• 1.Jak se přihlásím do IS MU?
    Ve webovém prohlížeči zadejte adresu https://is.muni.cz/ a klikněte na „Přihlásit“. Pokud se chcete ujistit o zabezpečení připojení, zkontrolujte certifikát Informačního systému MU. V adresním řádku prohlížeče klikněte na ikonku zámku vedle adresy URL (konkrétní umístění se může lišit dle prohlížeče), která zobrazí podrobné informace o zabezpečení stránky. K systému se hlásíte pomocí uča – univerzitního čísla osoby a hesla. Učo a heslo vám sdělí fakultní správce přístupových práv, viz

    https://is.muni.cz/ Potřebujete poradit? Správci práv

    Kvůli bezpečnosti primárního hesla dojde k přesměrováni na adresu islogin.cz (podrobný popis zabezpečení naleznou autentizovaní uživatelé v textu Přihlašování na adrese islogin.cz).

    Univerzitní číslo osoby uživateli zůstává např. i pokud ukončí studium a po několika letech se na školu opět vrátí.

    Tip: Máte mobilní aplikaci Notifikace IS MU?

    Pokud má uživatel v aplikaci Notifikace IS MU nastaveno střední nebo vyšší zabezpečení, tak po něm aplikace požaduje přihlášení pouze při úvodním párování s Informačním systémem. Následně se požaduje ověření pomocí zámku telefonu (např. rozpoznáním tváře, otiskem prstu, pinem, …).

  • 2.Co znamená, že jsem neztotožněná osoba? Jak se ztotožním?

    Ověřování totožnosti je obvykle potřeba před, anebo brzy poté, co osoba poprvé přistoupí do Informačního systému MU a je nezbytné pro získání hesla pro plný ztotožněný přístup ke službám Informačního systému.

    V Informačním systému MU je k dispozici několik variant ověření totožnosti. Všechny jsou shrnuty na stránce:

    Informační systém Ověřit totožnost (odkaz vidí neztotožněné osoby na titulní straně) Možnosti ověření totožnosti

    Postupům pro ověření totožnosti se věnuje následující nápověda: Ověření totožnosti.

    Tip

    Pokud se uchazeč zapisuje do studia prezenčně (osobně) přímo na fakultě, ověření je provedeno úředníkem ještě před jeho přihlášením do IS MU, a svoji totožnost v takovém případě více ověřovat nemusí.

  • 3.Jak se odhlásím z IS MU?

    Odhlásit se můžete po kliknutí na ikonku pro odhlášení v pravém horním rohu stránky.

    Pozor

    Vždy se odhlašujte na počítačích, ke kterým mají přístup další lidé!

    1 Odhlášení z IS MU.

    Chcete-li se uživatel odhlásit z mobilní aplikace Notifikace IS MU, musí odebrat dané zařízení ze spárovaných zařízení:

    Informační systém Nastavení (ozubené kolečko vpravo dole v patičce stránky) Notifikace Zařízení
  • 4.Co znamená „odhlásit i z jiných počítačů“?
    Po kliknutí na ikonku pro odhlášení má uživatel možnost zaškrtnutím zvolit „odhlásit i z jiných počítačů“. Bez zaškrtnutí se odhlásí jen na tom zařízení, na kterém právě kliká. Po zaškrtnutí bude uživatel ihned odhlášen ze všech zařízení, na kterých je právě přihlášen.

    Pokud přistupujete k systému přes zařízení s malým displejem (typicky mobilní telefon), volba „odhlásit i z jiných počítačů“ se nezobrazuje a systém uživatele rovnou odhlásí pouze na aktuálním zařízení. Pro odhlášení i z jiných počítačů zvolte:

    Informační systém Systém Odhlášení

    Přihlášení v IS MU platí vždy ještě 4 dny po poslední operaci (po posledním kliknutí). Volbu „odhlásit i z jiných počítačů“ uživatelé nejčastěji využívají, když si uvědomí, že se zapomněli odhlásit na nějakém zařízení, ke kterému už nemají přístup.

  • 5.K čemu slouží primární heslo MU? Jak jej mohu nastavit/změnit?

