Učitelství zeměpisu pro základní školy – Katalog oborů MU
Učitelství zeměpisu pro základní školy„Geografie Ti umožní poznávat nejen zákonitosti rozmístění lidí a přírody, ale pomůže Ti hledat i svoje místo v životě.“ |
Tento studijní obor je určen absolventům bakalářského studia stejného zaměření (resp. stejné kombinace oborů).
Cílem studia je poskytnout studentům integrované znalosti a dovednosti vycházející z oboru geografie, transformované do učebního předmětu prostřednictvím oborové didaktiky, za podpory pedagogických
a psychologických disciplín a s oporou o aktuální výzkumné poznatky. Studium dále formuje a rozvíjí dovednosti týkající se reflexe procesu výuky na odpovídajících typech a stupních škol. Podporuje dovednost sebereflexe v roli učitele a přijetí morálních závazků a etiky učitelství. Tímto směřuje k přípravě učitelů základních škol všeobecně vzdělávacího oboru zeměpis (zpravidla v kombinaci dvou oborů) jako součásti vzdělávací oblasti Člověk a příroda s přesahem do vzdělávací oblasti Člověk a společnost vymezené v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání.
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- Znát geografii jako vědní obor, mít přehled o zeměpisném kurikulu a pomáhat tak žákům pochopit podstatu zeměpisu jako hraniční disciplíny mezi přírodními a humanitními vědami.
- Pracovat s metodami geografického výzkumu zejména v oblasti sběru dat a práce v terénu a umět je používat i ve výuce zeměpisu jako silných výukových strategií.
- Podporovat rozvoj geografického myšlení u žáků na základě vzájemné komunikace a vhodně zvolených forem a metod výuky.
- Pracovat s metodami pedagogického výzkumu v oblasti hodnocení kvality výuky a sebereflexe jako nástroje pro osobnostní rozvoj.
- Porozumět věkovým zvláštnostem žáků a studentů, které učí a vytvořit bezpečné, podpůrné a intelektuálně náročné prostředí pro vzdělávání.
- Plánovat, hodnotit, vytvářet zprávy a závěry, reagovat na změny ve vzdělávací soustavě a v souladu s touto činností se snažit o postupný profesní růst a rozvoj.
- Komunikovat s žáky i s ostatními účastníky edukačního procesu, tj. s rodiči, s kolegy, s pracovníky poradenských zařízení a dalšími odborníky a partnery školy. Spolupracovat s nimi při hledání vhodných cest a strategií k rozvoji dítěte i školy.
- Učitel druhého stupně základní školy
Nutnou podmínkou úspěšného absolvování studia v každém programu nebo oboru je získání kreditů za absolvování předmětů v předepsané skladbě, v celkové hodnotě představující alespoň minimální kreditovou hodnotu studia. Celkem je třeba získat v navazujícím magisterském studiu 120 kreditů.
kompetence rozvíjí v dalším vzdělávání.
- Zeměpis včetně oborové didaktiky;
- Druhý obor včetně oborové didaktiky;
- Obhajoba diplomové práce;
- Pedagogicko-psychologický základ pro navazující magisterské studium.
Předměty státní zkoušky vychází z pilířových disciplín geografie a oborové didaktiky. Okruhy otázek státní závěrečné zkoušky z předmětu Zeměpis s didaktikou se skládají ze tří částí, které odpovídají skladbě předmětů v navazujícím magisterském studiu – student losuje jedno z témat a odpovídá na dílčí otázky v nich uvedených. U přípravy i odpovědí musí studenti prokázat, že umějí pracovat s atlasem a zvládají vyšší úrovně kartografických dovedností. Otázky se skládají ze tří částí:
Část A tvoří okruhy z didaktiky geografie, které mají pedagogicko-psychologickou část a část praktickou, která se týká zpracování konkrétního tematického celku.
Část B tvoří okruhy z předmětů regionální geografie Evropy, Asie a Afriky. Ameriky, Austrálie a Oceánie a polárních oblastí. České republiky.
Část C tvoří okruhy z předmětů Nauka o krajině, Užitečná geografie.
0
Aktivní studenti
|
0
|