Vzdělávání jedinců s postižením je jedním z důležitých témat. Je třeba říci, že stále více
odborníků u nás i v zahraničí je přesvědčeno, že žáci s postižením potřebují stupňovitý systém
pedagogické podpory. Hlavním tématem monografie je provedení komplexní analýzy problematiky edukace
žáků s potížemi v učení – žáků s lehkým mentálním postižením v rámci inkluzivního vzdělávání.
V teoretických kapitolách monografie jsou prezentovány základní východiska zkoumaného problému,
souvisejí s vymezením filozofických, metodologických, axiologických, normativních
a historiografických východisek s akcentem na inkluzi žáků s postižením, úžeji s lehkým mentálním
postižením. Cílem výzkumného šetření bylo analyzovat faktory ovlivňující inkluzivní vzdělávání žáků
s lehkým mentálním postižením ve školách hlavního vzdělávacího proudu. Jednalo se o specifikaci
podpůrných opatření využívaných v inkluzivní třídě, sledování indikátorů efektivity inkluzivního
vzdělávání žáků s LMP.