Jedná se o učební texty, které jsou určené pro posluchače Pedagogické fakulty MU a Fakulty
sportovních studií MU. Obsahují 40 stran textu a stejný počet stran je určený pro pracovní listy.
Předkládané učební texty mají sloužit především jako soubor návodů na praktické činnosti, které lze
dělat s žáky ve škole i mimo školu a které by měly vést k dovednostem a vědomostem spojených
s orientací v přírodě. V úvodní kapitole „Proč učit orientaci v přírodě“, je uvedený i návod, jak
zařadit tuto tematiku do „Školního vzdělávacího programu“.
Metodický postup si autoři rozdělují do tří částí, ke kterým jsou vypracovány i metodické listy:
1. části se týká podkapitoly č. 2.1 s názvem Přípravná etapa, která obsahuje teoretickou přípravu
v podobě cílů výuky kartografie a topografie a základy nácviku orientace ve třídě a v blízkosti
školy. Pracuje se především s plány třídy a školy, s mentálními mapami, dále se učí určit pochodový
úhel, orientovat mapu podle buzoly apod.
2. části se týká podkapitola 2.2 s názvem Základní etapa, která
obsahuje základy nácviku orientace
v terénu podle plánů a různých druhů map.
3. části se týká podkapitola 2.3 s názvem Speciální etapa, která obsahuje nácvik orientace v terénu
pomocí map vytvářených speciálně pro orientační běh. Její součástí je i stručné seznámení s touto
sportovní disciplínou a jejími druhy. Na závěr jsou uvedeny přílohy, které se týkají především
ukázek map na orientační běh. …víceméně