Kniha se zaměřuje na otázku, jakými metodami by bylo možné dosahovat srovnatelnosti testových verzí
ve zkouškách vysoké důležitosti, a tím i srovnatelnosti a spravedlivosti při interpretaci výsledků
těchto zkoušek. Výzkum byl realizován na didaktických testech použitých ve slovenské maturitní
zkoušce z anglického jazyka na úrovni B1 v testech receptivních dovedností realizovaných v jarních
termínech 2012–2015. Teoretická analýza dostupných metod a aplikace některých z nich na zmíněné
testové verze ukázaly, že je možné nalézt a aplikovat takové metody, které nejenže mohou upozornit
na problematické oblasti při vývoji testových verzí, nýbrž také umožní srovnatelnosti testových
verzí dosahovat. To může napomoci k tomu, aby interpretace výsledků žáků konajících zkoušky
v různých termínech byla srovnatelná, spravedlivá a validní, tedy aby výsledky vypovídaly
smysluplným způsobem o měřeném konstruktu, tj. úrovni jazykové způsobilosti žáků.