    Primární heslo MU slouží výhradně pro přihlášení k IS MU a Jednotnému přihlášení MU (například služby Microsoft, nebo Inet MU pro zaměstnance). Primární heslo proto jinde nepoužívejte a nezadávejte jej do jiných systémů. K autentizaci do jiných školních systémů, které nejsou zapojeny pod Jednotné přihlášení, případně pro stahování pošty, je určeno sekundární heslo.

    Primární heslo je možné změnit na základě znalosti tohoto hesla přímo v IS MU:

    Informační systém Nastavení (ozubené kolečko vpravo dole v patičce stránky) Změna primárního hesla

    S primárním heslem k Informačnímu systému MU zacházejte vždy mimořádně obezřetně, zejména jej nesdělujte jiné osobě a neposílejte nezabezpečeným způsobem (například běžnou elektronickou poštou, přes sociální sítě apod.).

    Správci IS MU ani jiní zaměstnanci univerzity nikdy nevyžadují sdělení hesla. Pokud obdržíte žádost o zaslání hesla e-mailem nebo o jeho zadání na jinou stránku než IS MU (doména islogin.cz) a Jednotné přihlášení MU (https://id.muni.cz/), s velkou pravděpodobností se jedná o pokus o vylákání hesla (stránka vyžaduje autentizaci).

    Neukládejte své heslo do prohlížeče (volba „Zapamatovat heslo“ po zadání přihlašovacích údajů). Pokud tuto možnost povolíte, bude moci vaše heslo použít kdokoli, kdo přijde k počítači v době vaší nepřítomnosti, a přihlásit se pod vašimi údaji do Informačního systému MU.

    Tip: Jiné primární heslo pro další systémy

    V aplikaci „Změna hesla“ je možné v nastavení „Jiné primární heslo pro další systémy“ zamezit přebírání primárního hesla pro jiné systémy kromě samotného IS MU. Tato volitelná možnost dává uživatelům do rukou nástroj, kterým mohou mít svá hesla pod větší kontrolou.

    „Primární heslo do IS MU“ se potom použije jen a pouze pro přihlášení do IS MU a nepředá dále.

    „Jiné primární heslo“ se využije v rámci tzv. jednotného přihlášení na MU například pro přihlášení k e-prezenčce, SUPO systému pro platbu kolejí, předobjednání obědu v menze, či přístupu k Inet MU.

  • 6.K čemu slouží sekundární heslo MU? Jak jej mohu nastavit/změnit?

    Sekundární heslo MU slouží pro ostatní služby, které využívají autentizačních prostředků IS MU k ověření totožnosti uživatelů.

    Toto heslo se používá všude tam, kde se nepřihlašujete přímo do IS MU (doména islogin.cz) nebo Jednotného příhlášení MU (https://id.muni.cz), např. přístup k poště IS MU protokoly POP/IMAP a podobně.

    Sekundární heslo je možné nastavit na základě znalosti primárního hesla přímo v IS MU na stejném místě, kde lze měnit i primární heslo:

    Informační systém Nastavení (ozubené kolečko vpravo dole v patičce stránky) Změna sekundárního hesla
    Pozor

    Zvolte si jiné heslo než primární. Sekundární heslo může být některými systémy posíláno po síti v nezašifrované podobě a je tedy považováno za méně bezpečné.

  • 7.Neznám svoje přihlašovací jméno a heslo
    Postup pro získání nového hesla se liší podle vašeho vztahu ke škole:

    • Jsem aktivním studentem/zaměstnancem školy

      Navštivte svého správce práv, který vám přidělí heslo nové. Seznam správců práv na jednotlivých fakultách naleznete na adrese

      https://is.muni.cz/ Potřebujete poradit? Správci práv

      Heslo nelze zaslat e-mailem, protože správce práv musí nejprve ověřit vaši totožnost. U elektronické pošty navíc hrozí riziko odposlechnutí hesla při přenosu a následné zneužití účtu.

