Vyučující: RNDr. Michal Horsák, Ph.D., RNDr. Jana Schenková, CSc. (PřF) Typ projektu: výukový materiál Druh práce: digitalizace a konverze videa, úpravy obrázků, programování rozhraní Použité technologie: Flash, ActionScript, XML, XSLT Zpracováno za: 350 hodin | |
Studijní pomůcka obsahuje přehled cca 1000 taxonů eukaryotických organismů uspořádaných podle jejich fylogenetického vývoje (více než 1000 obrázků a 160 videoklipů). Doporučujeme: Přehled systému a fylogeneze živočichů (Metazoa) (autentizováno) – nahlédněteTechnická stránka projektu a postup řešeníVyučující chtěli studentům přiblížit strukturu fylogenetického vývoje, který je probírán v rámci předmětu Systém a evoluce bezobratlých a Systém a evoluce bezobratlých – cvičení, usnadnit jim vyhledávání jednotlivých taxonů, včetně jejich prohlížení, a také jim ukázat živočichy v jejich přirozeném životním prostředí. V dosavadní podobě byl systém zpracovaný formou powerpointových slideshow s obrázky a popisem typických představitelů jednotlivých skupin a stručný přehled systému ve formátu DOC. Sbírka videoklipů byla k dispozici na videokazetách VHS. V této podobě se ovšem nedala organicky zapojit do systému. Zpracování zakázky proběhlo v několika krocích:
Úsek fylogenetického stromu Systémový strom s ukázkami zástupců Videogalerie Ohlas vyučujícíhoJana SchenkováE-learningový materiál „Přehled systému a fylogeneze živočichů“ používám při výuce předmětu Bi1030c Systém a evoluce bezobratlých – cvičení. Tento materiál mi poskytl dvě zásadní výhody a změny.
Celkově jsem s materiálem velmi spokojena a v jarním semestru jej budu používat také při výuce předmětu Bi2000c Systém a evoluce živočichů – cvičení. Michal HorsákTento výukový materiál je v hojné míře používán i na základní přednášce „Systém a evoluce bezobratlých“. Usnadňuje ukázku fylogenetických vztahů probíraných taxonů a umožňuje plynulé posouvání se v rámci jednotlivých úrovní. Možnost spuštění vložených videoklipů dále oživuje a doplňuje výuku. Ještě více než doplněk výuky je elektronická podoba fylogeneze a systému efektivním studijním materiálem. Detailní znalost fylogenetických vztahů je základní podmínkou úspěšného složení zkoušky. V minulosti si studenti mohli celistvý záznam fylogeneze vytvořit pouze seskládáním vytištěných dílčích fylogenetických stromů. Naopak dnes se mohou interaktivně toulat fylogenezí a testovat si své znalosti na všech úrovních systému. Navíc mohou okamžitě prohlížet typické zástupce jakékoliv skupiny – v současnosti aplikace obsahuje 1028 obrázků 999 vybraných taxonů a 161 videosekvencí. Aplikace se u studentů dočkala mimořádného ohlasu. Její využití překračuje výuku předmětu Systém a evoluce bezobratlých, pro který byla primárně vytvořena. Protože se jedná o předmět bakalářských i magisterských státnic, je tento výukový materiál hojně používán i studenty vyšších ročníků. Ve výuce je aplikace dále využívána v předmětech Systém a evoluce živočichů a Speciální zoologie bezobratlých. Z osobní zkušenosti mohu prohlásit, že služby které nabízí servisní středisko e-learningu jsou na profesionální úrovni a jsou neocenitelnou pomocí při přípravě kvalitní a moderní výuky. Existence střediska významně zvyšuje úroveň výuky na naší fakultě a tedy i prestiž naší univerzity. |