Učitelství fyziky pro základní školy – Katalog oborů MU
Učitelství fyziky pro základní školy„Dobrý učitel fyziky na prvním místě.“ |
V souladu s § 49 zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů, uplatňujeme při přijímání přihlášek ke studiu v navazujících magisterských studijních programech podmínku příbuznosti zvoleného oboru s absolvovaným bakalářským studiem.
Tento studijní obor je určen absolventům bakalářského studia stejného zaměření (resp. stejné kombinace oborů).
Základním cílem vzdělávání v oboru Učitelství fyziky pro základní školy je připravit plně kvalifikovaného učitele fyziky pro základní školy disponujícího potřebnými vědomostmi a dovednostmi z fyziky a didaktiky fyziky. Dále vytvořit postoj k dalšímu samostudiu ve fyzice a didaktice fyziky v rámci profesního celoživotního vzdělávání. Obsahem navazujícího magisterského studia je syntéza nabytých odborných znalostí a tvorba znalostí a dovedností v didaktice fyziky. Odborné znalosti základního kurzu fyziky jsou dále rozšířeny. Oborová didaktika se soustřeďuje se na problematiku základních didaktických znalostí. Integraci didaktiky fyziky s ostatními přírodovědnými obory se věnuje didaktika přírodních věd.
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- použít komplexní a systematicky strukturované oborové vědomosti a dovednosti ve fyzice;
- použít základní vědomosti a dovednosti z didaktiky fyziky;
- mít dostatečné kompetence k výkonu profese učitele fyziky na základní škole.
Absolvent je plně kvalifikován k výkonu profese učitele fyziky na základní škole. Mimo to je kvalifikován působit v mimoškolních institucích.
- Učitel druhého stupně základní školy
Standardní doba studia oboru činí čtyři semestry. Pro přístup ke státní závěrečné zkoušce musí studenti získat celkově 120 kreditů za povinné, povinně volitelné a volitelné předměty. Povinné předměty tvoří základ odborně profilujících předmětů oboru a jejich podíl činí 32 kreditů.
Zásady kontroly a hodnocení studia jsou stanoveny ve Studijním a zkušebním řádu Masarykovy univerzity.
Reflektované pedagogické praxe jsou v souladu s Rámcovou koncepcí PdF MU. Systém pedagogických praxí je nastaven tak, aby dlouhodobě a systematicky směřoval k rozvoji profesních kompetencí studenta a připravil jej na plnohodnotné zvládnutí role učitele.
Obsah státní závěrečné zkoušky je následující:
- Fyzika a didaktika fyziky;
- Obhajoba diplomové práce;
- Pedagogicko-psychologický základ pro navazující magisterské studium.
Předmět státní zkoušky vychází z pilířových disciplín fyziky a didaktiky fyziky. Složením státní zkoušky z předmětu fyzika a didaktika fyziky má student zakončit svoji vysokoškolskou přípravu v jednom z předmětů svojí aprobace, prokázat potřebný rozvoj schopností, osvojení komplexních vědomostí a základních dovedností pro vyučování fyzice na základních školách, nižším stupni gymnázií a učilištích.
Struktura státní závěrečné zkoušky z fyziky
1. Fyzikální část (písemná a ústní):
Cílem této části zkoušky je zjistit stupeň:
- znalostí základních fyzikálních pojmů a představ z jednotlivých fyzikálních oblastí
- schopnosti a dovednosti fyzikálně analyzovat konkrétní situace a realizovat jejich zjednodušení v učivu základní i střední školy
- schopnosti a dovednosti aplikace fyzikálních poznatků v jiných vědách a technice
2. Fyzikálně-didaktická část (písemná a ústní):
Cílem této části zkoušky je ověření:
- znalostí fyzikálně-didaktických metod, forem a prostředků použitelných při výuce fyziky
- schopnosti a dovednosti propojovat poznatky z fyziky, didaktiky fyziky, pedagogiky a psychologie při fyzikálním vzdělávání
- dovednosti transformovat fyzikální poznatky do systému fyziky jako vyučovacího předmětu na základních a středních školách
Písemná část zkoušky se koná obvykle první den, ústní část v dalším dni.
Absolvent magisterského studijního oboru může (po splnění podmínek přijetí) pokračovat v doktorském studiu Didaktika fyziky, popř. Specializace v pedagogice.
0
Aktivní studenti
|
2
|