    • Jsem absolventem školy

      Zaregistrujte se do Absolventské sítě. Na stránce https://is.muni.cz/absolventi/oziveni.pl vyplňte požadované informace a zvolte „Vyhledat“. Jste-li skutečně touto osobou, pokračujte přes odkaz „Toto jsem já a chci se registrovat do Absolventské sítě.“ a vyplňte registrační formulář. Veškeré údaje, které nám o své osobě poskytnete, zpracováváme v souladu se zákonem 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů. Pro přístup ke všem agendám IS MU je nutné se validovat, veškeré pokyny k tomuto úkonu se dozvíte v IS MU.

      Pokud jste již do absolventské sítě registrován, můžete získat nové heslo pomocí kontrolní otázky, kterou máte pro tento případ nastavenou v IS MU, v aplikaci https://is.muni.cz/lide/zapomenute_heslo.pl. Odpovíte-li správně, systém vám zašle kód pro nastavení nového hesla na e-mailovou adresu, kam máte přesměrovanou poštu z IS MU.

    • Jsem neaktivním uživatelem (bývalým zaměstnancem nebo neúspěšným studentem)

      Můžete si objednat zaslání nového hesla poštou v Obchodním centru MU.

  • 8.Jak vyplním svůj nouzový kontakt?

    Uživatel IS MU může dobrovolně poskytnout v systému své soukromé telefonní číslo a soukromý e-mail pro případ řešení nouzové situace, např. při zcizení hesla podvodným e-mailem. Pokud dojde k nouzové situaci, pověřené osoby budou moct uživatele tímto způsobem kontaktovat a situaci řešit.

    Svůj nouzový kontakt mohou uživatelé zadat v aplikaci:

    Informační systém Personální (Moje údaje) Vyplnění nouzového kontaktu

    1 Uživatel může v systému vyplnit svůj nouzový kontakt. Doporučujeme tyto údaje udržovat aktuální.

  • 9.Při vstupu do IS MU se systém nedotazuje na heslo, ale otevře se mi osobní stránka někoho jiného
    Klikněte vpravo nahoře na ikonku odhlášení a potvrďte odhlášení ze systému. Pak uzavřete všechna okna prohlížeče. Trvá-li situace i nadále, je heslo uložené v počítači (více v otázce Jak zjistím heslo, které mám uložené v prohlížeči?). Doporučujeme neukládat heslo do paměti prohlížeče.

  • 10.Jak postupovat, když prohlížeč při přístupu do IS MU vypíše chybu?
    Vždy pečlivě čtěte, co je obsahem chybového hlášení.

    Objeví-li se chyba poprvé, po uplynutí několika minut zopakujte, zda problém trvá.

    Pokud problém trvá, aplikujte postupně tyto kroky:

    1. Zjistěte, zda máte přístup k Internetu. Vyzkoušejte známé servery např. https://google.com/, https://seznam.cz/. Pokud nefungují, prověřte svoje připojení k Internetu.
    2. Zjistěte, zda se vám zobrazí neautentizovaná titulní stránka IS MU https://is.muni.cz/. Pokud se nezobrazí, obraťte se na is-techniky (kontaktní e-mail je v patičce této stránky). Do mailu doplňte následující údaje:
      • Jaké přesně chybové hlášení váš prohlížeč vypisuje, případně informaci, že prohlížeč načítá stránku, ale načítání se do několika minut neukončí.
      • Ze které IPv4 adresy k IS MU přistupujete (zjistíte například na https://whatismyip.com).
      • Které z následujících stránek vám fungují a které nikoliv:
      • Jak dlouho a případně jak často problém s připojením k IS MU z tohoto místa pozorujete
    3. Zjistěte, zda se vám zobrazí autentizovaná a zabezpečená stránka https://is.muni.cz/auth/, resp. jestli vás systém vyzve k přihlášení do IS MU (stránka https://islogin.cz/). Přihlašujete se zadáním uča a hesla. V tomto kroku nepoužívejte záložky ve svém prohlížeči, napište do adresního řádku prohlížeče přímo adresu https://is.muni.cz/auth/. Pokud se nezobrazí, zkuste vymazat heslo uložené v prohlížeči a zkuste vymazat obsah cache prohlížeče. Se žádostí o vyřešení těchto problémů se obraťte na správce svého počítače.

