Poradenská psychologie
Týden 2 Školní psycholog v systému školy (29.9)
Dobrý den,
tento týden se budeme věnovat práci školního psychologa v systému školy. Stručná osnova:
1) náplň práce školního psychologa
2) školní psycholog a jeho postavení v systému školy
3) přijímání zakázek - formulace zakázky, rizikové faktory.
4) vedení dokumentace
ad 1) projděte si prosím přiloženou náplň práce šk. psychologa dle vyhlášky a připravte si případné otázky.
Standardní činnosti školního psychologa
Diagnostika, depistáž
1) Spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání.
2) Depistáž specifických poruch učení v základních a středních školách.
3) Diagnostika při výukových a výchovných problémech žáků.
4) Depistáž a diagnostika nadaných dětí.
5) Zjišťování sociálního klimatu ve třídě.
6) Screening, ankety, dotazníky ve škole.
Konzultační, poradenské a intervenční práce
1) Péče o integrované žáky (pomoc při sestavování individuálního vzdělávacího plánu, vedení).
2) Individuální případová práce se žáky v osobních problémech (konzultace, vedení).
3) Krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce.
4) Prevence školního neúspěchu žáků (náprava, vedení, apod.).
5) Kariérové poradenství u žáků.
6) Techniky a hygiena učení (pro žáky).
7) Skupinová a komunitní práce s žáky.
8) Koordinace preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod.
9) Podpora spolupráce třídy a třídního učitele.
10) Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání.
11) Konzultace se zákonnými zástupci při výukových a výchovných problémech dětí.
12) Pomoc při řešení multikulturní problematiky ve školním prostředí.
Metodická práce a vzdělávací činnost
1) Participace na přípravě programu zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání.
2) Metodická pomoc třídním učitelům.
3) Pracovní semináře pro pedagogické pracovníky (konzultace a metodické vedení).
4) Účast na pracovních poradách školy.
5) Koordinace poradenských služeb poskytovaných ve škole (výchovný poradce, školní metodik prevence, třídní učitelé).
6) Koordinace poradenských služeb mimo školu a spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními.
7) Metodické intervence z psychodidaktiky pro učitele, včetně podpory při tvorbě školního vzdělávacího programu.
8) Besedy a osvěta (zákonným zástupcům).
9) Prezentační a informační činnost.
10) Participace na přípravě přijímacího řízení ke vzdělávání ve střední škole.
ad 2) přečtěte si prosím kapitolu 1.4 a 1.5 v knize Praktikum školní psychologie
úkol 2.týden - představte si, že pracujete jako školní psycholog ve městě, ve kterém byste po skončení studií chtěli žít a zpracujte vnější odbornou síť v místě působení. Stručně shrňte, na jaké problémy jste při tvorbě narazili. Vložte do odevzdávárny "úkol 2.týden".
ad 3) formulace zakázky - projděte si prosím přiložené dokumenty
rozšiřující materiály:
Pro zájemce je vloženo i video - domlouvání zakázky - opět doporučuji kritický přístup, co byste udělali stejně, co jinak. Je zakázka dobře domluvená?
tento týden se budeme věnovat práci školního psychologa v systému školy. Stručná osnova:
1) náplň práce školního psychologa
2) školní psycholog a jeho postavení v systému školy
3) přijímání zakázek - formulace zakázky, rizikové faktory.
4) vedení dokumentace
ad 1) projděte si prosím přiloženou náplň práce šk. psychologa dle vyhlášky a připravte si případné otázky.
Standardní činnosti školního psychologa
Diagnostika, depistáž
1) Spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání.
2) Depistáž specifických poruch učení v základních a středních školách.
3) Diagnostika při výukových a výchovných problémech žáků.
4) Depistáž a diagnostika nadaných dětí.
5) Zjišťování sociálního klimatu ve třídě.
6) Screening, ankety, dotazníky ve škole.
Konzultační, poradenské a intervenční práce
1) Péče o integrované žáky (pomoc při sestavování individuálního vzdělávacího plánu, vedení).
2) Individuální případová práce se žáky v osobních problémech (konzultace, vedení).
3) Krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce.
4) Prevence školního neúspěchu žáků (náprava, vedení, apod.).
5) Kariérové poradenství u žáků.
6) Techniky a hygiena učení (pro žáky).
7) Skupinová a komunitní práce s žáky.
8) Koordinace preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod.
9) Podpora spolupráce třídy a třídního učitele.
10) Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání.
11) Konzultace se zákonnými zástupci při výukových a výchovných problémech dětí.
12) Pomoc při řešení multikulturní problematiky ve školním prostředí.
Metodická práce a vzdělávací činnost
1) Participace na přípravě programu zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání.
2) Metodická pomoc třídním učitelům.
3) Pracovní semináře pro pedagogické pracovníky (konzultace a metodické vedení).
4) Účast na pracovních poradách školy.
5) Koordinace poradenských služeb poskytovaných ve škole (výchovný poradce, školní metodik prevence, třídní učitelé).
6) Koordinace poradenských služeb mimo školu a spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními.
7) Metodické intervence z psychodidaktiky pro učitele, včetně podpory při tvorbě školního vzdělávacího programu.
8) Besedy a osvěta (zákonným zástupcům).
9) Prezentační a informační činnost.
10) Participace na přípravě přijímacího řízení ke vzdělávání ve střední škole.
ad 2) přečtěte si prosím kapitolu 1.4 a 1.5 v knize Praktikum školní psychologie
úkol 2.týden - představte si, že pracujete jako školní psycholog ve městě, ve kterém byste po skončení studií chtěli žít a zpracujte vnější odbornou síť v místě působení. Stručně shrňte, na jaké problémy jste při tvorbě narazili. Vložte do odevzdávárny "úkol 2.týden".
ad 3) formulace zakázky - projděte si prosím přiložené dokumenty
rozšiřující materiály:
Pro zájemce je vloženo i video - domlouvání zakázky - opět doporučuji kritický přístup, co byste udělali stejně, co jinak. Je zakázka dobře domluvená?