Podniková ekonomika
Předmět Podniková ekonomika navazuje na vstupní část výuky základů předřazeného předmětu Ekonomika organizací. Podnik je zde vnímán v kontextu čtyř základních hledisek. Prvním je vnímání podniku jako tvůrce hodnoty z hlediska existující poptávky na trhu. Dalším hlediskem je rozhodování o produkci podniku z pohledu analýzy nákladů a produktivity doplněné o vědeckotechnický rozvoj a s tím související inovace v podniku. Následuje hledisko realizace produkce na trhu v rámci odbytu a s tím související stanovení cen, jako nástroje k dosažení hlavních podnikových cílů. Posledním hlediskem je kapitálová výstavba podniku z hlediska investičního a finančního rozhodování.
Cílem předmětu je studentům přiblížit fungování podniku v návaznosti na znalosti z Mikroekonomie, Ekonomiky organizací, Finančního účetnictví, zároveň se stává základem pro navazující předměty jako je Management I, Marketing I, Manažerské účetnictví a Finanční řízení tak, aby student dokázal pochopit základní principy a fungování podniku v oblasti podnikového hospodářství. Kromě osvojení základních pojmů teoretického konceptu, je cílem předmětu seznámit studenty s provázaností a komplexností vztahů v podnikové praxi bez ohledu na profesní zaměření podniku.
- Rozvrh: jaro 2022
So 26. 2. 12:00–15:50
P302a, Pá 8. 4. 16:00–19:50
P302b, So 7. 5. 8:00–11:50
P302a
- Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Vyučující
Osnova
1.Podnik jako tvůrce hodnoty
• Vztah podnikové ekonomiky a mikroekonomie
• Porterův hodnotový řetězec
• Primární a podpůrné podnikové funkce
• Hmotné, informační a finanční toky v podniku
2. Typologie podniků
• Specifika výrobních podniků,
• Specifika podniků v oblasti služeb
• Malé a střední podniky
• Family business
3. Poptávka po produktu
• Poptávka - teoretická východiska z pohledu podnikové ekonomiky
analýza poptávky, odhad, předpověď
4 Podnikatelské prostředí
• vymezení podnikatelského prostředí
• identifikace důležitých stakeholders
• základní vymezení tržních strategií
5 Analýza nákladů v podniku
• Vymezení a klasifikace nákladů
• Členění nákladů podle závislosti na objemu prováděných výkonů
6 Hlavní podnikové funkce - řízení vstupních operací
• Nákupní marketingový mix
• Aktivity marketingového nákupního procesu
• Řízení zásob
• Nákupní logistika a strategické řízení nákupu
7 Hlavní podnikové funkce -zhotovení produktu
• Pojetí výrobní činnosti
• Výrobní program
• výrobní proces
• Životní cyklus produktu
• Strategie rychlého sbírání tržeb
8 Odbytová funkce
Plánování odbytu
Stanovení obchodní strategie a odbytových cílů
Segmentace a výzkum trhu
Analýza podniku
Nástroje odbytové politiky
Procesy v rámci výrobkové politiky
Procesy komunikace mezi podnikem a zákazníky
Distribuční procesy
Cenotvorba
9 Podpůrné podnikové funkce - Lidské zdroje
• Charakteristika personální práce
• Plánování pracovníků
• Organizace personální práce
10 Podpůrné podnikové funkce - Řízení investic v podniku
• majetková a kapitálová struktura podniku
• Majetková struktura podniku
• Pravidla financování a kapitálová struktura
• Pojmy investice a financování
• Hodnocení efektivnosti investic
• Analýza bodu zvratu
11 Podpůrné podnikové funkce – Financování v podniku
● Běžné financování
● Pracovní kapitál
● podnikové početnictví
12 Podpůrné podnikové funkce - technologický rozvoj a inovace v podniku
● typologie a řády inovací
● etapy inovačního procesu
● inovace a invence
● inovace jako konkurenční výhoda