  • 11.Jak poznám, že je připojení k serveru bezpečné?
    Pokud se chcete ujistit o zabezpečení připojení, zkontrolujte certifikát Informačního systému MU. V adresním řádku prohlížeče klikněte na ikonku zámku vedle adresy URL (konkrétní umístění se může lišit dle prohlížeče), která zobrazí podrobné informace o zabezpečení stránky.

  • 12.Po zadání jména a hesla mi systém nevypíše, že by heslo bylo nesprávné, ale zobrazí znovu stránku s přihlašovacím formulářem
    Nemáte v prohlížeči povolené ukládání cookies. Postupujte podle návodu v otázce Jak povolím cookies v prohlížeči?.

  • 13.Jak povolím cookies v prohlížeči?
    Pro úspěšné přihlášení do systému je nutné mít v prohlížeči povolené cookies, které umožňují jednoznačnou identifikaci uživatele. Většina prohlížečů má ve výchozím nastavení cookies povoleny. Nastavení můžete zkontrolovat následujícím způsobem:

    • Microsoft Edge

      V menu prohlížeče zvolte Settings → Site permissions → Cookies and site data. Zapněte "Allow sites to save and read cookie data (recommended)".

    • Mozilla Firefox

      V menu prohlížeče zvolte Preferences → Privacy tab → PRIVACY section → History section → Use custom settings → Accept cookies from sites. Potom restartujte Firefox.

    • Google Chrome

      Klikněte na menu přizpůsobení a ovládání (pravý horní roh). Následně zvolte odkaz Nastavení → Zobrazit rozšířená nastavení → Ochrana soukromí → Nastavení obsahu → Povolit nastavení místních dat.

  • 14.Po zavření a znovuotevření prohlížeče jsem stále přihlášen v IS MU. Jak tomu zabránit?
    Máte-li v prohlížeči nastaveno otevírání předešlých relací, je nutné se pro ukončení práce v IS MU vždy odhlásit, nikoli pouze zavřít prohlížeč. Pokud to váš prohlížeč umožňuje, nastavte si otevírání předešlých relací bez zapamatování přihlašovacích údajů, například v prohlížeči Google Chrome je postup následující:
    Klikněte na menu přizpůsobení a ovládání (pravý horní roh). Následně zvolte odkaz Nastavení → Zobrazit rozšířená nastavení → Ochrana soukromí → Nastavení obsahu → Soubory cookie → Uchovávat místní údaje jen do zavření prohlížeče.

  • 15.Jak dlouho je přihlášení v prohlížeči přes cookies platné?
    Přihlášení je platné po dobu, kterou jste si nastavili při přihlášení do systému. Implicitně je platnost přihlášení nastavena na 4 dny.

    Vámi nastavená platnost přihlášení funguje jako minimální doba neaktivity, po kterou zůstává přihlášení platné. Maximální doba může být vzhledem k uchovávání dat v mezipaměti až o čtvrtinu zvolené doby delší, tj. pokud si nastavíte platnost na jednu hodinu, můžete být po uplynutí 65 minut stále přihlášen.

  • 16.Byl mi odepřen přístup do IS MU. Proč, kým a na jak dlouho?
    Pokud vám byl zablokován přístup k Informačnímu systému MU, nebo se jeho zablokování má uplatnit v budoucnu, dozvíte se zároveň s upozorněním na odepření přístupu jeho důvod, trvání a osobu jeho zadavatele.

    Zablokování přístupu do IS MU může být:

    dlouhodobé
    V případě např. dluhu na poplatcích za studium lze osobě kdykoli zadat dlouhodobé zablokování přístupu k IS MU, které se automaticky uplatní až po ukončení všech jejích aktivních (studijních, pracovních, ...) vztahů k MU.
    krátkodobé
    V případě zneužití hesla lze uplatnit okamžité zablokování přístupu k Informačnímu systému MU.
    Dlouhodobé odepření přístupu mohou zadávat oprávněné osoby na své fakultě. Krátkodobé zablokování přístupu k IS MU mohou zadávat správci systému.

