PSY518 Poruchy
chování ve školní psychologii
V rámci předmětu se studenti
dozví, jaké typy poruch chování a klientů se nejčastěji v ambulanci školního
psychologa nebo psychologa ve středisku výchovné péče objevují. Budeme se bavit
jak o individuální práci s dítětem nebo mladistvým, tak s jeho rodinou. Studenti se krom teorie seznámí s nástroji,
které je možné při této práci použít (terapeutické pískoviště, sociometrické
metody, skupinové nástroje apod.). Kromě toho budeme probírat reálné kazuistiky
a diskutovat o nich.
Závěrečná práce bude spočívat ve
vlastních nápadech při popisovaném problému, které budeme (krom písemného
vypracování) diskutovat ve skupině v rámci kolokvia.
výuka proběhne ve středisku výchovné péče Help Me (Bořetická
2, Brno-Vinohrady)
1) Seznámení se se středisky výchovné péče
-jakou roli hrají v kontextu
ostatních institucí a profesí pracujícími s dětmi s poruchami chování
-jak vypadá práce v SVP (denní
režim, klientela, jednotliví pracovníci, cíle, opatření, nástroje
-jak vypadá práce psychologa v SVP
(mezi poradenstvím a terapií, práce s klientem a jeho rodinou, spolupráce
s OSPOD)
2) Typy klientů a práce s nimi
a) výchovné problémy plynoucí
z chyb ve výchově
b)záškoláctví (typy záškoláctví a na ně
navazující způsob práce)
So 21.3.
8:00–13:00 (U53)
1)agresivita a ADHD
-jak to rozlišovat
-práce s pedagogy a rodiči
2)šikana
-příčiny šikany
-práce s vnitřním napětím
-práce se sebevědomím
-pravidla pro třídní kolektiv, učitele, rodiče
Pá 17.4. 8:00–13:00 (P22)
Práce
s rodinou
-transgenerační
přenos
-rodinná
terapie
-hledání
zdrojů
-změny
výchovných stylů
So 18.4.
8:00–13:00 (U53)
1) Specifika dětí z pěstounské
péče
-„nevysvětlitelné“ jednání a co
s ním
-narušená důvěra
-práce s prarodiči
2)skupinová terapie
-vývoj skupiny
-nástroje pro práci se skupinou
-osobnost terapeuta, souhra terapeutické dvojice