Předmět je koncipován jako závěrečné shrnutí kurzu fyziky s didaktickou projekcí do školské fyziky. Cílem je poskytnout jak celkový přehled, tak dostatečný nadhled, založený na vědomí integrujících fyzikálních idejí, znalosti obecných přístupů a porozumění konceptům dějů v přírodě v širších souvislostech přírodních věd. Výklad se opírá o znalost dílčích fyzikálních disciplín, aniž by znovu opakoval detaily. Důraz bude kladen na konceptuální fyziku
Cíle:
Vědomosti: systematizované základních pojmy fyziky s ohledem na základní koncepty fyziky;
Dovednosti: užití fyzikálních pojmů, zákonů, teorií při řešení komplexních problémů, včetně jejich komunikace do školské praxe;
Postoje: ownership na základě vlastních vědomostí a dovedností.
Cíle předmětu
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- systematizovat fyzikální poznatky; vytvořit si celistvý obraz o vzájemné propojenosti jednotlivých částí fyziky
- aplikovat integrující fyzikální ideje při didaktické transformaci obsahů do školského učiva,
- přistupovat k fyzikálním problémům v širších i mezioborových souvislostech.
- systematizovat fyzikální poznatky; vytvořit si celistvý obraz o vzájemné propojenosti jednotlivých částí fyziky
- aplikovat integrující fyzikální ideje při didaktické transformaci obsahů do školského učiva,
- přistupovat k fyzikálním problémům v širších i mezioborových souvislostech.
Informace k časové náročnosti a harmonogramu předmětu
Rozsah: 0/3/0. 12 hodin
Semináře se skládají ze samostatné práce studentů a také z jejich vlastní domácí přípravy na výuku s prezentováním jejich výsledků
Rozvrh setkání pro kombinované studium
Plánovaná setkání budou zahrnovat více jednotlivých kapitol. Jejich termín bude upřesněn na začátku semestru.
Hodnocení a zpětná vazba
Na konci interaktivní osnovy pomocí odpovědníků proveďte zhodnocení získaných kompetencí.
Literatura
- povinná literatura
- SVOBODA, Emanuel a KOLÁŘOVÁ, Růžena. Didaktika fyziky základní a střední školy: vybrané kapitoly. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1181-3.
- Navrátil, V., Novotná, J., Trna, J. (2011). Fyzikální olympiáda jako příklad motivace nadaných studentů. Projektová výuka ve školství (první, Odborné knižní publikace, s. 131-142.). Evropský polytechnický institut Kunovice. info
- Halliday, D., Resnick, R., Walker, J. (2000). Fyzika : vysokoškolská učebnice obecné fyziky. (vyd. 1.). Vysoké učení technické. info
- Mechlová, E. (1983). Didaktika fyziky (1.vyd.). Pedagogická fakulta. info
- Kašpar, E. (1978). Didaktika fyziky : obecné otázky (vyd. 1.). Státní pedagogické nakladatelství. info
- Vašek, L., Suchánek, V. (1977). Fyzikální olympiáda na ZDŠ. (vyd. 1.). Státní pedagogické nakladatelství. info
- doporučená literatura
- Trna, J. (1993). Didaktika fyziky a psychologie. Pedagogická orientace, roč.3(7), s. 77-83. info
- Trna, J. (1992). Didaktika fyziky jako samostatná vědní disciplína. Pedagogická orientace, roč.2(5), s. 57-58. info
- neurčeno
- MILÉŘ a HOLLAN: Klima a koloběhy látek, 2014, Moduly jako prostředek inovace v integraci výuky moderní fyziky a chemie (CZ.1.07/2.2.00/28.0182) http://amper.ped.muni.cz/gw/aktivity/klima.pdf http://amper.ped.muni.cz/gw/aktivity/clima_fluxes.pdf
- Bártová, H. (1987). Fyzikální olympiáda. info
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
4
PDF
3
Web
Kapitola obsahuje:
3
PDF
4
Web
Kapitola obsahuje:
1
PDF
3
Web
Kapitola obsahuje:
12
Web
Kapitola obsahuje:
4
PDF
1
Web
Kapitola obsahuje:
2
PDF
Kapitola obsahuje:
2
Odpovědník
1
Studijní text
Předchozí