Sociální práce„Učíme se pomáhat lidem, kteří prožívají nesnáze ve vzájemných vztazích se společností kolem sebe.“ |
Absolvent dovede využívat postupy sociální práce při pomáhání lidem, kteří se svým okolím obtížně udržují kontakty (např. lidé se závislostmi), kteří se ve společnosti obtížně prosazují (např. lidé s postižením), které jejich okolí považuje za hrozbu (např. lidé sociálně vyloučení), kteří jsou ohroženi někým jiným (např. senioři zanedbávaní svými blízkými) nebo kterým se ve společnosti nedostává potřebné podpory (např. ti, kdo nezvládají péči o svého blízkého) apod.
Součástí studia je obohacení vlastní zkušenosti studentů s prací s lidmi, rozvoj schopnosti tyto zkušenosti využívat, popisovat a argumentovat pro ně, mj. pomocí výzkumných metod. Snahou je fungující propojení zkušenosti – teorie – výzkumu. Důležité je, aby student získal znalosti a dovednosti, které mu umožní uvědomovat si a diskutovat etické otázky, které pomáhání lidem s obtížemi ve vztazích s jinými lidmi nebo organizacemi provázejí.
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- rozumět klíčovým pojmům společenských věd, které jsou potřebné pro výkon činností sociálního pracovníka (zejména sociální politika, etika, sociologie, psychologie, právo) a umí je aplikovat při pomoci konkrétnímu klientovi
- posoudit situaci klienta (jedince, skupiny, komunity) z hlediska jeho obtíží ve vztazích se sociálním prostředím a na základě posouzení naplánovat pomoc, která odpovídá situaci klienta
- realizovat pomoc, tj. zprostředkovat interakci (porozumění, kontakt, komunikaci, vyjednávání) mezi klientem a sociálním prostředím
- hodnotit postup pomoci, poznatky použít pro další práci s klientem a seznámit s nimi všechny aktéry pomoci
- zapojit se do přípravy a realizace programů pomoci, resp. sociálních služeb, které jsou zaměřeny na problematiku specifických cílových skupin
- zvládat etické problémy a dilemata, která provázejí přípravu a realizaci pomoci
- využít vlastní zkušenosti, samostatně provést výzkum vedoucí k jejímu obohacení; základní principy výzkumu využít při posuzování problémů, při pomáhání jejich řešení a při vyhodnocování úspěšnosti jejich intervencí
Studium sociální práce na katedře SPSP MU je možné kombinovat se studiem třinácti jiných oborů z MU. Nejčastěji jsou využívány kombinace s obory sociální pedagogika a veřejná politika a lidské zdroje.
Sociální pedagogika
Sociální pedagogika je aplikované odvětví pedagogiky zaměřené na poznání a zvládnutí soudobých postupů pomoci jedincům výchovným působením na rizikové a sociálně znevýhodněné skupiny mládeže a dospělých. Pozornost je také věnována na přípravu pracovníků pro výchovu a pomoc rodinám s problémovými dětmi, mládeži ohrožené drogami, na jedince propuštěné z vazby, s poruchami rodičovství a výchovy, mladistvými delikventy, kázní dětí a jejich právy, dospělé i seniory.
Veřejná politika a lidské zdroje
Veřejná politika a lidské zdroje je obor zaměřený na poznání a zvládnutí soudobých přístupů a metod sociální intervence v oblasti veřejné a sociální politiky, věnuje se též lidským zdrojům v organizacích, které tyto intervence provádějí, a nástrojům, které využívají. Pozornost je také věnována tvorbě, zavádění, koordinaci a hodnocení sociálních služeb, služeb zaměstnanosti, rozvoji lidských zdrojů na ústřední a regionální úrovni a v rámci samosprávných obcí, státních institucí, neziskovém i ziskovém sektoru.
- Sociální pracovník
Součástí bakalářské státní zkoušky je obhajoba bakalářské diplomové práce. Student musí postupovat podle katedrou vyhlášených pravidel a diplomovou práci musí předložit v katedrou požadovaném termínu.
0
Aktivní studenti
|
2
|