Didaktika cizího jazyka (něm.) – Katalog oborů MU
Didaktika cizího jazyka (něm.)„Porozumění světu skrze učení se cizím jazykům.“ |
Interdisciplinární charakter didaktiky cizích jazyků vyplývá z jejího úzkého vztahu k řadě dalších disciplín, zejména k filozofii, pedagogice a obecné didaktice, psychologii, teorii osvojování jazyka, lingvistice, kulturním studiím, literární vědě a mnoha dalším. Studenti se seznámí s moderními přístupy k učení a vyučování cizím jazykům na základě teoretických poznatků výše uvedených pomocných věd a jsou systematicky připravováni k samostatné výzkumné činnosti a k expertní analytické práci. Díky svému interdisciplinárnímu či
transdisciplinárnímu charakteru se tento výzkum pokouší blíže osvětlit institucionalizované vyučování cizích jazyků z různých perspektiv a na tomto základě na základě empiricky ověřených výsledků napomoci vytváření nových impulsů pro efektivnější procesy učení se a vyučování cizích jazyků.
Studium je určeno absolventům magisterského studia: - Učitelství cizího jazyka pro 2. stupeň základní školy nebo pro střední školy, případně absolventům studia Učitelství pro 1. stupeň se specializací v cizím jazyce - Filologie, pokud uchazeč absolvoval doplňující pedagogické vzdělání. Jeho snahou je poskytnout budoucím badatelům, případně expertům pro decizní sféru kvalitní vědeckou přípravu v oblasti didaktiky anglického, německého, francouzského či ruského jazyka.
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- má přehled v oblasti vzdělávacích teorií a dokáže analyzovat a interpretovat problematiku teorie školy, teorie kurikula a teorie výuky;
- rozumí komplexní problematice osvojování jazyka a je schopen vyhodnocovat implikace teorie osvojování jazyka pro edukační praxi a aplikovat získané expertní znalosti dané problematiky v rámci výzkumu učení a vyučování cizího jazyka;
- rozumí metodologii výzkumu v didaktice cizích jazyků;
- dokáže aplikovat řadu výzkumných metod a postupů, je schopen samostatně a tvořivě koncipovat, realizovat a interpretovat výzkum v didaktice cizích jazyků;
- je obeznámen s možnostmi zkoumání cizojazyčného kurikula a jeho projektování se zřetelem k moderním oborově didaktickým konceptům a požadavkům současné společnosti na jazykové vzdělávání;
- rozumí problematice klasických i moderních lingvistických disciplín, zejména v těch oblastech, které jsou relevantní z hlediska didaktiky cizího jazyka (pragmalingvistika, psycholingvistika, neurolingvistika, sociolingvistika);
- je schopen interpretovat specifické vztahy mezi kulturou a jazykem a dokáže aplikovat získané poznatky ve výzkumné činnosti v oblasti cizojazyčného vyučování.
- Učitel druhého stupně základní školy
- Učitel jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky
- Učitel prvního stupně základní školy
- Učitel střední školy
- Učitel vyšší odborné školy
1) Ústní zkouška
První částí ústní státní doktorské zkoušky je rozprava o tezích disertační práce, které představují výtah podstatných částí připravované disertační práce. Druhou částí státní doktorské zkoušky je rozprava, při níž jsou ověřovány (1) znalosti a orientace v pedagogice a metodologii pedagogického výzkumu, (2) v lingvistice, (3) v didaktice cizího jazyka a metodologii výzkumu didaktiky cizích jazyků a dále specializované znalosti z oblasti relevantní pro disertační práci.
2) Obhajoba disertační práce
Studium v doktorském studijním programu směřuje k vytvoření disertační práce, jež podle §47 vysokoškolského zákona „prokazuje schopnost a připravenost k samostatné činnosti v oblasti výzkumu nebo vývoje nebo k samostatné teoretické a tvůrčí umělecké činnosti".
Jako disertační jsou akceptovány originální vědecké teoretické, historicko-srovnávací, metodologické a empirické práce, případně práce, které vhodným způsobem tato pojetí kombinují.
Průběh Státní doktorské zkoušky a obhajoby disertační práce se řídí Studijním a zkušebním řádem MU – viz: http://www.rect.muni.cz/statut/studrad_new.htm (hlava V, článek 30-33).
0
Aktivní studenti
|
0
|