Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání – Katalog oborů MU
Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání« Celui qui ne sait aucune langue étrangère ne sait pas sa propre langue. » „Člověk, který nezná žádný cizí jazyk, nezná ani ten svůj.“ (J. W. Goethe – Maximes et réflexions) |
Vzhledem k orientaci studia na prostředí školy a jiných kulturních institucí a propojení studia s praxí již od bakalářského studia má tento obor své místo na Pedagogické fakultě MU. Je doplněn dobře strukturovaným společným základem a průběžnou pedagogicko-psychologickou formací spojenou s praxí v školách spolupracujících s fakultou. Na rozdíl od filologického studia na Filozofické fakultě je Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání realizován ve studijním programu Specializace v pedagogice a směřuje k magisterskému studiu Učitelství francouzského jazyka pro základní školy, na které se rovněž specializuje pouze Pedagogická fakulta.
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- používat mluvený i psaný jazyk na úrovni B2+ podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (komunikační kompetence);
- kategorizovat základní teoretické znalosti a dále aplikovat praktické dovednosti z oblasti fonetiky, morfologie, syntaxe a slovní zásoby (lingvistické kompetence);
- porovnat vlastní kulturu a historický kontext s vývojem společnosti a kultury frankofonní a zvolit strategie vhodné ke kontaktu s představiteli této kultury (sociokulturní kompetence);
- interpretovat nejdůležitější literární směry a žánry francouzské a frankofonní literatury v rámci širšího dobového historického a kulturního kontextu a používat terminologii z oblasti teorie literatury (literárněvědná kompetence);
- zprostředkovat ve školním prostředí teoretické znalosti i praktické dovednosti za použití základních metod z oboru didaktika francouzského jazyka (oborově-didaktická kompetence);
- rozvíjet a prohlubovat výše uvedené kompetence v rámci specializovaných disciplín v magisterském studiu.
- Asistent pedagoga
- Pedagog volného času
- Vychovatel
Studovaný obor – 110 kreditů (při dvouoborovém studiu 55 kreditů na obor; student si zapisuje povinné, povinně volitelné a volitelné předměty vždy z aktuálně revidovaného katalogu předmětu v ISu MU)
Učitelská profilace – 45 kreditů
Předměty dle potřeb PdF/MU – 25 kreditů (povinná tělesná výchova, předměty k závěrečné práci a volitelné předměty v rámci celé MU).
Písemná část zkoušky ověřuje znalosti z francouzské gramatiky získané v lingvistických disciplínách a schopnost porozumění textu na úrovni B2+ podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Součástí testu je rovněž samostatný písemný projev na zadané téma v rozsahu 200 slov.
Ústní část zkoušky zjišťuje znalosti studenta na základě tří vylosovaných otázek z oborů 1/ Lingvistika (fonetika, morfologie a syntax), 2/ Literatura a dějiny a 3/ Základy didaktiky. Ověřuje se zde suma faktických znalostí a schopnost je prezentovat. Okruhy ke zkoušce a doporučená literatury jsou předem známy, více informací na http://katedry.ped.muni.cz/francouzstina/studium/ukonceni.
Ve všech disciplínách je nutné uspět. Pokud by byla jedna z nich hodnocena jako F - nevyhovující, pak je celá státní zkouška hodnocena jako nevyhovující a je třeba opakovat všechny její části.
Píše-li student bakalářskou práci z tohoto oboru, je součástí jeho státní zkoušky rovněž obhajoba této práce. Pravidla pro tvorbu bakalářských prací na katedře jsou dána Oborovými standardami závěrečných prací pro katedry anglického, francouzského, německého a ruského jazyka a literatury a další specifikací pro studenty Katedry francouzského jazyka a literatury. Znění standard a další informace se nacházejí na stránkách katedry, rovněž v záložce Studiu - Ukončení: http://katedry.ped.muni.cz/francouzstina/studium/ukonceni.
0
Aktivní studenti
|
12
|
Pro úspěšný vstup do studia se předpokládá znalost jazyka v rozsahu učiva na střední škole, tj. úroveň A2-B1. Jazykovou kompetenci si mohou studenti dále rozvíjet podle svých individuálních potřeb prostřednictvím volitelných předmětů.