    Před uplatněním zablokování přístupu bude uživatel IS MU na každé navštívené stránce v systému informován upozorněním na blížící se zablokování systému. Po uplatnění zablokování přístupu systém přestane uživateli poskytovat veškeré služby.

  • 17.Jak přidám ikonu IS MU na plochu mobilního zařízení?
    Na plochu nebo úvodní obrazovku mobilního zařízení si můžete přidat ikonu IS MU, která Vás po rozkliknutí zavede rovnou do systému pomocí prohlížeče. Pro přidání ikony postupujte podle následujícího návodu pro vybrané operační systémy mobilních zařízení (může se lišit v různých verzích operačního systému):
    Android
    Otevřete si v prohlížeči adresu https://is.muni.cz/auth/, dále se postup liší dle verze operačního systému, postupujte buď přes Menu → Přidat na plochu nebo přes Přidat do záložek (ikonka hvězdičky) → Záložky → Přidat zástupce na plochu.
    iOS
    Otevřete si v prohlížeči adresu https://is.muni.cz/auth/ → Tlačítko pro sdílení → Přidat na plochu.
    Windows Phone
    Otevřete si v prohlížeči adresu https://is.muni.cz/auth/ → Možnosti (ikonka tří teček) → Připnout na úvodní obrazovku.

  • 18.Nedaří se mi přihlásit do IS MU z Windows Phone, co mám dělat?
    V nastavení prohlížeče Internet Explorer zvolte možnost „Preferovaná verze webu“ → Mobilní verze.

  • 19.Ochrana IS MU před přetěžováním
    Informační systém blokuje uživatele, kteří používají automatické opakovače klikání a přetěžují tak systém např. při přihlašování ke zkouškám. K zablokování systému dojde po překročení limitu operací u sledovaných aplikací. Pro odblokování je nutné, aby uživatel vynuloval čítače operací opsáním kontrolního kódu z obrázku.

    Počty provedených operací i popis mechanismu ochrany lze najít v

    Informační systém Systém Užívání .. Počty provedených operací, antiscraping

  • 20.Doporučené kroky ohledně přístupu do IS MU po odchodu ze školy
    I poté, co skončíte studium (pracovní poměr), vám zůstává přístup k IS MU pomocí učo a hesla, e-mailová schránka a možnost používat různé aplikace systému. Možnosti některých agend mohou být omezené (viz otázka Jaké služby uživateli zůstávají po ukončení aktivního vztahu ke škole?).

    Doporučujeme:

    1. Přesměrovat si poštu (pokud ji chcete číst mimo IS MU).

      Pro přesměrování použijte:

      Informační systém Pošta Nastavení
    2. Nastavit si zasílání novinek z IS MU.

      Novinky můžete odebírat několika způsoby:

      Prostřednictvím Událostí si můžete nechat zasílat např. nové příspěvky z Blogů, z Diskusí, z Vývěsky apod.

      Informační systém Systém Nastavení systému Události Nastavení zasílání informací o událostech v ISu e-mailem

      Automaticky vám bude e-mailem zasílána souhrnná aktivita osob z agendy Moji známí (např. pokud někdo udělá změnu na své Osobní stránce, založí nové vlákno v Diskusi apod.).

      Souhlasem se zasíláním novinek a nabídek můžete být informování o dění na univerzitě i po studiu.

      Informační systém Soukromí

      Novinky z vybraných sekcí můžete odebírat také prostřednictvím RSS kanálů. Bližší informace najdete v této Nápovědě.

    3. Vložit soukromou podobenku a průběžně aktualizovat informace o sobě na Osobní stránce a v Komunitní síti.

      Soukromou podobenku vložíte kliknutím na zelenou ikonku vedle vaší stávající fotografie.

      Zkontrolujte, co z vaší Osobní stránky bude dostupné po odchodu ze školy:

      Informační systém Osobní stránka Editovat osobní stránku Jak zobrazovat titulní stránku

      Aktualizujte svoje osobní údaje po změně jména či zaměstnání.

