravenosti
  • vyjmenovat důležité autory zabývající se tímto obdobím a pochopit jejich pojetí
  • nahlížet na tuto etapu v lidském životě z pozice vyvíjejícího se jedince i z pozice rodičů
  • pochopit význam mladšího školního období pro celý další život jedince
  • znát typické poruchy, díky nimž dítě selhává na počátku školní docházky, a adekvátně s nimi pracovat

Doporučená studijní literatura:

  • Bednářová, Jiřina, Šmardová, Vlasta (2010). Školní zralost. Praha: Computer Press.
  • Erikson, Erik H. (1999). Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
  • Langmeier, Josef, Krejčířová, Dana (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
  • Matějček, Zdeněk (2013). Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál.
  • Piaget, Jean, Inhelderová, Bärbel (2007). Psychologie dítěte. Praha: Portál.
  • Říčan, Pavel (2004). Cesta životem. Praha: Portál.
  • Vágnerová, Marie (2012). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.

Čas potřebný ke studiu:

Odhadovaný čas k prostudování této kapitoly, zodpovězení otázek a zamyšlení se jsou 4 hodiny.

Obsah kapitoly:

  • Základní charakteristika mladšího školního věku
  • Problematika školní zralosti a školní připravenosti
  • Základní předpoklady školní zralosti v jednotlivých oblastech
  • Kognitivní vývoj v období mladšího školního věku
  • Vývoj řečových schopností
  • Rozvoj motorických schopností
  • Specifické poruchy učení a jejich diagnostika