Ontogenetická psychologie
KAPITOLA 7. Mladší školní věk aneb Období střízlivého realismu
Cíle kapitoly – po prostudování tohoto textu student dokáže:
- používat správně psychologickou (a částečně i biologickou) terminologii související s obdobím mladšího školního věku
- rozlišit vývoj zdravého, přiměřeně se vyvíjecího dítěte na prvním stupni ZŠ od vývoje netypických a potenciálně ohrožujícího
- seznámit se s problematikou školní zralosti a školní připravenosti
- vyjmenovat důležité autory zabývající se tímto obdobím a pochopit jejich pojetí
- nahlížet na tuto etapu v lidském životě z pozice vyvíjejícího se jedince i z pozice rodičů
- pochopit význam mladšího školního období pro celý další život jedince
- znát typické poruchy, díky nimž dítě selhává na počátku školní docházky, a adekvátně s nimi pracovat
Doporučená studijní literatura:
- Bednářová, Jiřina, Šmardová, Vlasta (2010). Školní zralost. Praha: Computer Press.
- Erikson, Erik H. (1999). Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
- Langmeier, Josef, Krejčířová, Dana (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
- Matějček, Zdeněk (2013). Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál.
- Piaget, Jean, Inhelderová, Bärbel (2007). Psychologie dítěte. Praha: Portál.
- Říčan, Pavel (2004). Cesta životem. Praha: Portál.
- Vágnerová, Marie (2012). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Čas potřebný ke studiu:
Odhadovaný čas k prostudování této kapitoly, zodpovězení otázek a zamyšlení se jsou 4 hodiny.
Obsah kapitoly:
- Základní charakteristika mladšího školního věku
- Problematika školní zralosti a školní připravenosti
- Základní předpoklady školní zralosti v jednotlivých oblastech
- Kognitivní vývoj v období mladšího školního věku
- Vývoj řečových schopností
- Rozvoj motorických schopností
- Specifické poruchy učení a jejich diagnostika