      Informační systém Personální Editace osobních údajů

  • 21.Jaké služby uživateli zůstávají po ukončení aktivního vztahu ke škole?
    Některé aplikace, které vyžadují aktivní vztah ke škole, nebudou fungovat. Přesněji:
    Blogy
    Lze číst, přidávat a komentovat příspěvky, zakládat nové blogy.
    Diskusní fóra
    Lze číst, ale nelze vkládat nové zprávy na obecná fóra. Zakládání a přispívání do tematických fór zůstává bez omezení, je povoleno všem osobám přihlášeným do IS MU. Do fóra v Kruhu mohou přispívat členové Kruhu.
    E-mailová schránka
    Po dobu půl roku po ukončení vztahu ke škole zůstává v provozu vč. zvolené přezdívky, možnosti měnit přesměrování pošty, měnit přezdívku atd. Delší dobu provozu lze zapnout udělením souhlasu na adrese https://is.muni.cz/auth/privacy/former.
    Externí služby Google Workspace
    Použití služeb Google Workspace je vázáno na udělení souhlasu. Služby lze používat po celou dobu platnosti souhlasu. Podmínky užití služeb po ukončení aktivního vztahu ke škole se mohou lišit a použití některých služeb může být omezeno (např. Google Disk).
    Komunita
    Absolventi mohou nadále působit v Komunitní síti. V úspěšně vystudovaném programu je osoba k nalezení mezi absolventy, lze sledovat i libovolné jiné programy univerzity.
    Můj web
    Funguje i nadále.
    Osobní stránka
    Funguje i nadále. Viditelní a vyhledatelní však budete jen v případě, že k tomu udělíte souhlas na adrese https://is.muni.cz/auth/privacy/former. Nastavení lze změnit přes
    Informační systém Lidé Editovat chování aplikace lidé .. Způsoby zobrazení Osobní stránky
    Plkárny
    Lze číst, ale nejde vkládat nové příspěvky.
    Prohlížení informací
    Veškeré informace o vašem studiu, Katalog předmětů a podobně máte k dispozici beze změn.
    Přihlášky
    Funguje i nadále.
    Studijní materiály
    Materiály z předmětů z doby studia zůstávají nadále přístupné.
    Události, Dril, Záložky, Moji známí, Komentáře, Projekty
    Fungují nadále bez omezení.
    Úschovna
    Je k dispozici pouze absolventům MU, kteří úspěšně ukončili studium státní závěrečnou zkouškou.
    Vývěska
    Vývěsku lze číst i vkládat nové zprávy.
    Záznamník učitele
    Učiteli zůstává přístup do předmětů, u kterých je uveden jako vyučující, i po ukončení pracovního poměru.

  • 22.Jak si změním přihlašovací a poštovní přezdívku?
    Chcete-li si zvolit nebo změnit/zrušit přezdívku, použijte

    Informační systém Systém Změna přezdívky

    Zvolenou přezdívkou se můžete přihlašovat (pomocí vašeho učo se můžete také nadále přihlašovat) k systému. Adresa prezdivka@mail.muni.cz je alias pro vaši běžnou e-mailovou adresu učo@mail.muni.cz – můžete ji tedy např. uvádět známým.

    Pokud již přezdívku nechcete používat, můžete ji zrušit pomocí odkazu „Chci smazat přezdívku, nechci ji měnit“.

  • 23.Jak mít více pod kontrolou heslo do IS MU?

    IS MU nabízí několik možností, jak více zabezpečit přístup do systému. První z možností je „Dvoufaktorové ověřování účtu“, které umožňuje zvýšení ochrany účtu v Informačním systému. Po aktivaci dvoufaktorového ověření je pro přihlášení nutné zadat heslo a zároveň prokázat svou identitu dalším typem ověření. Tento prvek výrazně ztíží možnosti útočníků, kteří se snaží od uživatelů různými způsoby vylákat jejich hesla (přes tzv. phishing apod.), protože k přihlášení do systému budou nutné dva kroky, namísto jednoho.

    Další možností je nastavení „Jiné primární heslo pro další systémy“, které zamezí přebírání primárního hesla pro jiné systémy kromě samotného IS MU. Tato volitelná možnost dává uživatelům do rukou nástroj, kterým mohou mít svá hesla pod větší kontrolou. „Primární heslo do IS MU“ se potom použije jen a pouze pro přihlášení do IS MU a nepředá dále. „Jiné primární heslo“ se využije v rámci tzv. jednotného přihlášení na MU například pro přihlášení k e-prezenčce, SUPO systému pro platbu kolejí či předobjednání obědu v menze.

    Obě možnosti lze nastavit v sekci:

    Informační systém Nastavení (ozubené kolečko vpravo dole v patičce stránky) Obecné nastavení hesel

    1 Volitelná nastavení hesla v IS MU.

  • 24.Jak si nastavit dvoufaktorové ověřování účtu v IS MU?

    Dvoufaktorové ověřování účtu je způsob přihlašování, který uživatele lépe chrání proti phishingovým útokům. Útočníci nemohou tak snadno vylákat z uživatele heslo, protože k přihlášení do systému jsou nutné dva kroky a ne jen pouhé zadání hesla.

    Možnost dvoufaktorového ověřování účtu si uživatelé mohou zapnout v aplikaci:

    Informační systém Nastavení (ozubené kolečko vpravo dole v patičce stránky) Dvoufaktorové ověřování účtu

    Preferovaným způsobem ověření je použití aplikace Notifikace IS MU, která je dostupná z oficiálních obchodů Google Play a Apple App Store (viz otázka Jak si nainstaluji notifikační aplikaci IS MU?). Další podporované možnosti ověřování:

    • Identita občana – Portál Identity občana umožňuje elektronické ověření totožnosti a údaje o tomto ověření vrátí zabezpečeným kanálem systému IS MU. Pokud nemá uživatel svoji identitu občana aktivovanou, můžete tak učinit pomocí návodu.
    • Ověřovací aplikace (TOTP) – Po aktivaci tohoto typu ověření použije uživatel aplikaci, která vygeneruje časově závislé jednorázové heslo (TOTP). Kromě svého hesla do informačního systému uživatel zadává při přihlášení i toto časově závislé jednorázové heslo.

      Příklady ověřovacích aplikací: FreeOTP, Google Authenticator (Android, iOS), Microsoft Authenticator (Android, iOS).

    Tip

    Hlavním rozdílem mezi jednotlivými typy ověření je závislost na dostupnosti služby. Použití aplikace Notifikace IS MU je nejspolehlivějším způsobem ověření přihlášení.

    Podrobný videonávod s nastavením všech možností:

    Co když zapomenu mobil doma?

    Pokud má uživatel nastavené dvoufaktorové ověřování účtu, nebude se moct do svého účtu přihlásit na svém počítači, ale třeba ani v počítačových učebnách (např. při závěrečné zkoušce předmětu v PC učebně). Bude mu chybět druhý faktor přihlášení (tj. obvykle aplikace na mobilním telefonu). V případě dvoufaktorového ověřování účtu přes Notifikační aplikaci IS MU (preferovaná varianta) je naštěstí pro uživatele pro takové situace k dispozici možnost nouzové deaktivace dvoufaktorového ověřování účtu přes e-mail. Více informací v otázce Co když jsem zapomněl doma telefon a nemohu potvrdit přihlášení do IS MU?

    Nikdy nepotvrzujte žádný požadavek, který neprovádíte Vy sami!

    Každý požadavek na potvrzení, který Vám do aplikace přijde, obsahuje kontrolní číselný kód. Stejný kód je zobrazen v IS MU. Dále pod odkazem „Více…“ můžete vidět adresu počítače, ze kterého byl požadavek odeslán.

    Obdržíte-li požadavek, který jste nezadal/a, tak jej nikdy nepotvrzujte. Stejně tak nikdy nepotvrzujte požadavek na základě telefonického hovoru. Pokud neznámý požadavek obdržíte, může to znamenat, že Váš účet v IS MU byl napaden útočníkem, který zná Vaše přihlašovací údaje. V tomto případě byste měl/a neprodleně změnit přihlašovací údaje (viz Změna primárního hesla) a situaci ihned nahlásit na istech@fi.muni.cz.


Nenašli jste odpověď? Pošlete nám svůj dotaz na istech(zavináč/atsign)fi(tečka/dot)muni(tečka/dot)cz.