Sociální pedagogika„Aktivizuje, podporuje a motivuje ke smyslu života“ |
Dvouoborové studium Sociální pedagogiky studentům poskytne podstatné znalosti a dovednosti z několika oblastí (pilířů studia) – vedle oblasti pedagogické a sociálně pedagogické, také z oblasti psychologické a výzkumně akademické. Nedílnou součástí oboru sociální pedagogika je pilíř osobnostní přípravy, jenž studentům pomáhá nejen v orientaci v jejich profesním životě, ale také v životě osobním. Obor sociální pedagogika klade velký důraz na různé typy praxí, kterými student ještě v době studia prochází (volnočasové praxe, sociálně pedagogické praxe, metodické praxe).
Ze zmíněných pilířů musí student absolvovat povinné a povinně volitelné předměty, které jsou vybrány tak, aby naplnily podstatu oboru a doplňovaly a obohacovaly studium druhého oboru - Environmentální studia / Sociální práce.
Jestliže si student Sociální pedagogiky vybere jako druhý obor Environmentální studia, jeho série znalostí a dovedností se rozšíří o ty, které se orientují na společenskovědní aspekty ekologických problémů. Student pak bude moci využít potence obou oborů v environmentální výchově a osvětě na všech stupních i v profesionalizujících se nevládních a občanských organizacích. V případě, že si student Sociální pedagogiky vybere jako druhý obor Sociální práci, stane se odborníkem, který bude schopen propojit pedagogické a sociologické znalosti a dovednosti, a tak bude schopen účinně pomáhat lidem (jedincům, rodinám, komunitám), kteří vlastními silami nedokážou řešit obtíže ve vztazích s jinými lidmi nebo s organizacemi, např. s úřady, poskytovateli služeb apod.
V obou případech absolvent dvouoborového studia rozšíří portfolio svého budoucího uplatnění.
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- Realizovat pedagogickou a sociální práci s dětmi, mládeží, dospělými a seniory, koncipovat výchovné a preventivní programy.
- Orientovat se v základních metodických a koncepčních přístupech k poznávání a pedagogickému ovlivňování procesů a jevů pedagogické reality.
- Ovládat metody poznávání a diagnostiky osobnosti, základní komunikační strategie a přístupy.
- Realizovat kvalitativní výzkumnou sondu, pracovat s odbornou literaturou a koncipovat odborný text.
- oblasti školství: sociální pedagog, asistent pedagoga, vychovatel, pedagog volného času, animátor volnočasových aktivit, metodik prevence, poradce pro výchovné a sociální otázky;
- resortu spravedlnosti: sociální pedagog ve věznicích, pracovník probační a mediační služby;
- oblasti sociální: sociální pracovník, aktivizační pracovník v domovech seniorů;
- resortu vnitra: sociální pedagog (pracovník) v pobytových střediscích správy uprchlických zařízení, humanitárních službách;
- nestátní sféra: spolky - projektový pracovník, pedagog, humanitární pracovní apod.
Uplatnění absolventů se kryje s uplatněním absolventů oboru Sociální pedagogika a volný čas jednooborové prezenční studium, přičemž jsou navíc akcentována zaměření v souladu s druhým studovaným oborem:
Environmentální studia: sociální pedagog, asistent pedagoga, vychovatel, pedagog volného času, animátor volnočasových aktivit, projektový pracovník, humanitární pracovník - tyto všechny pozice se zaměřením na environmentální problematiku.
Sociální práce: sociální pracovník, kurátor, terénní pracovník, poskytovatel sociální opory.
- Asistent pedagoga
- Pedagog volného času
- Sociální pracovník
- Vychovatel
POVINNÉ PŘEDMĚTY
1)Obecně pedagogický pilíř: Základy pedagogiky.
2) Psychologický pilíř: Základy psychologie, Vývojová psychologie, Interkulturní psychologie.
3) Sociálně pedagogický pilíř: Sociální pedagogika, Multikulturní výchova, Výchova ve volném čase, Výchova ve volném čase 1 – metodika aktivit, Inkluzivní a globální vzdělávání.
4) Pilíř osobnostní přípravy a praxí: Osobnostní příprava 1, Osobnostní příprava 2, Exkurze do odborných zařízení, Pedagogická praxe, Pedagogická praxe souvislá, Seznamovací kurz, Metodický kurz.
5) Pilíř výzkumně akademický: Propedeutika vědecké práce (Tento předmět je povinný 1) pro všechny, kteří neabsolvují v rámci druhého oboru metodologický předmět v hodnotě alespoň 6 kreditů; a 2) pro studenty, kteří budou absolvovat BP v oboru sociální pedagogika – v tomto případě bude propedeutika vědecké práce nutnou prerekvizitou pro zapsání předmětů bakalářské práce - projekt, bakalářská práce, bakalářská práce – dokončení.)
POVINNĚ VOLITELNÉ PŘEDMĚTY - v jejich rámci si z nabídky jednotlivých pilířů student musí vybrat nejméně níže uvedený počet předmětů:
1) Obecně pedagogický pilíř - výběr nejméně jednoho z nabízených předmětů: Základy axiologie, Základy dramatické výchovy, Speciální pedagogika, Školská a sociální legislativa.
2) Psychologický pilíř - výběr nejméně jednoho z nabízených předmětů: Sociální psychologie, Psychopatologie.
3) Sociálně pedagogický pilíř - výběr nejméně dvou z nabízených předmětů: Dějiny sociální pedagogiky, Sociální politika a sociální patologie, Sociální práce a sociální patologie, Výchova ve volném čase 2 – metodika her, Andragogika a projektování, Proměny moderní společnosti.
Pro úspěšný průchod studiem student musí během studia absolvovat předmětem Internacionalizace. Předmět lze uznat v případě, že student vyjede na studijní stáž do zahraničí nebo v případě, že absolvuje předmět vyučovaný v světovém cizím jazyce (AJ, NJ, R).
http://katedry.ped.muni.cz/socialni-pedagogika/studium/profesni-praxe
Pozn.: Obecný systém praxí dvouoborového studia bude zvlášť specifikován na základě domluvy s garantem druhého studovaného oboru (Environmentální studia/Sociální práce) a bude aktualizován podle této dohody.
1) Obhajoba bakalářské práce;
2) Sociální pedagogika;
3) Aplikovaná psychologie;
4) Pedagogika.
Okruhy otázek a další informace jsou dostupné z webu katedry zde: http://katedry.ped.muni.cz/socialni-pedagogika/studium/statni-zaverecne-zkousky
0
Aktivní studenti
|
0
|
a facebooku: