Regionální ekonomie a politika 2
Po obsahové stránce lze výuku předmětu rozčlenit na dvě základní části: teoretickou a aplikační. V první z nich je podán ucelený přehled teorií regionálního rozvoje. V aplikační oblasti je pozornost soustředěna zejména na problematiku hodnocení kvality podnikatelského prostředí, představující spolu s kvalitou firem základní komponenty regionální konkurenceschopnosti, a dále na vybrané dílčí problémové oblasti (např. interaktivní modely regionální konkurenceschopnosti, mezinárodní spolupráce malých a středních firem). Příslušné poznatky jsou návazně prezentovány z pohledu tvorby koncepčních a strategických dokumentů cílených na podporu regionálního rozvoje a jejich využití v rámci specifických nástrojů podpory regionálního rozvoje (investiční pobídky, regionální marketing).
- Rozvrh: jaro 2022
So 19. 2. 12:00–15:50
P403, So 19. 3. 12:00–15:50
P403, So 30. 4. 12:00–15:50
P403
- Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Vyučující
Osnova
1.Neoklasické a neoliberální teorie regionálního rozvoje (např. růstové účetnictví nová ekonomická geografie a nová teorie růstu) a jejich průmět v regionální politice.
2 Keynesiánské teorie (např. Harrod-Domarův růstový model, teorie nerovnoměrného rozvoje) a jejich průmět v regionální politice.
3 Strukturalistické a regulační teorie (neomarxistické teorie, kalifornská škola) a jejich průmět v regionální politice.
4 Kriticko-realistické a institucionální teorie (teorie územních děleb práce, teorie učících se regionů) a jejich průmět v regionální politice.
5 Současná regionální politika ve vazbě na teorie regionálního rozvoje (shrnutí).
6 Regionální interdependence a podmíněnost regionálního rozvoje (potenciál ovlivnění a potenciál reakce).
7 Mezinárodní spolupráce malých a středních firem (hlavní typy spolupráce, navázání spolupráce, podpůrná infrastruktura).
8 Hodnocení kvality podnikatelského prostředí (národní a regionální modely hodnocení), výběr hlavních faktorů a podnikatelské preference.
9 Aplikace regionálního modelu hodnocení na příkladě ČR (vývojové změny podnikatelských preferencí).
10 Ekonomická integrace prostoru (tvorba územních rozvojových os a podnikatelských sítí).
11 Investiční pobídky a jejich systémy (příklady vybraných zemí včetně ČR)
12 Regionální marketing, vybrané příklady (typy marketingových strategií, volba marketingového mixu).
13 Tržně orientované strategie regionálního rozvoje, teoretická východiska a praktické souvislosti.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.