CzechIS MU Login

Kurz Duševní zdraví, well-being a odolnost začínajících vyučujících (PS2024)

This item is currently unavailable.

Bližší informace naleznete zde: http://www.ped.muni.cz/celozivotni-vzdelavani/kurzy.

Charakteristika kurzu:
Podpora duševního zdraví a osobní pohody je důležitou součástí naší učitelské profese. To, jak se cítíme a jakým způsobem na sebe pohlížíme, významně ovlivňuje kvalitu naší práce ve třídě. Jinak řečeno, vedle plánu výukové hodiny je také důležité připravit na výuku sebe sama.
Tento kurz, vedený formou workshopu, nabídne možnost osvojit si některé individuální techniky k posílení duševního zdraví a osobní pohody začínajícího vyučujícího. Workshop je postaven na 1) informacích podložených důkazy a 2) praktických tipech pro každodenní praxi. Součástí workshopu je sdílení zkušeností a vzájemná podpora mezi účastníky.

Kurz je určen začínajícím vyučujícím do přibližně tří let praxe. Kurz rozvíjí kompetence:
- Spolupracuji s kolegy a kolegyněmi ve prospěch žáků a žákyň a společného profesního růstu se záměrem tvořit bezpečné a podporující prostředí.
- Systematicky pečuji o své duševní zdraví a psychohygienu.
- Vytvářím bezpečné prostředí pro učení.
- Systematicky pracuji na utváření svého sebepojetí v roli učitele či učitelky a na svém profesním rozvoji.

Požadované předpoklady uchazeče:
Kurzu se mohou zúčastnit začínající vyučující 1. i 2. stupně ZŠ, případně i studující navazujícího magisterského studia, kteří již vyučují. Kurz je doporučený začínajícím vyučujícím s praxí od 1 měsíce do přibližně 3 let, na velikosti úvazku nezáleží.

Profil absolventa:
Absolvent kurzu bude mít přehled o faktorech zvyšujících osobní pohodu a duševní zdraví začínajícího vyučujícího, o možných nástrojích podpory duševního zdraví a osobní pohody začínajícího vyučujícího a bude schopen vytvořit plán podpory vlastního duševního zdraví a osobní pohody v prvním roce výuky.

    Garant kurzu: Mgr. Marek Matouš Bula

    Lektor kurzu: Mgr. Marek Matouš Bula

    Medailonek lektora:
    Jsem učitel, lektor a vědecký pracovník. Jako učitel působím devátým rokem. Sedm let jsem učil na základní škole. Druhým rokem jsem vyučující na gymnáziu, kde se věnuji osobnostně sociálnímu rozvoji. Dále vedu workshopy a semináře na téma podpory well-beinngu, kterými prošlo více jako 250 lidí. V rámci univerzity působím jako asistent na PedF při Katedře pedagogiky a při děkanátu na PřF v rámci prostoru J4. Můj výzkum je zaměřen na podporu wellbeingu žáků i vyučujících. Přes deset let vzdělávám dospělé v tématu výchovy a vzdělávání v Junáku.

    Reference:
    Nikdy mě nenapadlo, že bych mohla do výuky zapojit i sebe - své silné stránky a životní hodnoty. Vždy jsem se zaměřovala na didaktiku. Nyní dokážu vyučovat upřímněji, víc sobě na míru, což se podepisuje pozitivně na studujících a na výsledku. I já z toho mám větší radost a elán do budoucna.
    Daniela

    Největší dopad na mě měly aktivity zaměřené na naše hodnoty. Jejich uvědomění a následné využití pro tvorbu role učitele mi ohromně pomohlo zvládnout se poprvé postavit za katedru.
    Laura

    Délka kurzu: 4 setkání po 180 minutách (celkem 16 vyučovacích hodin – 4x 4 vyučovací hodiny)

    Termín a místo konání kurzu:
    17. 10. 2024
    31. 10. 2024
    21. 11. 2024
    5. 12. 2024
    Workshopy budou probíhat v prostorách PdF MU (místo konání bude upřesněno) vždy od 15.00 do 18.50.

    Obsahový plán kurzu:
    1. setkání: Co ovlivňuje mé duševní zdraví a osobní pohodu?
    - Co je to duševní zdraví a well-being, jakou roli hraje v našem životě a proč má smysl se jím zabývat.
    - Jaké výzvy v oblasti duševního zdraví čekají na začínající vyučující.
    - Podpora duševního zdraví vyučujícího.
    2. setkání: Jakým/ou učitelem/kou jsem?
    - Životní hodnoty v kontextu osobní pohody a celkové životní spokojenosti.
    - Které hodnoty jsou pro mě jako vyučujícího nejdůležitější? Dávám jim dost prostoru ve své práci?
    3. setkání: Práce se stresem, odolnost.
    - Včasné rozpoznání stresu na základě symptomů.
    - Distres, eustres a chronický stres.
    - Copingové strategie, budování resilience.
    4. setkání: Laskavost k sobě, integrace předchozích témat.
    - Práce s vnitřním kritikem, sebehodnocením a vlastními očekáváními.
    - Laskavost ve vztahu k budování bezpečí ve třídě.

    Každým setkáním se bude prolínat tématika budování dobrého klimatu ve třídě i ve sborovně. Mezi jednotlivými setkáními budou nabídnuta cvičení na doma.

    Průběh kurzu a způsob jeho ukončení: Obsah kurzu bude v závěru zhodnocen prostřednictvím evaluačního dotazníku. Absolvent kurzu obdrží papírové osvědčení o absolvování programu celoživotního vzdělávání.

    Cena kurzu: Účastnický poplatek je hrazen z projektu, který je financován z příspěvku MŠMT (Ukazatel I) poskytnutý MU z Programu na podporu strategického řízení vysokých škol (dále jen PPSŘ) pro roky 2022-2025.

    Termín podání přihlášky: PRODLOUŽENO do 6. 10. 2024

    Počet uchazečů: min 10, max. 16

    UPOZORNĚNÍ:
    Přihlášení na kurz probíhá formou provedení objednávky kurzu v OC MU. Objednávku kurzu provádí sám zájemce na svou osobu.

    Zájemci, kteří nejsou absolventi MU, uvedou v objednávce do kolonky Poznámka místo narození, příp. i rodné příjmení (z důvodu vystavení osvědčení).

Total: 0 CZK incl. VAT