Pedagogika„Vzdělání má hořké kořínky, ale sladké ovoce.“ |
Široce uplatnitelné dovednosti práce s odborným textem a rozvinuté komunikační kompetence (včetně kompetencí v oblasti zkušenostně-reflektivního učení a soft skills) může absolvent využít v celé řadě zaměstnání i v celoživotním učení. Jedná se zejména o schopnost vyspělého písemného (tvorba odborných, populárně naučných a publicistických textů, včetně projektových žádostí) a mluveného (prezentační dovednosti) projevu.
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- popsat hlavní pedagogické koncepce a směry ve vývoji a zhodnotit současné tendence
- interpretovat procesy řízení a správy školských institucí a vzdělávacího systému
- orientovat se v procesech, principech a mechanismech vzdělávací politiky na národní a evropské úrovni
- charakterizovat hlavní vývojové trendy evropského školství, včetně inovativních koncepcí vzdělávání
- charakterizovat základní teorie vyučování a učení, teorie kurikula a teorie školy
- zhodnotit cíle výuky na různých stupních (typech) školských institucí pro různé cílové skupiny
- využívat principů projektového managementu při tvorbě i realizaci projektů ve vzdělávání
- využívat širokou škálu vzdělávacích metod a technik pracujících se zkušeností a reflexí s vědomím jejich specifik, a bude je schopen tvořivě upravovat v závislosti na potřebách konkrétních cílových skupin
- charakterizovat a zhodnotit teorie, koncepty a metody soudobého poznání v pedagogických (i příbuzných disciplínách) vztahujících se k procesu vyučování a učení
- charakterizovat různé formy a kritéria vnější a vnitřní evaluace a sebeevaluace ve vzdělávacích institucích
- orientovat se v metodologických postupech pedagogického výzkumu
- analyzovat vzdělávací potřeby různých cílových skupin ve vzdělávání a ve školských institucích
- navrhnout rozvojový projekt v oblasti vzdělávání
- pracovat se širokou škálou reflektivních technik v závislosti na cílech výchovných a vzdělávacích programů a potřebách konkrétní skupiny klientů
Dále se absolventi uplatňují ve vzdělávacích agenturách, konzultačních společnostech, neziskových organizacích i státních výchovných a vzdělávacích institucích, v nichž se realizují výchovné a vzdělávací aktivity přednostně využívající zkušenostně-reflektivní učení.
Rovněž absolventi nacházejí uplatnění jako výzkumní pracovníci v oblasti vzdělávání na různých výzkumných pracovištích.
- Bez profesního postavení
Koncepce studia oboru Pedagogika vychází z faktu, že absolvent bakalářského studia Pedagogiky (či příbuzného oboru) je připraven pro pedagogickou práci s lidmi všech věkových kategorií a v různých institucích zabývajících se vzděláváním. Současně studium vychází z premisy, že studenti mají dobré znalosti a dovednosti v oblasti pedagogické teorie i základů metodologie empirického výzkumu.
V souladu se studijním programem a charakterem navazujícího magisterského studia je obor Pedagogika zaměřen na následující oblasti:
Teoretickou: Studenti si osvojují komplexní teoretické znalosti a odborné kompetence důležité pro výkon různých profesí v oblasti výchovy a vzdělávání. Získávají přehled o současném pojetí vzdělanosti a filozofie výchovy včetně teorií učení, budou znát problematiku školské politiky i školských a vzdělávacích systémů (v ČR i v zahraničí), osvojí si kompetence v oblasti výzkumu sociálních i pedagogických jevů, přehled o přístupech k řízení škol a pedagogické evaluaci apod.
Aplikační: Studenti si rozšiřují a prohlubují oborové kompetence, přičemž rozvíjejí zejména schopnosti a dovednosti aplikovat získané odborné kompetence ve třech oblastech tematického zaměření studia (volitelné moduly): 1. školská správa a vzdělávací politika; 2. zkušenostně reflektivní učení; 3. metodologie výzkumu v pedagogických vědách.
Praktickou: Cílem této oblasti je především rozvoj profesních, ale také odborných, sociálních, osobnostních i komunikačních kompetencí prostřednictvím přímé praxe v institucích zabývajících se výchovou a vzděláváním (v oblasti školské správy, v oblasti přípravy a realizace školských a vzdělávacích projektů i v oblasti pedagogického výzkumu). Součástí rozvoje profesních kompetencí studentů je také účast expertů z praxe na výuce předmětů, které předcházejí praxi, a také podíl odborníků z terénu na reflexi praxe studentů.
0
Aktivní studenti
|
2
|