Monografie se zabývá edukací osob s těžkým zdravotním postižením a souběžným postižením více
vadami. Sleduje nové pohledy a přístupy k cílové skupině v kontextu profesionální edukace.
Monografie je členěna do pěti kapitol. První kapitola vymezuje obor Edukace jedinců s více vadami,
zabývá se terminologickými východisky a poskytuje charakteristiku osob s těžkým postižením
a souběžným postižením více vadami. Zvláštní pozornost je věnována komunikaci u těchto osob.
Kapitola druhá objasňuje mechanizmy ovlivňující edukaci žáků s těžkým postižením. Vysvětluje pojetí
edukace a její optimální prostředí, rozebírá procesuální a metodickou stránku edukace, zabývá se
obsahovou stránkou speciálně pedagogické diagnostiky u cílové skupiny a navrhuje postup při
sestavování individuálního vzdělávacího plánu.
Třetí kapitola se zaměřuje na výukové strategie. Charakterizuje využití asistované podpory
v edukaci, zabývá se intervencí v oblasti motoriky, senzoriky a kognitivních procesů, v závěru jsou
uvedeny příklady vybraných facilitacích technik.
Kapitola čtvrtá
je věnována vybraným terapiím a terapeutickým přístupům využívaných u osob s těžkým
postižením a souběžným postižením více vadami.
Poslední kapitola pátá prezentuje výzkumný projekt autorky, který byl zaměřen na analýzu současného
stavu edukace žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. Cílem projektu bylo
analyzovat edukaci v základní škole speciální se zaměřením na využívání alternativních metod práce
a zjištění důsledků zdravotního postižení na proces vzdělávání. Šetření mělo charakter
kvantitativního výzkumu, v jehož rámci byla použita technika anonymního dotazníku vlastní
konstrukce. …moreless