Teorie a metodika výchovy
5. Diagnostika šikany
Učitel by měl sledovat varovné signály ve škole: žák se neustále pohybuje v dosahu učitele; Žák se projevuje jako outsider, je přehlížen, odmítán, izolován; Má problémy s docházkou a celkově se straní kolektivu a vyhledává spíše samotu; Na školních akcích však vyhledává blízkost učitele, který mu zaručuje alespoň dočasnou ochranu; Nepříznivý emoční vztah dítěte; Častá neúčast na TV; Náhlé zhoršení prospěchu, nesoustředěnost; Projevy nerovnoprávnosti vůči dítěti; Kanadské, škodolibé žertíky; Ponižování, zesměšňování; Lehké, jednostranné pošťuchování; ,,dobrovolné odevzdání“ svačiny, peněz; posměch, poznámky na adresu oběti, přezdívka, ponižování, hrubé žerty, nadávky, kritika, hrubé výtky a příkazy podávané nepřátelským tónem, honění, strkání, bití (které není opláceno) a rvačky, kdy jeden z účastníků je znatelně silnější atd. |
![]() |
Úkol: Čeho by si měl učitel všímat? |