|
Primárním cílem kurzu bylo vytvoření komplexních studijních opor pro technologii vyučovaných předmětů – v tomto případě malby. V rovině druhé poskytne kurz technologie malby předpoklady pro rozšiřování směrem k dalším vyučovaným předmětům a oborům (grafika, kresba, prostorová tvorba, akce, didaktika, dějiny umění…).
Motivací pro vznik kurzu byl všeobecný požadavek rozvoje distančních studijních opor a podpory kombinované formy studia. V první řadě však jako komplexní podpůrný materiál určený studentům katedry výtvarné výchovy, který by jim umožňoval soustavnou přípravu k závěrečným zkouškám. Dalším z výrazných motivačních elementů bylo vytvoření studijních materiálů k současným nástrojům a postupům v oblasti malby, které v dostupné literatuře prakticky neexistují.
Kurz představuje komplexní souhrn materiálů nezbytných k tomu, aby student plně zvládl technologii malby, jak v rovině teoretické, tak v rovině praktické. Zároveň přináší přehled současných nástrojů a postupů, které v dostupné literatuře prakticky neexistují. Nejčastěji užívané postupy (napínání plátna, etc.) jsou v rámci kurzu ilustrovány návodnými videosekvencemi. Kurz obsahuje celkem 45 videosekvencí, 41 interaktivních obrazových ukázek, přes 500 obrázků v galeriích, 217 normostran textu, 30 animací. Procvičovací testy, které jsou řešeny ve formě odpovědníků v IS MU, studentům nabízí možnost soustavné přípravy k závěrečným zkouškám. Do samotného kurzu lze přistupovat z interaktivní osnovy, nebo přímým odkazem.
Pravděpodobně nejnáročnější bylo celkové zpracování videí k jednotlivým výtvarným postupům, neboť materiály často musí déle zasychat (den, týden….), zavadat apod. Scénáře musely být tedy připraveny tím způsobem, aby se maximálně využilo záznamového času a celkového týmu (2 kamery/ zvukař).
Projekt probíhal v následujících fázích:
Kurz je určen studentům předmětů malby na katedře výtvarné výchovy, rovněž je optimalizován jako učební pomůcka pro neslyšící studenty. Studijní materiály budou využívány jako hlavní učební zdroj soustavného studia malby. Procvičovací testy poskytují studentům možnost cílené přípravy k závěrečné státní zkoušce. Kurz bude zařazen do výuky od jara 2009.
Pravděpodobně jediným problémem bylo administrování kurzu – zakázky, neboť projekt od počátku neměl svého administrátora a v návrhu projektu nebylo s touto pozicí počítáno. Při vytváření většího kurzu, jehož rozpočet zahrnuje množství drobnějších materiálových nákladů autoři doporučují s pozicí administrátora počítat a vyhradit si na ni odpovídající prostředky.
Při vytváření složitější struktury je důležité ve spolupráci s tvůrci obsahu definovat poměrně přesně typický obsah kapitol a související funkce celé struktury. Pozdější zásahy do struktury zdrojových souborů bývají poměrně problematické a časově náročné. Proto je vhodné se podobným problémům vyhnout hned od počátku důkladnou společnou analýzou základního návrhu.