Ekonomika a řízení pojišťoven
Cílem předmětu je poskytnout studentům poznatky o základních aspektech ekonomiky pojišťovnictví a principech hospodaření a finančního řízení komerční pojišťovny. Během výuky se studenti seznámí s principy podnikání pojišťoven, včetně obchodní činnosti, způsobů tvorby technických rezerv a investiční činnosti.
- Rozvrh: jaro 2022
So 5. 3. 12:00–15:50
P102, Pá 1. 4. 12:00–15:50
P102, Pá 13. 5. 12:00–15:50
P102
- Katedra financí – Ekonomicko-správní fakulta
Vyučující
Osnova
Tematický plán tutoriálů:
1. Mikroekonomie pojišťovnictví I – Poptávka po pojištění.
Hypotéza očekávaného užitku (expected utility hypothesis) v pojištění a její alternativy. Poptávka firem po pojištění (faktory ovlivňující poptávku firem po pojištění, výhody pojištění, přehled empirických studií).
2. Komerční pojišťovna jako podnikatelský subjekt.
Teorie růstu pojistné firmy. Model podnikání pojišťovny. Pojistné technologie. Ekonomicko-právní aspekty podnikání pojišťovny v ČR.
3. Marketingové řízení pojišťovny.
Distribuční sítě a distribuční kanály pojistných produktů. Cenová strategie. Řízení vztahů se zákazníky (CRM). Marketingová komunikace (firemní identita, reklama, podpora prodeje, direct marketing).
4. Řízení pasiv pojišťovny. Technické rezervy pojišťovny. Principy tvorby technických rezerv. Testování postačitelností technických rezerv.
5. Řízení aktiv pojišťovny. Investiční činnost pojišťovny. Finanční umístění aktiv pojišťovny. Optimalizace investičního portfolia pojišťovny se zohledněním aktuálních právních předpisů a dalších možných kritérií.
6. Analýza finanční situace pojišťovny. Měření efektivnosti hospodaření. Faktory ovlivňující výsledky hospodaření pojišťovny.
7. Asset Liability Management v pojišťovně. Význam ALM v hospodaření pojišťovny. Proces a metody ALM.
8. Mikroekonomie pojišťovnictví II – Nabídka pojištění.
Finanční modely tvorby ceny v pojišťovnictví (Insurance CAPM, aplikace option pricing). Důležitost Economies of Scale a Economies of Scope v nabídce pojišťoven. Výpočty efektivity pojistných trhů pomocí Data Envelopment Analysis.
9. Solventnost pojišťoven a regulace pojišťovnictví podle směrnice Solvency II. Finanční stabilita pojišťovny. Solventnost pojišťovny. Testy solventnosti. Pravidla Solvency II.
10. Tržní disciplína v pojišťovnictví I.
Corporate governance a compliance v pojišťovnictví. Tržní selhání a asymetrie informací na pojistném trhu.
11. Tržní disciplína v pojišťovnictví II. Audit pojišťovny (typy auditu, dopady na pojišťovnu, přínosy, rizika). Rating pojišťovny (klasifikace, význam, metodika tvorby ratingu pojišťovny).
12. Oceňování pojišťoven (relative valuation, embedded value, fundamental valuation).