Speciální pedagogika (angl.) – Katalog oborů MU
Speciální pedagogika (angl.) |
Cílem oboru Speciální pedagogika je připravit speciální pedagogy pro speciálně pedagogickou činnost ve třídách zřízených pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) v základních školách, ve školách pro žáky se SVP, v základních školách speciálních ve funkci asistenta pedagoga, ve školských zařízeních, v mateřských školách s edukací dětí se SVP, v dětských domovech, v domovech mládeže a pro činnost v zařízeních sociálních služeb. Obor je realizován ve formě prezenční a kombinované. Studijní obor Speciální pedagogika je zpracován v souladu s aktuálním zněním Standardů Akreditační komise pro studijní program Speciální pedagogika. Je vnitřně členěn do šesti specializací složených ze dvou oborů. Jedná se o logopedii a surdopedii, o psychopedii ve spojení se somatopedií, oftalmopedií, etopedií, nově také s logopedií a zdravotním postižením v dospělosti. Tyto specializace tvoří základ pro navazující magisterské studium.
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- získat všeobecné vědomosti a dovednosti speciální pedagogiky;
- získat odborné speciální znalosti a dovednosti speciální pedagogiky;
- ovládnout pomocné edukační, výchovné a komunikační vědomosti a dovednosti;
- aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově dětí a žáků se SVP do jejich výuky;
- ovládat práci s dětmi/žáky se SVP na úrovni asistenta pedagoga;
- metodologicky navrhnout a zpracovat případovou studii žáka se SVP.
- Asistent pedagoga
- Učitel mateřské školy
- Vychovatel
Vymezení výstupních znalostí a dovedností – všeobecných, odborných a speciálních:
- všeobecný základ: pedagogika-psychologie ve společném základu, cizí jazyk (AJ, NJ), metodologie, internacionalizace oboru speciální pedagogika;
- speciálně pedagogický základ: základy speciálně pedagogických předmětů, základy zdravotních nauk, inkluzivní speciální pedagogika, speciálněpedagogická diagnostika, patopsychologie, medicínská propedeutika (pediatrie, neurologie, ORL foniatrie, psychiatrie), sociologie pro speciální pedagogy, sociální práce a aplikace metod sociální práce pro speciálního pedagoga;
- specializace: psychopedie, logopedie, surdopedie, somatopedie, oftalmopedie, etopedie, zdravotní postižení v dospělosti. Společenskovědní a univerzitní základ. 20%. Speciálněpedagogický základ: 30%. Medicínská propedeutika: 5%. Odborná praxe: 30%
Praktické dovednosti dle studijního oboru: 15%. Standardní doba programu činí 3 roky (6 semestrů). Pro přístup ke státní závěrečné zkoušce musí studenti získat celkově 180 kreditů za povinné, povinně volitelné a volitelné předměty (viz standardy oboru Speciální pedagogika). Studenti se řídí průchodem studiem studijním katalogem svého imatrikulačního ročníku. Přístup ke studijním katalogům jednotlivých imatrikulačních ročníků lze nalézt na stránkách fakulty.
Odborná praxe souvislá 1 – 4 týdny
Odborná praxe průběžná 2 – 1 den v týdnu
Odborná praxe souvislá 2 – 2 týdny
Speciálněpedagogická praxe diagnostická – 20 hodin (kombinovaná forma)
Odborná praxe souvislá – 40 hodin (kombinovaná forma)
Při realizace praxe se postupuje podle Manuálu pro pedagogickou praxi (autoři Bartoňová, M., Pipeková, J., Brno: MU, 2011). Bližší informace viz http://www.ped.muni.cz/wsedu
Obhajoba bakalářské práce (pokud je zadaná na katedře, i když bude zadaná na jiné katedře, téma bude vždy speciálně pedagogické). Viz Oborové standardy Speciální pedagogiky pro závěrečné práce (http://www.ped.muni.cz/wsedu).
Část povinná:
Inkluzivní speciální pedagogika (písemný test, 50 otázek).
Část povinně volitelná:
Student si volí jeden předmět ze skupiny A, druhý předmět ze skupiny B. Pokud chce studovat logopedii v navazujícím magisterském studiu – obor Speciální pedagogika pro učitele, pak si k logopedii volí předmět Psychopedie ze skupiny B. V obou předmětech SZZ student dostane ke zkoušce po dvou otázkách.
Volba A: Logopedie nebo psychopedie. Volba B: Surdopedie, somatopedie, oftalmopedie, etopedie, psychopedie, zdravotní postižení v dospělosti.
0
Aktivní studenti
|
0
|