Kniha nahlíží na sportovní talent z pohledu rozličných vědních disciplín – především pak
kinantropologie, psychologie, sociologie, genetiky a filozofie. Talent je definován jako potenciál
k budoucímu výkonu. Předznamenává množství vynaloženého úsilí, nutného k dosažení určité
výkonnostní úrovně, i její maximální výši. Zahrnuje jak vrozené vlohy a z nich se vyvíjející
schopnosti, tak i další vlivy nutné k výkonnostnímu růstu sportovce – především psychické
vlastnosti. Talent má dynamickou podobu. Jedná se o rozvíjející se fenomén, podléhající působení
zrání, náhody, prostředí či procvičování. Jednotlivé komponenty, ze kterých se skládá, se
nesčítají, ale spíše se jejich vlivy násobí. Vztahuje se ke konkrétní sportovní disciplíně. Podle
míry výjimečnosti pak lze hovořit o úrovních talentu, avšak práh talentu podléhá přesvědčení
badatele, přičemž jen menšina lidí je talentovaná. Identifikace a detekce talentu je rozebírána ze
tří hledisek: biologické (biological), motoricky-výkonové (performance) a psychologické
(psychological) perspektivy. Jsou rozpoznány výhody a nedostatky
jednotlivých přístupů a doplňují
je praktická doporučení. V rámci posuzování sportovního talentu je potřeba zohlednit všechna tři
výše zmíněná hlediska, přesto však výpovědní hodnota měření u dětí zůstává nízká. I z toho důvodu
by diagnostika talentovanosti měla sloužit spíše jako východisko pro rozvoj výkonnosti, než jako
nástroj k selekci. Další část knihy diskutuje podíly genetiky a prostředí na utváření schopností.
Hlavní faktory prostředí jsou pro kontext sportu nově rozčleněny do systémů za využití tradičního
ekologického modelu. Text objasňuje dopad vybraných genů na sportovní výkon. Následně se zabývá
vzájemným působením jednotlivých vlivů. Pochopení podstaty jejich interakce napovídá, kdy a jak s mladým sportovcem pracovat. I proto jsou v navazující kapitole rozebírány možnosti rozvoje talentu.
Diskutována jsou témata jako raná specializace, všestranný rozvoj, mentální trénink, promyšlená hra
a promyšlené získávání zkušeností. Tyto přístupy se zrcadlí v rozličných modelech rozvoje
sportovního talentu, které jsou porovnávány. Monografie dále podrobně popisuje psychologický pohled
na sportovní růst a vrcholový výkon. Je vymezeno několik psychických atributů, které se jeví jako
rozhodující činitelé při vrcholovém výkonu sportovců - psychických charakteristik nutných k rozvoji
výjimečnosti (Psychological characteristics developing excelence). V závěru knihy jsou stanoveny
etické principy, které by měly být v rámci identifikace a rozvoje sportovního talentu dodržovány.
Zohledňují především liberální teorie – právo dítěte na otevřenou společnost Joela Feinberga a teorii spravedlnosti podle Johna Rawlse. Respektování stanovených zásad systematicky zabraňuje
psychickému i fyzickému poškozování dítěte a porušování jeho základních liberálních práv. Publikace
je určena vědecké veřejnosti, studentům kinantropologických oborů, trenérům, rodičům, i samotným
sportovcům. Obsahuje příběhy vybraných špičkových sportovců i řadu praktických doporučení. Součástí
textu jsou rozhovory, které se uskutečnily s českými sportovními osobnostmi. Vybrané pasáže jsou
tematicky zakomponovány do textu. Celkově si monografie klade za cíl posunout vnímání problematiky
sportovního talentu širokou veřejností. Tato změna postoje dlouhodobě vyústí v kvalitnější práci s mladými sportovci, která umožní naplnit jejich potenciál a současně bude méně ohrožující pro jejich
zdravý vývoj. …víceméně