Výchova k pedagogickým kompetencím učitelů
PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Výchova k pedagogickým kompetencím učitelů
Předmět poskytuje studentům orientaci v oblasti kompetencí na středních odborných školách, a to jak oblast klíčových kompetencí, tak taky odborných kompetencí. Pozornost je věnována rozboru klíčových kompetencí a společných odborných kompetencí obsažených v rámcových vzdělávacích programech jednotlivých studijních oborů středních odborných škol, s důrazem na propojení teoretického pozadí uvedených kompetencí s možností jejich rozvoje v praxi. Studenti pomocí simulační výuky budou aktivně prožívat problémové situace, se kterými se v pedagogické praxi nejčastěji setkají. Problémové situace tím myslíme jak výchovné (nekázeň žáků, šikana, komunikační problémy mezi všemi aktéry výuky), tak vzdělávací (problémová a badatelsky orientovaná výuka, problémy s nepochopením učiva a motivací žáků). Důraz je kladen na ty kompetence, které přímo souvisí se zaměřením na oblast obchodu a služeb, technickou a zdravotnickou oblast vzdělávání.

Vědomosti: vymezení jednotlivých kompetencí učitelů SOŠ
Dovednosti: praktické přístupy k rozvoji vybraných kompetencí učitele s přenosem na rozvoj vybraných kompetencí žáků
Postoje: pozitivní přístup k celoživotnímu učení a rozvoji širokého spektra kompetencí

Cíle předmětu
Předmět poskytuje studentům orientaci v oblasti kompetencí na středních odborných školách, a to jak oblast klíčových kompetencí, tak taky odborných kompetencí. Pozornost je věnována rozboru klíčových kompetencí a společných odborných kompetencí obsažených v rámcových vzdělávacích programech jednotlivých studijních oborů středních odborných škol, s důrazem na propojení teoretického pozadí uvedených kompetencí s možností jejich rozvoje v praxi. Studenti pomocí simulační výuky budou aktivně prožívat problémové situace, se kterými se v pedagogické praxi nejčastěji setkají. Problémové situace tím myslíme jak výchovné (nekázeň žáků, šikana, komunikační problémy mezi všemi aktéry výuky), tak vzdělávací (problémová a badatelsky orientovaná výuka, problémy s nepochopením učiva a motivací žáků). Důraz je kladen na ty kompetence, které přímo souvisí se zaměřením na oblast obchodu a služeb, technickou a zdravotnickou oblast vzdělávání.

Vědomosti: vymezení jednotlivých kompetencí učitelů SOŠ
Dovednosti: praktické přístupy k rozvoji vybraných kompetencí učitele s přenosem na rozvoj vybraných kompetencí žáků
Postoje: pozitivní přístup k celoživotnímu učení a rozvoji širokého spektra kompetencí

Výstupy z učení
Student by měl být po absolvování předmětu schopen definovat stěžejní kompetence učitele střední odborné školy se zaměřením na oblast obchodu a služeb, technickou a zdravotní oblast, blíže určit odbornou stránku uvedených kompetencí a zvládat vybrané výchovné a vzdělávací problémové situace.
Informace k časové náročnosti a harmonogramu předmětu

Rozsah: 3/0/0. 12 hodin

Semináře se skládají ze samostatné práce studentů a také z jejich vlastní domácí přípravy na výuku s prezentováním jejich výsledků

Rozvrh setkání pro kombinované studium
Plánovaná setkání budou zahrnovat více jednotlivých kapitol. Jejich termín bude upřesněn na začátku semestru.
Hodnocení a zpětná vazba

Na konci interaktivní osnovy pomocí odpovědníků proveďte zhodnocení získaných kompetencí. 

Literatura
    povinná literatura
  • Dostál, J. & Kožuchová M. (2016). Badatelský přístup v technickém vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci
  • Šibor, J.Ptáček, P. (2013). Ochrana zdraví při práci. Workplace Health and Safety (1. vyd.). info
  • Kyriacou, Ch. (2012). Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování (vydání čtvrté). Portál. info
  • Průcha, J. (2002). Učitel : současné poznatky o profesi (vydání první). Portál. info
    doporučená literatura
  • Belz, H., Siegrist, M. (2011). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry (vyd. 2.). Portál. info
    neurčeno
  • Kohnová, J. (2004). Další vzdělávání učitelů a jejich profesní rozvoj. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. info
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text





Kapitola obsahuje:
2
Odpovědník
1
Studijní text

Předchozí