Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, vymezení poradenství ve vztahu k sociální práci
Ve spojitosti se sociálně-politickými a kulturními podmínkami společnosti dochází ke změnám v životních podmínkách člověka. Mění se postoje k životu i k sociálním vztahům mezi lidmi. Současný vývoj na jedné straně dává svobodu a možnost každému člověku rozvíjet svůj potenciál, na druhou stranu však zvyšuje tlak na jeho výkony. Můžeme pozorovat vyšší nároky na udržování rovnováhy mezi vnitřním prožíváním člověka a tlakem z vnějšího prostředí. V některých životních situacích dochází k výkyvům a nastává krize, problém, zdánlivě bezvýchodná neřešitelná situace, ze které se člověk sám bez podpory druhého jenom obtížně dostává. Takovou podporu člověk dostane v poradenském vztahu, v interakci zvané poradenství (Vojtová, V. 2006).
Poradenství je významnou součástí pedagogické a speciálně pedagogické práce. V této kapitole se budeme zabývat potřebou a možnostmi poradenství pro jednice s problémy v chování. Porovnáme speciálněpedagogické poradenství se sociální prací a vymezíme jejich společné zájmy, rozdílné úkoly a formy.
Průběžný úkol č. 2 Zjistěte, na jaké instituce se mohou pedagogové v otázce poradenství obrátit. Začněte přiloženými odkazy a poté zjišťujte dále sami. Pokud máte možnost rozhovoru o tématu s pedagogem, oslovte ho a zjistěte, zda těchto služeb využívá. O poznatky se s kolegy podělte v diskusním fóru.
Povinná literatura
VOJTOVÁ, V. Poradenství v rámci školy. In: VÍTKOVÁ, M. Otázky speciálně pedagogického poradenství, 1.vyd. MSD, Brno, 2003. s.176 – 182. ISBN 80-86633-23-3
VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1
Doporučená literatura
STÖRMER, N., VOJTOVÁ, V. Interventionen./Interventions. Berlin: Frank & Timme GmbH, 2006. ISBN 3-86596-035-9, ISBN 978-3-
86596-035-1
VÁGNEROVÁ, M., KLÉGLOVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.
VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1